جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۲
کد مطلب: 61496
۱

اسیدی شدن معده با ترس ارتباط دارد

ترس و انزجار اسید معده را قوی تر می کند
اسیدی شدن معده با ترس ارتباط دارد
زمانی که قلب شما با ضربات کوبه ای سریع در داخل سینه می زند و وحشت اوج می گیرد، در اعماق روده شما، این احساس ناخوشایند وجود دارد که چیزی وحشتناک در شرف وقوع است.
بر اساس مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه ساپینزا رم انجام شده، واکنش احشایی به وحشت بیش از اعصاب است و اصولا سیستم معده برای بدترین حالت آماده می‌ شود.
به نظر می ‌رسد، بهترین اقدام بدن در زمانی که احساس انزجار یا ترس می‌ کنیم، پایین آوردن pH روده برای اسیدی‌تر کردن آن است.
این یافته با توجه به تحقیقاتی که ارتباط قوی بین واکنش ‌های روده و واکنش مغز به موقعیت‌های تهدیدآمیز نشان می ‌دهد، مدل‌هایی را تقویت می ‌کند که نشان می دهد شبکه معده نقش مهمی در پاسخ‌های احساسی بدن ما ایفا می ‌کند.
پژوهشگران توضیح می دهند: احساس انزجار در معده غیرعادی نیست. در واقع، نقشه های بدن اغلب احساسات منفی را با سیستم معده مرتبط می کند. این اتفاق فقط یک امر ذهنی نیست چراکه ضبط فعالیت الکتریکی در دیواره عضلانی روده نیز منعکس کننده تجربیات ما از نفرت است.
به گفته محققان، به نظر می رسد: بدن ما برای افزایش فعالیت معده در زمانی که چیزهایی را تجربه می کنیم که باید از آنها دوری کنیم، تحریک می شود که باعث ایجاد حس تهوع می شود. به نوبه خود، این احساس بخشی از پاسخ ترس است که ما را وادار می کند تا مطابق آن عمل کنیم. با این حال، یکی از نشانگرهای ترسناک معده که عمیقاً اندازه‌ گیری نشده است، محیط داخلی معده است.

در مطالعه جدید، دکتر جوزپینا پورسیلو (Giuseppina Porciello) تیم کوچکی از محققان را در پژوهشی در مورد محیط اندولومینال با استفاده از حسگرهای قابل بلع که می توانند اسیدیته، دما و فشار را هنگام عبور از سیستم گوارش اندازه گیری کنند، رهبری کرد.


در این تحقیق نمونه ای متشکل از ۳۱ مرد سالم بدون هیچ گونه اختلال روانی، عصبی یا گوارشی شناخته شده انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا یک قرص هوشمند حاوی حسگر، باتری و فرستنده بی سیم را ببلعند. محققان فعالیت الکتریکی عضلانی دستگاه گوارش را از بیرون و همچنین سایر واکنش های فیزیولوژیکی را اندازه گیری کردند.
سپس از داوطلبان خواسته شد تا در چهار جلسه مشاهده شرکت کنند که شامل کلیپ های ویدیویی طولانی ۹ ثانیه ای بود که به دلیل محتوای شاد، منزجر کننده، غم انگیز و ترسناک آنها انتخاب شده بودند. محتوایی با احساس خنثی نیز در جلسات گنجانده شد تا به عنوان کنترل عمل کند.
جالب اینجاست که با تماشای کلیپ های ویدیویی نفرت انگیز، PH معده شرکت کنندگان کاهش یافت و هر چه بیشتر احساس انزجار یا ترس می‌ کردند، pH کمتری داشتند.
پورسیلو در خاتمه گفت: با داده هایی مانند این آزمایش، ما می توانیم نه تنها عملکرد بدن خود را در بهترین حالت، بلکه شرایط مربوط به اختلالات روده یا گوارشی و اینکه چگونه ممکن است بر حالات روانی ما تأثیر بگذارند، مدل سازی کنیم.
شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی آنلاین preprint bioRxiv منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند