سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۶
کد مطلب: 61489
۱

اثرات خواندن نظرات منفی آنلاین بر سلامت روان

چه کسانی نظرات تند و زننده را ارسال می کنند
اثرات خواندن نظرات منفی آنلاین بر سلامت روان
قسمت کامنت رسانه های اجتماعی و خبرگزاری ها به زمین بازی جدید برای قلدری آنلاین تبدیل شده اند. در نتیجه، بسیاری از سازمان های خبری حتی برای جلوگیری از این مشکل، نظرات را به طور کامل حذف می کنند.

کامنت ها  در صورت عدم بررسی می تواند به توهین، تهدید، بحث و آزار و اذیت تبدیل شوند.  در واقع، یک مطالعه مرکز تحقیقاتی Pew در سال 2014 نشان داد که 22٪ (از هر پنج نفر) کاربران اینترنت قربانی آزار و اذیت آنلاین در بخش نظرات یک وب سایت شده اند.

این افراد چه کسانی هستند که نظرات تند و زننده را ارسال می کنند و چرا ما آنها را می خوانیم؟ چرا به خودمان اجازه می‌دهیم که به بخش‌های نظرات و کامنت های منفی کشیده شویم، یا حتی بدتر از آن در بخش نظرات به بحث کشیده شویم، و تأثیر نهایی بر سلامت روان ما چیست؟

در حالی که این درست است که کامنت منفی آنلاین می تواند بر سلامت روان ما تأثیر بگذارد، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش این مشکل در زندگی خود انجام دهید. بیایید نگاهی بیندازیم به این که چرا کامنت های سمی می توانند بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارند، و در مورد آن چه باید کرد.
چرا بخش های نظرات سمی هستند
چرا بخش نظرات در رسانه های اجتماعی و وب سایت های خبری سمی هستند؟ گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که یک کامنت بد باعث می‌شود که مثل توپ در حال چرخش انبوهی از نظرات سمی دیگر را بوجود بیاورد.

عوامل متعددی وجود دارد که به منفی بودن در بخش نظرات کمک می کند. در زیر به چند مورد میپردازیم :

ناشناس بودن

ناشناس بودن بخش نظرات به این معنی است که هیچ کس نسبت به آنچه می گوید احساس مسئولیت نمی کند. مردم ممکن است صرفاً به این دلیل ستیزه جو شوند که در زندگی واقعی هیچ کنترل و تعادلی وجود ندارد.

اثر ضد مهار آنلاین
مشابه اثر گمنامی، اثر بازدارندگی آنلاین است. کاری که هرگز انجام آن به صورت شخصی قابل قبول نیست، و به نوعی در اینترنت قابل قبول است، جایی که هنجارهای اجتماعی دیگر وجود ندارند و هر کسی که صفحه کلید دارد می تواند هرچه می خواهد بگوید .

انسانیت زدایی
یکی دیگر از دلایلی که کامنت ها  می‌توانند به میدان جنگ تبدیل شوند، این است که ما تمایل داریم دیگران را به صورت آنلاین غیرانسانی کنیم. به جای اینکه یکدیگر را به عنوان فردی در انتهای دیگر رایانه درک کنیم، تصور می کنیم که در حال اظهار نظر در فضای خالی هستیم.
ما نمی‌توانیم تأثیر کلمات خود را بر روی فرد دیگر ببینیم، ممکن است زبان خود را با دقت انتخاب نکنیم، و به راحتی با پرخاشگری صحبت کنیم .

عدم وجود بازخورد در زمان واقعی
نظرات در اینترنت معمولاً بسیار طولانی‌تر از آن چیزی است که شخص در زندگی واقعی قبل از قطع شدن حرفش توسط دیگران  می‌گوید. در واقع، یک نظر دهنده می تواند به طور کامل بازخورد را نادیده بگیرد و هر آنچه را که دوست دارد بدون وقفه اظهار نظر کند. این باعث می‌شود بخش‌های نظرات، بستری برای تخلیه احساسات منفی و خشم باشند.

به عنوان مثال، تصور کنید که می‌خواهید یک کالا را در یک فروشگاه برگردانید و عصبانیت خود را به سمت شخصی که در میز خدمات مشتری کار می‌کند تخلیه کنید در حالی که همه در حال تماشا هستند. شما فقط قبل از اینکه کسی وارد عمل شود تا آنجا پیش می رفتید.

