کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معیارهایی برای انتخاب یک مرکز مشاوره روا‌‌نشناسی ایده‌آل!

15 اسفند 1401 ساعت 11:27

در دوره کنونی و با مشکلات موجود اهمیت مشاوره روانشناسی بر هیچ کس پوشیده نیست و گذشت آن زمانی که می گفتند: فقط روانی‌ها پیش روانشناس یا روانپزشک می‌روند. همه می دانیم که در هر یک از دوره های زندگی نیاز به مشاور روانشناس داریم که در ادامه هریک را توضیح خواهیم داد.


ویژگی‌های یک مرکز روانشناسی خوب
شاید بارها برای حل مشکل‌تان به مرکز مشاوره روانشناسی مراجعه کرده‌ باشید، اما به نتیجه دلخواه‌تان نرسیده‌اید. انتخاب یک مرکز روانشناسی خوب به شما کمک می‌کند تا مسئله‌ و یا مشکلی که با آن رو‌به‌رو هستید به بهترین نحو حل شود. بر عکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ یعنی با انتخاب یک مرکز مشاوره نامناسب و دریافت راهکارهای غیر اصولی به ادامه و پیچیده‌تر شدن مشکل‌تان دامن بزنید. پس اگر به دنبال خدمات روانشناسی مناسب هستید، باید فاکتورهایی را برای انتخاب مرکز روانشناسی خوب در نظر بگیرید.

برای انتخاب یک مرکز روانشناسی و مشاوره خوب فاکتورهای متعددی وجود دارد. معمولا افراد برای مراجعه به یک مرکز مشاوره ابتدا از خانواده و دوستان خود کمک می‌گیرند. البته افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند و هر کس بر اساس نیاز و تجربه خود، ممکن است یک مرکز مشاوره روانشناسی را مناسب بداند.

اما در اینجا ما به معرفی معیارهای اساسی که در انتخاب مرکز روانشناسی و مشاوره وجود دارد را معرفی می کنیم. می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-بهره گیری از روانشناسان و مشاوران مجرب در حوزه‌های مختلف
بخش بزرگی از هویت یک مرکز مشاوره خوب را مشاوران آن شکل می‌دهند!

مهمترین ویژگی یک مرکز روانشناسی و مشاوره خوب بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و متعهد یعنی روانشناسان و مشاوران مجرب است. روانشناسانی که در کنار تجربه بالا که یک مزیت عمده برای روانشناسان یک مرکز مشاوره است به علم روز و روش‌های نوین درمان روانشناسی مسلط هستند. وجود ترکیبی از روانشناسان متخصص و مشاوران مجرب در کادر یک مرکز روانشناسی و مشاوره می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب مرکز باشد و اما بهترین راه برای تشخیص یک روانشناس خوب این است که او عضو هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور باشد.

جای تردید نیست که کاری که روانشناسان انجام می دهند به طرز بسیار قابل توجهی بر زندگی دیگران تأثیر می‌گذارد. روانشناسان مدافعان سلامت روح و روان جامعه هستند و بدون وجود آن‌ها نه تنها بسیاری از مشاغل از دست می‌رود بلکه سطح سلامت روان جامعه هم افت شدیدی می‌کند و به همین ترتیب مشکلات شدیدی در بافت اجتماع پدید می آید. اما مشاوره دادن و تشخیص مشکل و همچنین حرکت در مسیر درمان درست و اصولی کار هر کسی نیست. نه تنها مشاوره و روانشناسی کار همه افراد نیست بلکه تمام کسانی که درس روانشناسی خوانده‌اند هم روانشناس خوب نیستند!

نکته مهم بعدی در انتخاب مرکز روانشناسی و مشاوره، این است که آن مرکز برای حوزه‌های مختلف روانشناسی، درمانگر متخصص داشته باشد. دنیای امروز، دنیای تخصص‌هاست و یک درمانگر/مشاور غالبا در یک یا نهایتاً سه حوزه مختلف تخصص دارد و لذا نمی‌تواند در تمام گرایش‌های روانشناسی به مراجعین به بهترین نحو مشاوره دهد. بنابراین لازم است که در یک مرکز روانشناسی و مشاوره تخصص های گوناگون برای درمانجویان متناسب با مشکلات و اختلالات وجود داشته باشد.

 

یک مرکز مشاوره خوب با کادری قدرتمند در حوزه‌های مختلف برای سنین مختلف و اختلالاتی مانند اختلالات شخصیتی، یادگیری، رفتاری و در حوزه‌هایی مانند افسردگی،اضطراب، وسواس، استرس، خشم، انزوا، ترس، مشاوره فردی مشکلات خانوادگی مانند زناشویی و مشاوره ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره قبل از ازدواج و زناشویی و زوجین، مشاوره طلاق، پاسخگوی نیازهای افراد مراجعه کننده باشد.

یک مرکز مشاوره باید کادر مجرب و متخصص در حوزه های عمومی و تخصصی روانشناسی و برای سنین مختلف برخوردار باشد و پاسخگوی نیاز مراجعات و توانایی ارائه راهکارهای مناسب برای آنان را داشته باشد.

