جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۸:۵۴
کد مطلب: 61500
۳

ارتباط سکته مغزی با افسردگی

ارتباط سکته مغزی با افسردگی
به گزارش مدیکال نیوز، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است و حداقل 5 درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد و زنان بیشتر از مردان علائم افسردگی را تجربه می کنند.

اکنون مطالعه ای چندملیتی نشان داده افرادی که علائم افسردگی دارند بیشتر در معرض سکته مغزی هستند و بهبودی آنها از این بیماری اغلب دشوارتر است. در این مطالعه، افرادی که علائم افسردگی داشتند، در مقایسه با افرادی که چنین علائمی نداشتند، 46 درصد افزایش خطر سکته مغزی داشتند.

افسردگی تقریباً 280 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، افسردگی در زنان تقریباً دو برابر مردان شایع است. علائم روانشناختی افسردگی شامل خلق و خوی مداوم افسرده، احساس بی ارزشی، از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش، مشکل در تمرکز و حتی افکار خودکشی است. علاوه بر این، افسردگی ممکن است باعث علائم فیزیکی مانند خستگی، بی اشتهایی، سردرد، درد مزمن و مشکلات گوارشی شود. تحقیقات همچنین افسردگی را با بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط دانسته است، به طوری که یک مطالعه نشان می دهد که افسردگی خطر مرگ و میر را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب افزایش می دهد.

اکنون، یک مطالعه بین‌المللی که در مجله Neurology منتشر شده، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به علائم افسردگی در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک و بهبودی سخت تر پس از سکته هستند. چندین مطالعه قبلاً افسردگی را با بیماری قلبی و سکته مرتبط دانسته اند.

یک متاآنالیز در سال 2011 از 17 مطالعه نشان داد که افسردگی به طور قابل توجهی خطر سکته مغزی را افزایش می دهد و این افزایش احتمالاً مستقل از سایر عوامل خطر مانند فشار خون بالا یا دیابت است. با این حال، این مطالعه نتوانست تعیین کند که آیا اثری علی وجود دارد یا خیر. متاآنالیز بزرگتری که در همان سال منتشر شد، با بررسی 28 مطالعه، به این نتیجه رسید که افسردگی به طور آینده نگر با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط است. مطالعه دیگری در سال 2020 نشان داد افرادی که علائم افسردگی را تجربه می کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا سکته هستند.

این مطالعه مکانیسم هایی را که افسردگی ممکن است خطر سکته مغزی را افزایش دهد شناسایی نکرد و مطالعات قبلی نیز قادر به انجام این کار نبودند. چندین مطالعه اشاره کرده اند که افسردگی معمولاً به دنبال سکته مغزی ایجاد می شود، اما تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا افسردگی ممکن است احتمال وقوع سکته را افزایش دهد وجود دارد.

یک مطالعه حتی پیشنهاد کرده است که ممکن است یک علیت معکوس وجود داشته باشد یعنی یک سکته مغزی تشخیص داده نشده قبلی ممکن است باعث افسردگی شده باشد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که افسردگی می‌تواند منجر به رفتارهای نامطلوب سلامتی افراد مانند سیگار کشیدن و رعایت نکردن درمان‌های پزشکی شود. این رفتارها ممکن است به خطر بیماری قلبی عروقی و سکته کمک کنند.

دانشمندان احتمال می دهند که شاید علائم افسردگی با افزایش استرس همراه باشد که می‌تواند به طور مستقل التهاب، خطر بیماری قلبی عروقی و مغزی همچنین عوارض آن را در آینده افزایش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.