با این حال، این همان کاری است که مردم همیشه در صفحات تجاری فیس بوک انجام می دهند، بدون اینکه فکر زیادی در مورد نحوه دریافت پیام (یا درک دیگران در رسانه های اجتماعی) داشته باشند.

ذهنیت اوباش
بعد، ذهنیت اوباش وجود دارد که در بخش نظرات شکل می گیرد که به منفی بودن کلی آنها کمک می کند. وقتی یک نفر چیزی منفی می گوید، این دریچه ها را برای دیگران باز می کند تا همین کار را انجام دهند.

مسائل پلت فرم

سایت هایی که ناشناس بودن آنها بیشتر حفظ می شود نظرات منفی بیشتری دارند.
به عنوان مثال، محققان بیشترین تعداد نظرات و توهین های بی ادبانه را در یوتیوب پیدا کردند. در مقابل، پلتفرم‌هایی که دیدگاه‌های مخالف زیادی دارند (مثلاً صفحات سیاسی فیس‌بوک) احتمال بیشتری دارد که نظر دهندگانی داشته باشند که در حال مشاجره یا عصبانیت از یکدیگر هستند.

عوامل شخصیتی

آخرین عامل موثر بر منفی بودن بخش نظرات، شخصیت کسانی است که نظرات را ارسال می کنند. نظر دهندگان در واقع اقلیتی از کسانی هستند که آنلاین هستند، تمایل دارند مرد باشند، سطح تحصیلات پایین تر و درآمد کمتری نسبت به کسانی که نظرات را می خوانند دارند. نظر دهندگان نیز گاهی اوقات ترول هایی هستند که از ایجاد ناراحتی مردم لذت می برند و فقط برای این منظور آنجا هستند.

تاثیر نظرات منفی بر سلامت روان

اکنون که می دانیم چرا نظرات منفی وجود دارد، مهم است که در نظر بگیریم که چگونه بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد. به هر حال، چرا وقت خود را صرف چیزی می کنید که حال شما را بد می کند؟ اگر بتوانیم درک کنیم که نظرات چگونه بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد، می توانیم اعمال خود را تغییر دهیم تا در نهایت احساس بهتری داشته باشیم.

اعتیاد به دوپامین

{اگر فیلم معضل اجتماعی را دیده‌اید، می‌دانید که الگوریتم فیس‌بوک بر این تصور استوار است که می‌توانند کاربران را از طریق اعتیاد به «آثار کوچک» رضایت (در واقع دوپامین) دستکاری کنند، زمانی که کاربر «لایک» دریافت می‌کند. “نظر دهید، اعلان کنید، یا فقط چیز جالبی در فید پیدا کنید.

نظرات منفی نیز می توانند به همین شکل عمل کنند. اگر متوجه می‌شوید که مدام در حال خواندن نظرات در زمانی که باید کار می‌کنید یا احساس کسالت می‌کنید، ممکن است به بخش نظرات معتاد شده باشید.

این می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد زیرا زمانی که باید کارهای دیگری انجام دهید به خواندن نظرات روی می آورید و باعث می شود که احساس بی انگیزگی کنید و انگار هیچ کاری انجام نداده اید.
افسردگی و منفی گرایی

خواندن نظرات منفی به صورت آنلاین باعث ایجاد احساس منفی در شما می شود. اگر اول از خواب بیدار شوید و شروع به خواندن نظرات منفی آنلاین کنید، در نهایت روز خود را با احساس منفی شروع می کنید.

و اگر به خواندن نظرات منفی آنلاین معتاد شوید، حتی ممکن است با برخی از علائم افسردگی روبرو شوید.