از لحاظ دسته بندی سنی می توان به کودک، نوجوان، جوان و سالمند اشاره کرد.


2- مراکز خوب همیشه سخت‌گیرند!
ممکن است روزهایی از روند درمان و شدت تکالیفی که روان درمانگر بر دوشتان نهاده احساس خستگی کنید. اما هیچ دستاوردی بدون تلاش و سختی به دست نمی‌آید. روانشناسان خوب درست مانند مربیان ورزشی هستند که با وجود سختی کار و درد عضلات شما را وادار می‌کنند تمرین کنید تا بتوانید به یک استقامت پایدار برسید. با آن‌ها درمورد خستگی‌ ذهن‌تان صحبت کنید و اجازه دهید در هر قدم همراهتان باشند.
 


3- مراکز مشاوره خوب فضای اَمن و آرامش‌بخشی برای شما تدارک می‌بینند!
فضای مرکز مشاوره با شما صحبت می‌کند. مرکز مشاوره خوب باید امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، محلی در مرکز مشاوره و یا نزدیک به آن برای صرف یک میان وعده و همچنین آب‌سردکن یا هر مخزن آب آشامیدنی دیگری برای مراجعانش تدارک ببینند. تعدادی صندلی کافی برای راحتی مراجعان هم از ملزومات یک مرکز مشاوره خوب است.


4- مجهز بودن مرکز روانشناسی و مشاوره به امکانات و تجهیزات نوین(
امروز با پیشرفت تکنولوژی‌های گوناگون، امکان درمان خیلی از بیماری‌ها و اختلالات روانی فراهم شده است. از آنجایی که برخی از درمان‌های روانشناسی با استفاده از تجهیزات نوین قابل انجام است، اگر یک مرکز مشاوره، به امکانات و تجهیزات جدید مجهز باشد. یک مزیت مهم برای مرکز محسوب می‌شود. در درمان برخی از اختلال‌ها نظیر اختلال بیش فعالی روش‌های خاصی نظیر بیوفیدبک و نوروفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش‌ها به دستگاه‌های خاصی نیازمندند و درمانگران برای استفاده از آن‌ها باید آموزش‌های لازم را دیده باشند. همینطور وجود تست‌های روانشناسی و نرم افزار که در تشخیص اختلالات روانی و تخمین ضریب هوشی افراد به کار می‌روند در یک مرکز روانشناسی بسیار ضروری هستند. وجود این تجهیزات و امکانات در مرکز نشانه به روز بودن مرکز و تفکرات و نگرش‌های مترقی آن مرکز روانشناسی و مشاوره است.

5- استفاده از راهکارهای نوین درمانی در مرکز روانشناسی
روانشناسی علمی گسترده و پیچیده است و روزانه مقالات و پزوهش‌های زیادی درمورد متدهای جدید آن منتشر می‌شود. مرکز روانشناسی خوب باید آغوشش را به روی علم روز دنیا باز کند و در عین بهره گیری از متخصصان باتجربه، خلاق، خوش فکر، به روز و دارای متخصصانی محقق باشد. از آنجایی که هر بیمار یا مراجعه کننده به مراکز روانشناسی، شرایط و ویژگی‌های منحصر بفرد خود را دارد، نتیجه اینکه روش درمان متفاوتی را می‌طلبد. این مسئله اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین درمان روانشناسی را در یک مرکز روانشناسی و مشاوره نشان می‌دهد.

امروزه روش‌ها و رویکردهای جدید درمان روانشناسی بسیار متنوع شده‌اند. روش‌هایی مانند طرحواره درمانی، روانکاوی، روش خانواده درمانی، گروه درمانی، درمان فردی، روش رفتاری-شناختی، درمان رفتاری یا درمانهای موج سومی که یک روانشناس باید به این روش‌ها تسلط داشته باشد.


6- مرکز مشاوره خوب، وقت شناس است!
حتما بارها برای شما هم پیش آمده که ساعت‌ها در مطب پزشک منتظر مانده باشید و اعتراضتان هم راه به جایی نبرده باشد. نه تنها مراکز مشاوره خوب بلکه تمامی اماکن خدماتی باید برای انرژی و وقت مراجعانشان احترام قائل باشند. هر چند در بسیاری موارد تاخیر پزشکان و همچنین مراجعان مراکز مشاوره امری اجتناب ناپذیر است اما مرکز مشاوره خوب به عنوان الگو باید بتواند تا حد امکان زمان‌بندی خوب و دقیقی داشته باشد.


7- یک مرکز مشاوره خوب شما را دلسوزانه راهنمایی می‌کند
هیچ مرکز مشاوره‌ای ایده‌آل نیست. در مواردی نیاز است تا درمانگر مرکز مشاوره، شما را به متخصص دیگری ارجاع دهد. ممکن است این متخصص در خارج از این مرکز مشاوره باشد یا مطب مستقلی داشته باشد. مرکز مشاوره خوب می‌داند که در درجه اول برای خدمت و بهبود سلامت روان مراجع تلاش می‌کند پس در موارد لازم حتما مراجع را برای درمان بهتر و دقیق‌تر به مراکز مشاوره و همکاران دیگر ارجاع می‌دهد.


