پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۹
کد مطلب: 61397
۲

تخلیه عاطفی چیست و انواع آن

تخلیه عاطفی چیست و انواع آن
 به گفته یک روانشناس،آن دسته از عواطف،احساسات و افکاری که در درونمان وجود دارد و در ضمیر ناخودآگاه ما ذخیره می‌شوند، می‌توانند بر تصمیماتی که می‌گیریم و همچنین بر رفتار ما تأثیر بگذارند.از این رو اهمیت رهایی احساسات خود که از تعادل بین ضمایر خودآگاه و ناخودآگاه شروع می شود،مهم است.در درمان های هیپنوتیزمی،اغلب از تخلیه عاطفی برای کمک به بیماران استفاده می‌شود.
 
انواع تخلیه عاطفی

انواع مختلفی از تخلیه عاطفی وجود دارد.از آنجایی که این یک فرآیند رهایی است، می‌توان آن را در حوزه‌های مختلف زندگی به کار برد.
 
تخلیه عاطفی-مذهبی
وقتی از تخلیه عاطفی در دین صحبت می‌کنیم،می‌توانیم به تجربیات مثبت یا منفی که از طریق مناسک،اعتقادات،موعظه یا دعا که به صورت جمعی یا فردی اجرا می‌شوند،اشاره کنیم که همه آنها به رهایی از احساسات درونی افراد کمک می‌کند.
 
تخلیه عاطفی-هنری
 اگر شنیدن یک آهنگ و دیدن یک فیلم یا سریال باعث گریه شما شده است،این یک تخلیه عاطفی از نوع هنری است.در این نوع درمان،احساسات شما از طریق گریه ظاهر می‌شوند.به همین دلیل است که بسیاری از مردم دوست دارند اگر در حال جدایی هستند یا روز بدی داشته اند،موسیقی غمگین بنوازند یا در جشن‌ها یک موسیقی شاد گوش دهند.
 
تخلیه عاطفی-فلسفی
ارسطو تخلیه عاطفی را به عنوان بخشی از یک نظریه فلسفی در نظر می‌گیرد که در آن روح انسان از اندیشه‌های منفی خالی می‌شود.این نظریه به این اشاره دارد که در این درمان،افراد می‌توانند احساسات خود را بروز دهند
 
تخلیه آموزشی
تخلیه عاطفی-آموزشی نوع دیگری از این درمان است که هدف آن شکوفا کردن مهارت‌ها برای خالی کردن احساسات منفی در افراد است.
 
چرا ابراز احساسات بسیار مهم است؟
 بروز دادن احساسات،این امکان را می‌دهد که به یادگیری هایی دست یابیم که ما را به رشد شخصی بیشتر راهنمایی می کند.با این حال، همه مردم توانایی بیان آنها را ندارند.وقتی احساسی را سرکوب می‌کنید، چه مثبت یا منفی،ضمیر ناخودآگاه شما آن را ذخیره می‌کند و زمانی که انتظارش را ندارید،به‌طور ناگهانی بروز می‌کند.از آن‌جایی که احساساتتان بخشی از وجودتان را تشکیل می‌دهد،بنابراین با بروز دادن آن‌ها می‌توانید خودتان را بهتر بشناسید.

ابراز و رهاسازی احساساتتان بسیار مهم است،زیرا می‌توانید با آن،میزان کنترل احساسات خود را بالاتر ببرید.کنترل احساسات باعث می‌شود که شما احساس بلوغ داشته باشید.به‌گفته گروهی از روانشناسان،بیان احساسات باید بخشی اساسی از زندگی و روابط شما هم با دیگران و هم با خودتان باشد.بنابراین دشواری در شناسایی و بیان آنها می تواند نشان دهنده مشکلات روحی باشد.
 
نمونه هایی از تخلیه عاطفی
 بسیاری از مردم بدون اینکه بدانند،در زمان های خاصی از زندگی خود تخلیه عاطفی انجام می‌دهند.برخی از سناریوهای رایجی که ممکن است تجربه کرده باشید و در رهاسازی احساسات فروخورده مفید بوده اند به شرح زیر است:
 
هنگام تماشای یک فیلم ترسناک احساس ترس می کنید.
 
احساس دلسوزی برای لحظهٔ غمگینی که یک شخص تجربه می‌کند.
 
گریه کردن وقتی شخصی جان خود را برای نجات دیگران به خطر می‌اندازد.
 
هیجان زده شدن،تا جایی که وقتی یک فرد دوست داشتنی رویا یا هدفی را برایتان برآورده می‌کند، به شدت گریه می‌کنید.
 
نکاتی برای رسیدن به تخلیه عاطفی

 نکته مهم،در مورد تخلیه عاطفی این است که باید احساسات خود را شناسایی کرده تا بتوانید آنها را ابراز کنید.در اینجا چند نکته کاربردی برای رسیدن به تخلیه عاطفی و درس گرفتن از این تجربیات آورده شده است.
 
آیین اعتراف
هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، آیین اعتراف می‌تواند کمک بزرگی برای تخلیه عاطفی باشد.شما می‌توانید این کار را با بیان احساسات خود از طریق کلمات،نوشتن آنها در دفتر خاطرات یا یک تکه کاغذ ساده یا گفتن آنها به کسی که اعتماد دارید شروع کنید.
 
ورزش کنید
 برخی از افراد ورزش را انتخاب می‌کنند.هدف ورزش این است که شما می توانید با انجام آن،احساسات سرکوب شدهٔ خود را آزاد کنید.
 
از صدا استفاده کنید
 نکته دیگر برای تخلیه عاطفی استفاده از سر و صدا است؛مثلا شما می‌توانید موسیقی را با صدای بلند گوش دهید،در صورت لزوم فریاد بزنید و همراه با آهنگ بخوانید.این باعث می‌شود که تمام احساسات سرکوب شدهٔ شما خارج شود.
 
با تخلیه عاطفی،کیفیت زندگی بهتری خواهید داشت
 افرادی هستند که به دلیل توانایی در رهاسازی احساسات سرکوب شده، به تخلیه عاطفی به عنوان راهی برای جستجوی کیفیت بهتر زندگی نگاه می‌کنند.پاکسازی عاطفی تمرینی است که باید بخشی از زندگی روزمره شما باشد تا از کاهش سلامت روانی خود جلوگیری کنید.برای این کار،شما می‌توانید در فضای مجازی به دنبال ویدیوهای خنده دار بگردید.به یاد داشته باشید که خندیدن،گریه کردن،جیغ زدن و حتی حرکت کردن همگی از اعمالی هستند که می‌توانند به تخلیه عاطفی شما کمک کرده و زندگی شما را بسیار تغییر دهد.
 

منبع step to health
تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۳
ترجمه بهداشت نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