اضطراب
خواندن نظرات منفی آنلاین نیز ممکن است باعث ایجاد احساس اضطراب در شما شود، به خصوص اگر نظراتی را می خوانید که ترس ایجاد می کند یا انتخاب های خود را زیر سوال می برد. کسانی که مستعد ابتلا به اختلالات اضطرابی هستند (مثلاً دارای استعداد ژنتیکی) باید هنگام تعامل آنلاین مراقبت بیشتری داشته باشند.
محدوده توجه
آخرین باری که یک رمان کامل خواندید کی است؟ اگر بیشتر وقت خود را صرف خواندن نظرات منفی آنلاین می کنید، توجه به چیزهایی که نیاز به بازه توجه طولانی تری دارند نیز برای شما دشوارتر خواهد بود.
نکته خوب این است که وقت گذاشتن برای انجام سرگرمی هایی که شامل بازه توجه کوتاهی نمی شود می تواند بخشی از این آسیب را به دامنه توجه شما معکوس کند.
عزت نفس و اعتماد به نفس
اگر در نهایت نظرات منفی درباره خود را آنلاین بخوانید، ممکن است باعث شود  اعتماد به نفس کمتری داشته باشید یا عزت نفس خود را کاهش دهید. به همین دلیل مهم است که قبل و بعد از خواندن نظرات آنلاین،احساسات خود را بررسی کنید. اگر بعد از خواندن نظر شخصی احساس بدتری نسبت به خود دارید، این نشانه خوبی برای اجتناب از آن بخش یا شخص نظر است.
تصویر بدن

اگر با تصویر بدن خود دست و پنجه نرم می کنید و سپس نظرات منفی را در مورد ظاهر خود یا دیگران به صورت آنلاین می خوانید، ممکن است افکار شما را بدتر کند.

افکار تحریف شده در مورد تصویر بدن شما ممکن است منجر به اختلال در الگوهای غذایی و سایر مشکلات مرتبط شود. این می تواند اولین قدم به سوی اختلال خوردن برای کسانی باشد که در حال حاضر آسیب پذیر هستند.

چگونه می توانید بفهمید که خواندن نظرات منفی آنلاین بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد؟ بهترین کار این است که از علائم و نشانه‌های اعتیاد، افسردگی، اضطراب، کمبود توجه، اعتماد به نفس ضعیف و مشکلات تصویر بدن آگاه باشید تا از نزدیک مراقب احساساتی باشید که آنها در شما ایجاد می‌کنند.

راه های سالم برای مقابله با نظرات منفی
اگر احساس می کنید که خواندن نظرات منفی آنلاین بر سلامت روان شما تأثیر منفی می گذارد، چه کاری می توانید انجام دهید؟ در زیر چند پیشنهاد از اقداماتی است که می توانید امروز انجام دهید تا تأثیر خواندن این نوع نظرات آنلاین را در صورت مشکل به حداقل برسانید.
پلتفرم های خود را هوشمندانه انتخاب کنید

پلتفرم‌های اجتماعی و خبری مختلف، افراد مختلفی را در بخش نظرات جذب می‌کنند. اگر نگران خواندن نظرات منفی آنلاین هستید، از پلتفرم هایی با عنصر ناشناس دوری کنید، زیرا افراد وقتی متوجه می شوند هیچ کس نمی داند چه کسی هستند، دلیل کمتری برای سانسور خود خواهند داشت.

از خواندن نظرات منفی خودداری کنید
این ممکن است بیش از حد ساده به نظر برسد، اما یکی از راه‌های رهایی از اعتیاد به خواندن نظرات منفی، تعیین محدودیت زمانی برای مدت زمانی است که به خود اجازه می‌دهید تا نظرات آنلاین را بخوانید، پاسخ دهید یا درباره آن فکر کنید. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که فقط پنج دقیقه را صرف خواندن نظرات در رسانه های اجتماعی کنید و به طور کلی از اظهار نظر در وب سایت های رسانه های خبری خودداری کنید.

نگرش ها و ارزش های قوی داشته باشید
تحقیقات نشان داده است که داشتن نگرش‌ها و ارزش‌های قوی باعث می‌شود که تحت تأثیر مطالبی که در بخش نظرات می‌خوانید تحت تأثیر قرار نگیرید. این بدان معنی است که برای اینکه نظرات کمتر بر شما تأثیر بگذارد، مهم است که بدانید طرفدار چه چیزی هستید و شجاعت و اعتقاد داشته باشید که به اصول و ارزش‌های خود بدون توجه به مطالب دیگری که آنلاین می‌خوانید پایبند باشید.

خودتان را آموزش دهید
همچنین نشان داده شده است که فقدان دانش در مورد یک موضوع می تواند باعث شود که به نظرات دیگران اعتماد کنید. به همین دلیل، تحقیقات خود را انجام دهید و خود را در مورد موضوعات (خارج از بخش نظرات) آموزش دهید.
منابع اطلاعاتی قابل اعتماد را بخوانید و نظر خود را بنویسید، نه اینکه به آنچه از بخش نظرات سایت های خبری یا صفحات رسانه های اجتماعی یاد می گیرید تکیه کنید.