8- برگزاری کارگاه های آموزشی و توانمندسازی در سطوح مختلف در مرکز روانشناسی و مشاوره
کارگاه‌های آموزشی، نقش موثری در ارتقا آگاهی مردم و توانمندسازی آنها در مقابله با اختلالات روانشناختی دارند. معمولا برای برگزاری کارگاههای آموزشی نظام روانشناسی شرایط خاصی را در نظر می‌گیرد. بنابراین کارگاههای آموزشی همواره توسط مرکز روانشناسی و مشاوره معتبر ارائه می‌شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط یک مرکز روانشناسی نشانه اعتبار آن مرکز است. خصوصا اگر مدرسان دانشگاه یا مراکز بهتریستی در آن مرکز استفاده شود.


9- مراکز مشاوره روانشناسی حرفه‌ای همیشه از بهترین‌ها استفاده می‌کنند! مراکز مشاوره‌ای که رزومه و سابقه مشاوران و کادر درمان را در اختیارتان قرار نمی‌دهند نمی‌توانند قابل اعتماد باشند. نام روانشناسان مشغول به کار در مرکز مشاوره را جست و جو کنید. یک مرکز مشاوره خوب ریسک نمی‌کند و از درمانگران باتجربه و با دانش و سواد بالا استفاده می‌کند.


10- تعامل با جامعه کلید موفقیت یک مرکز مشاوره خوب
برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات روان درمانی ویژه مراجعان و عموم، تعامل با افراد داخل و خارج از حوزه مرکز مشاوره از ویژگی‌های دیگر یک مرکز مشاوره کاربلد و حرفه‌ای هستند. تمام مراکز مشاوره معروف نه فقط برای معرفی خود بلکه برای کمک به سلامت روان جامعه هر از چند گاهی کارگاه‌های روانشناسی و روانشناختی برگزار می‌کنند و در آن به سوالات پاسخ داده و راهکارهای ضروری و حداقلی قابل اجرا را شرح می‌دهند.

11- استفاده از روشهای نوین و به روز برای فرآیند مشاوره
مشاوره آنلاین، مشاوره تلفنی، مشاوره در فضای مجازی و... از جمله خدمات مشاوره‌ای یک مرکز روانشناسی و مشاوره به روز و خوب است. از طریق مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی، هزینه مشاوره تا حدود زیادی کاسته می شود. و هزینه‌های رفت و آمد و هزینه‌های زمانی نیز عملاً از بین می‌روند. دسترسی سریع به مشاور و استفاده از راهنمایی‌های مشاوره روانشناسی در هر زمان از شبانه روز، موجب استقبال چشمگیر مردم، از این نوع خدمات مرکز روانشناسی و مشاوره شده است.

 
12-  قابل دسترس بودن مرکز مشاوره روانشناسی
در دسترس بودن مرکز مشاوره مرکز مشاوره خوب باید ترجیحا در نقطه مناسبی از شهر قرار گرفته باشد و به راحتی پیدا شود. مرکز مشاوره روانشناسی باید تا حد امکان دسترسی به خدمات سلامت روان را برای مراجعانش ساده کند. همچنین خوب است که آدرس دقیق در کارت ویزیت و یا سایت مرکز مشاوره به همراه لوکیشن ضمیمه شود.

یکی از شرایط یک مرکز مشاوره خوب این است که برای همه اقشار به سهولت در دسترس و در موقعیت مناسب و امن شهری قرار داشته باشد. این موضوع باعث می شود تا رفت و آمد درمانجویان آسانتر شود و پیدا کردن آن مرکز مشاوره نیز راحت‌تر گردد. نزدیکی به ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و ایستگاه های تاکسی نیز کمک می‌کند تا درمانجویان راحت تر بتوانند به مرکز مشاوره روانشناسی دسترسی داشته باشند.
 
13- مرکز مشاوره خوب روند درمان شما را دنبال می‌کند
مرکز مشاوره خوب در صورتی که درمان را قطع کنید یا به تاخیر بیاندازید حتما از شما علت را جویا می‌شود. پزشکان و متخصصان دلسوز سلامت روان خواهان بهبود هر چه سریع‌تر شما هستند و می‌دانند که رها کردن درمان در مواردی منجر به بدتر شدن حال شما می‌شود. مرکز مشاوره‌ای که تماس‌هایش به پرداخت حق ویزیت جلسه محدود شود معمولا نمی‌تواند بهترین مرکز مشاوره باشد.
 
پیدا کردن مشاور خوب و حرفه‌ای مرکز مشاوره‌ای که بهترین خدمات را به شما ارائه دهد می‌تواند معضل بزرگی باشد. خصوصا اگر برای بار اول می‌خواهید به روان درمانگر مراجعه کنید.


کد مطلب: 61409

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61409/معیارهایی-انتخاب-یک-مرکز-مشاوره-روا-نشناسی-ایده-آل

میگنا
  https://www.migna.ir