جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۳
کد مطلب: 61497
۳
نسیم نجفی

تاب آوری چیست، چرا اینقدر مهم است؟

چگونه می دانید که به اندازه کافی تاب آور هستید؟
تاب آوری چیست، چرا اینقدر مهم است؟
تاب آوری چیست، چرا اینقدر مهم است و چگونه می دانید که به اندازه کافی تاب آورهستید؟ طبق تعریف انجمن روان‌شناسی آمریکا تاب‌آوری هم به فرآیند و هم به نتیجه سازگاری موفقیت‌آمیز با تجربیات دشوار یا چالش‌برانگیز زندگی اشاره دارد.
تاب آوری به انعطاف پذیری ذهنی، عاطفی و رفتاری و توانایی سازگاری با خواسته های داخلی و خارجی است،
امیت سود مدیر مدیر مرکز جهانی انعطاف پذیری میگوید: توانایی شما اینست که بتوانید در برابر شرایط سخت و رکود های زندگی مقاومت کنید و پا پس نکشید.
مهم است که توجه داشته باشید  که تاب آوری مستلزم مجموعه مهارت هایی است که باید بتوانید روی آن کار کنید و در طول زمان آن را توسعه دهید.  ایجاد تاب آوری به زمان، قدرت و کمک افراد اطراف شما نیاز دارد.  احتمالاً در این مسیر با شکست مواجه خواهید شد.  که به رفتارها و مهارت‌های شخصی (مانند عزت نفس و مهارت‌های ارتباطی)، و همچنین به عوامل بیرونی (مانند حمایت اجتماعی و منابع در دسترس شما) بستگی دارد
تاب آور بودن به این معنا نیست که افراد استرس، آشفتگی عاطفی و رنج را تجربه نمی کنند. بلکه این عوامل لازمه ی شکل گیری تاب اوری هست.
نظریه تاب آوری چیست؟
مردم در زندگی با انواع ناملایمات روبرو می شوند.  بحران های شخصی مانند بیماری، از دست دادن یکی از عزیزان، سوء استفاده، از دست دادن شغل و بی ثباتی مالی و… واقعیت اینه که حوادث ناراحت کننده و همواره در اطراف ما وجود دارند و ما با آن ها سر و کله میزنیم ،  نکته اینجاست که مردم بایستی یاد بگیرند که چگونه با این ناملایمات مقابله و از طریق تجربیاتی که هرلحظه بدست می اورند خودشان را به سپری از جنس تاب اوری مسلح کنند.
نسیم نجفی مترجم و نویسنده در خانه تاب آوری در ادامه اضافه میکند تئوری تاب آوری به ایده هایی اشاره می کند که افراد چگونه تحت تأثیر چیزهای چالش برانگیز مانند ناملایمات، تغییر، از دست دادن و ریسک قرار می گیرند و با آنها سازگار می شوند.  نظریه تاب‌آوری در زمینه‌های مختلف از جمله روان‌پزشکی، توسعه انسانی و مدیریت تغییر مورد مطالعه قرار گرفته است.
تئوری تاب آوری به ما می گوید که تاب آوری یک ویژگی ثابت نیست (شما می توانید ظرفیت خود را برای تمرین تاب آوری افزایش دهید).

مثلا ممکن است برای حل یک چالش تاب آوری بسیار زیادی به خرج دهید اما وقتی به چالش بعدی برخورد میکنید بیشتر رنج بکشید پس تاب آوری یک رفتارثابت نیست به عوامل متعددی وابسته است.
انعطاف پذیری، سازگاری و پشتکار می تواند به افراد کمک کند تا با تغییر افکار و رفتارهای خاص، از تاب آوری خود بهره ببرند.
دکتر سود می گوید تاب آوری شامل این پنج اصل است:
شفقت ، نوع دوستی و دلسوزی ، پذیرش ، هدفمندی و معنامندی ، بخشش

_فاکتورهای مهمی که تاب آوری را به وجود می آورند:
توسعه تاب آوری هم پیچیده و هم شخصی است.که شامل ترکیبی از قدرت های درونی و منابع بیرونی است و فرمولی جهانی برای تاب اور شدن وجود ندارد.
به گفته ی انجمن روانشناسی آمریکا برخی از عواملی که به تاب اوری شخصی کمک میکنند عبارتند از:

    به نحوه ای که یک فرد به جهان مینگرد و با آن درگیر است

    در دسترس بودن و کیفیت منابع اجتماعی

    استراتژی های مقابله ای خاص

            طبق نظریه تاب آوری، عوامل دیگری که به ایجاد تاب آوری کمک می کنند عبارتند از:

    تحقیقات حمایت اجتماعی نشان می‌دهد که سیستم‌های اجتماعی حمایت‌کننده فرد، که می‌تواند شامل خانواده، جامعه، دوستان و سازمان‌های نزدیک یا گسترده باشد، تاب‌آوری فرد را در مواقع بحران یا آسیب ها تقویت می‌کند و از تاب اوری فرد حمایت میکند.

    عزت نفس احساس مثبت از خود و اعتماد به نقاط قوت می تواند از احساس درماندگی در مواجهه با ناملایمات جلوگیری کند .مطالعه ای که در نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد و نشان داد که عزت نفس و تاب اوری باهم ارتباط نزدیکی دارند.

    مهارت‌های مقابله و حل مسئله به فرد کمک می‌کند که در سختی‌ها کار کند و بر سختی‌ها غلبه کند.تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای مثبت (مانند خوش‌بینی) می‌تواند به تقویت تاب اوری کمک کند.


مهارت های ارتباطی توانایی برقراری ارتباط واضح و موثر به افراد کمک می کند تا با ارتباط موثر تاب آوری را بیشتر کرده و به مرحله ای برسیم که تاب اوری رو در افراد دیگر یا دوستان هم با ارتباط کاهش دهیم تعادل احساسات به افراد کمک میکند تا هنگام غلبه بر چالش تمرکز خود را حفظ کنند بر اساس تحقیقات روی تئوری تاب‌آوری، تاب‌آوری چیزی نیست که مردم فقط در لحظات سخت سختی از آن استفاده کنند. زمانی ایجاد می‌شود که مردم هر روز با انواع عوامل استرس‌زا مواجه می‌شوند تحقیقات نشان دادند افرادی که دست به خودکشی زدند از قدرت تاب اوری کم برخوردار بودند درقیاس با افرادی که هیچ گاه اقدام به خودکشی نکردند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.