روی نظرات مثبت تمرکز کنید
اگر می خواهید تأثیر منفی خواندن نظرات آنلاین را کاهش دهید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که فقط بر خواندن نظرات مثبت تمرکز کنید. نظرات دوستانی که حمایت اجتماعی ارائه می دهند، رفاه شما را افزایش می دهد و تأثیر مثبتی خواهد داشت. این نظرات اگر از طرف افرادی باشد که در زندگی واقعی با آنها نزدیک هستید و با آنها دوست هستید، بهتر است.
به همین ترتیب، محافظت از خود در برابر نظرات منفی در صفحات رسانه های اجتماعی خود ارزش دارد. اگر نظرات منفی دریافت می‌کنید، لغو دوستی، لغو فالو، مسدود کردن و حذف اشکالی ندارد

نظرات مثبت را برای دیگران بگذارید
آیا می خواهید یک قطار مثبت اندیشی برای دیگران نیز راه اندازی کنید؟ از کلیک روی “پسندیدن” خودداری کنید و شروع به گذاشتن نظرات مثبت در پست های دیگران کنید. نظرات مثبت الهام بخش نظرات مثبت بیشتری خواهند بود، و اولین نظر در یک موضوع برای شکل دادن به نحوه پاسخ دیگران بسیار مهم است.
اگر نظر اول منفی باشد، متوجه خواهید شد که از طریق سرایت عاطفی، لحن بحث را تنظیم می کند. دیدن نظرات مثبت بیشتر، دیگران را نیز به مثبت بودن تشویق می کند. مزیت جانبی این خواهد بود که اگر خودتان آنها را ایجاد کنید، به طور کلی نظرات مثبت بیشتری را می خوانید
زمان نمایش را محدود کنید
علاوه بر محدود کردن مدت زمانی که برای خواندن نظرات صرف می‌کنید. می‌توانید به طور کلی زمان صفحه نمایش خود را نیز محدود کنید تا مدت زمانی را که صرف خواندن مطالب منفی آنلاین می‌کنید کاهش دهید.
مشکلات متعددی در زمان بیش از حد صفحه نمایش وجود دارد. مانند مشکلات خواب پس از قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب و کاهش انگیزه برای انجام کارهای دیگر.
یک قانون برای خود تنظیم کنید که حداقل 45 دقیقه قبل از خواب تلفن خود را خاموش کنید. زمانی که از دستگاه‌های خود استفاده نمی‌کنید، زمان‌های بدون رسانه را در روز برنامه‌ریزی کنید. سپس بروید و کاری انجام دهید مانند پیاده روی در طبیعت، مدیتیشن، نوشتن در یک دفترچه یا تماس با یک دوست.

سرگرمی های دیگر را پیدا کنید
از آخرین پیشنهاد، اگر متوجه می شوید که نظرات منفی آنلاین بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد، ممکن است نیاز به سرگرمی هایی داشته باشید تا ذهن خود را از آنچه خوانده اید دور کنید. چیزهایی مانند خواندن رمان (عاشقانه، معمایی، ماوراء الطبیعه، علمی تخیلی – هر آنچه که دوست دارید) یکی از راه های فرار است. انجام یک سرگرمی مانند بافتنی یا قلاب بافی به ذهن شما اجازه می دهد تا زمانی که دستان شما کار می کنند استراحت کند.

در نهایت، سرگرمی‌هایی که شامل کار فیزیکی مانند کار در باغ یا انجام تعمیرات خانه هستند، بدن شما را به حرکت در می‌آورند، که باعث افزایش اندورفین می‌شود و احساس خوبی به شما می‌دهد (مخصوصاً اگر آن ضربه دوپامین را از باز کردن برنامه فیس بوک خود از دست داده باشید). از یک ردیاب خلق و خوی روزانه استفاده کنید تا ببینید هر روز چه احساسی دارید، و متوجه شوید که آیا انجام سرگرمی های بیشتر و زمان کمتری در صفحه نمایش باعث می شود به طور کلی احساس بهتری داشته باشید.

روی اتصال تمرکز کنید
آیا همه فراموش کرده‌اند که هدف رسانه‌های اجتماعی برقراری ارتباط است؟ احتمالاً اینطور است، اگرچه بسیاری از مردم هنوز در تلاش هستند از آن برای این منظور استفاده کنند. در حالی که اینترنت می تواند شما را احساس تنهایی کند، می تواند ابزاری برای کمک به احساس تنهایی کمتر در صورت استفاده عمدی باشد.
اگر به هر دلیلی مجبور هستید از دیگران فاصله بگیرید. مانند دور شدن از دوستان، زندگی با یک بیماری ناتوان کننده یا تغییر شغل، رسانه های اجتماعی می توانند به شما کمک کنند تا در ارتباط باشید. فقط مطمئن شوید که وقتی آنلاین می شوید، وقت گرانبهای خود را صرف خواندن نظرات نمی کنید.

درعوض، وقت خود را بر روی ارتباط متمرکز کنید. اگر با اضطراب اجتماعی زندگی می کنید یا شخصاً احساس ناخوشایندی دارید، این می تواند مفید باشد. لیست دوستانی از افرادی که به شما احساس خوشحالی و مثبت می دهند تهیه کنید. و سپس سعی کنید تا آنجا که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. در حالی که حذف آنلاین بودن ممکن است در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم امکان پذیر نباشد. عمدی در مورد کاری که در زمان حضور در آنجا انجام می دهید کاملاً ممکن است.

روی فعالیت خود کار کنید
آیا دلایلی وجود دارد که به آن اعتقاد دارید یا علایق خاصی دارید؟ اگر اینطور است، وقت خود را به صورت آنلاین صرف مبارزه برای آنچه که به آن اعتقاد دارید. و ارتباط با افرادی که به همان چیزی که شما معتقد هستند (یا همان علاقه خاص را دارند) بگذرانید.
اگر دیگران با شما موافق نیستند، به امید تغییر نظرات دیگران آنلاین نشوید. در عوض، پست های مثبت در مورد علاقه خاص یا تلاش های فعالانه خود را به اشتراک بگذارید. برای مثال، یک گیاه‌خوار می‌تواند دستور العمل‌های خوشمزه‌ای را که پخته‌اند به اشتراک بگذارد. یا یک علاقه‌مند به جمع‌آوری سکه‌ها می‌تواند در مورد کنوانسیونی که در آن شرکت کرده‌اند به اشتراک بگذارد. هدف در اینجا این است که جایگاه ویژه خود را بیابید و بخشی از یک گروه شوید تا به جای خواندن بی‌اهمیت نظرات آنلاین، هدف داشته باشید.

از صفحه های  منفی دوری کنید
حقیقت این است که اگر می خواهید از نظرات منفی آنلاین دوری کنید. می توانید این کار را انجام دهید. (جز صفحات شخصی شما اگر کسی شما را ترول می کند). به سادگی از سایت هایی که می دانید نظرات منفی خواهند بود اجتناب کنید.
مثلاً ، اگر تمایل دارید از یک سایت خبری خاص بازدید کنید اما همیشه نظرات ترول ها را می خوانید. منبع خبری دیگری را پیدا کنید که اجازه نظر دادن را نمی دهد. به همین ترتیب، اگر صفحه‌ای را در فیس‌بوک دنبال می‌کنید که فالوورهایش را به ارسال نظرات ستیزه جویانه ترغیب می‌کند، آن صفحه را لغو فالو کنید.

انتقاد پذیرتر باشید
راه دیگری برای مدیریت تأثیر نظرات منفی بر شما این است که نسبت به مطالبی که می خوانید انتقاد کنید. منبع را در نظر بگیرید، انگیزه آن شخص را در نظر بگیرید و در صورت نیاز نظر دوم را بخواهید.
به عنوان مثال، اگر دوستی همیشه در پست‌های فیس‌بوک شما چیزهای منفی می‌فرستد، سعی کنید انگیزه او را درک کنید. از او بخواهید یک پیام خصوصی برای شما ارسال کند. و به طور کلی زمانی که با چیزی که کسی پست کرده است موافق نیستید (در مورد شما یا به طور کلی).
اضطراب خود را بررسی کنید
قبل از آنلاین شدن چه اضطراب هایی دارید؟ آیا احساس افسردگی، اضطراب یا نگرانی در مورد ظاهر خود دارید؟ به یاد داشته باشید که الگوریتم‌های اکثر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشتر از آنچه با آن تعامل دارید به شما نشان دهند.
به همین دلیل، زمانی که احساسات منفی را تجربه می کنید، از آنلاین شدن خودداری کنید. زیرا در حفره ای از احساسات منفی بیشتر فرو خواهید رفت. درعوض، یک دفترچه یادداشت بردارید و در مورد احساس خود بنویسید. یا از دوستی بخواهید که یک فنجان چای بنوشد تا تهویه مورد نیاز را انجام دهد.

از الگوریتم آگاه باشید

شایان ذکر است که همانطور که الگوریتم برای نشان دادن بیشتر موارد مورد علاقه شما تنظیم شده است، می توانید الگوریتم را به نفع خود برهم بزنید.
به عنوان مثال، اگر هنگام آنلاین شدن احساس ناراحتی یا منفی بافی می کنید. سعی کنید عمداً با پست ها یا ویدیوهای مثبت تعامل داشته باشید. الگوریتم به اندازه کافی هوشمند نیست که بداند واقعاً چه احساسی دارید. فقط از طریق اعمال شما می داند که شما به آن چه می گویید.
اطمینان حاصل کنید که مراقب نحوه برخورد خود با رسانه های اجتماعی هستید. و می توانید به جای منفی بافی، مثبت بودن را به شما بازتاب دهید.
سخن نهایی
اگر هنوز متوجه می‌شوید که سلامت روان شما با خواندن نظرات منفی آنلاین ضعیف است.
ممکن است با یک مشکل سلامت روانی درگیر باشید که به کمک حرفه‌ای نیاز دارد. در این صورت، مهم است که از پزشک خود یا متخصص سلامت روان دیگری که می تواند پشتیبانی تخصصی ارائه دهد، کمک بگیرید.

علاوه بر این، اگر در اینترنت قربانی سوء استفاده، قلدری، آزار و اذیت، تهدید و غیره هستید. مهم است که اقدامات مناسب مانند مسدود کردن و گزارش دادن به مقامات را در صورت لزوم انجام دهید. سوابق تمام تعاملات، مانند پیام های متنی، پنجره های چت، بخش های نظرات، پیام های مستقیم و غیره را نگه دارید. داشتن سابقه همه چیزهایی که اتفاق افتاده است، اثبات ادعای خود را بسیار آسان تر می کند (و سلامت روان شما را نجات می دهد).

در نهایت، اگر واقعاً با ناتوانی در توقف خواندن نظرات منفی آنلاین دست و پنجه نرم می کنید. از خود بپرسید که چرا به انجام کاری که باعث ایجاد احساس بدی در شما می شود ادامه می دهید.

    رویدادی اخیراً باعث این رفتار شده است، چیست؟
    آیا این فقط یک عادت بد است که در خود ایجاد کرده اید؟
    از چه مشکلی در زندگی خود اجتناب می کنید؟

اگر چنین است، بهتر است تا زمانی که سلامت روان خود را بهبود بخشید، از بخش‌های رسانه‌های اجتماعی و نظرات خودداری کنید. ماهیت اعتیاد آور و محتوای این بخش ها اگر در حال مبارزه هستید مفید نیست.
صرف نظر از اینکه همه دوستان شما در برنامه های رسانه های اجتماعی هستند یا نه، شما به طور کلی همچنان می توانید بدون حضور در فضای مجازی  با آنها ارتباط برقرار کنید. در حالی که خطر واقعی معتاد شدن به الگوریتمی است که بیشتر از آنچه تماشا می کنید به شما می دهد.
اگر در مورد کاری که آنلاین انجام می دهید مصر هستید، سلامت روانی شما آسیب نخواهد دید. اگر نگران این هستید که احساس کنید برخی از برنامه‌ها را کنار گذاشته‌اید. یا نمی‌توانید قابلیت کشف برخی برنامه‌ها را از دست بدهید. یک محدودیت زمانی برای فضای مجازی انتخاب کنید. و به آن پایبند باشید تا اینکه بی‌جهت بچرخید و ساعت‌هایی از زندگی‌تان را از دست بدهید که دیگر هرگز به آن‌ها نخواهید رسید.
تعیین محدودیت برای زمان خود در بخش نظرات تنها مهم ترین کاری است که می توانید برای سلامت روان خود انجام دهید. و اگر خیلی سخت به نظر می‌رسد، یک شریک پاسخگو بخواهید که از شما بپرسد چقدر زمان آنلاین می‌گذرانید. در عوض، وقت خود را در چت با آن شخصی که می داند با چه چیزی دست و پنجه نرم می کنید بگذرانید.
مرجع : سایکو درمان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم