پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۸
کد مطلب: 61506
۰

تفاوت یونیسف و یونسکو

تهمینه حدادی
تفاوت یونیسف و یونسکو
اغلب ما نام یونیسف را در تلویزیون و رادیو شنیده‌ایم و یا از فعالیت‌های این نهاد در حوزه‌ی کودک و نوجوان آگاهیم. اما چرا لازم است درباره‌ی این نهاد بیشتر بدانیم؟ آیا یونیسف و یونسکو یکی هستند؟ آیا یونیسف در کشور ایران هم فعالیت می‌کند یا خیر؟ اگرچه ممکن است به دنبال جواب این سوال‌ها نبوده باشیم اما شناخت حقوق کودک و نهادهای مرتبط با آن بخشی از رویه‌ی آموزشی-تربیتی کودکان را شکل می‌دهد و والدین آگاه می‌دانند که اطلاع از این حقوق به کیفیت زندگی همسالان فرزندانشان و کودکان اطرافمان کمک می‌کند.

    تعریف یونیسف

صندوق کودکان ملل متحد (UNICEF) یونیسف در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۶ و به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان نام این صندوق، « صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل» بود و وظیفه‌ی فراهم‌کردن غذای اضطراری و خدمات بهداشتی ـ درمانی برای کودکان جنگ‌زده را برعهده داشت. سالها پس از جنگ جهانی دوم فعالیت یونیسف ادامه پیدا کرد تا جایی که در سال ۱۹۵۳ تبدیل به یکی از ارکان‌ مهم سازمان ملل متحد شد و به صندوق کودکان ملل متحد تغییر نام داد و وظیفه‌ ی ارائه کمک‌های لازم و حمایت از کودکان کشورهای در حال توسعه را برعهده گرفت. در حال حاضر یونیسف در ۱۹۰ کشور جهان برای نجات جان کودکان، بهبود رفاه و سلامت کودکان، تلاش می‌کند و سعی در شکوفایی استعدادهای همه کودکان دارد: از زمان کودکی تا نوجوانی و هرگز دست از تلاش نمی‌کشد.

    هدف‌های یونیسف

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یونیسف را موظف کرده است تا به دفاع و حمایت از حقوق کودکان بپردازد، در  تامین نیازهای اساسی آنان یاری  کند و با افزایش فرصت‌ها، امکان شکوفایی کامل استعدادهایشان را فراهم نماید.
راهنمای یونیسف “پیمان نامه حقوق کودک“ است و یونیسف تلاش می‌کند تا حقوق کودکان را به عنوان اصول اخلاقی پایدار و معیارهای بین المللی رفتار با کودک برقرار سازد.یونیسف تاکید دارد که بقاء رشد و حمایت کودکان از عناصر ضروری توسعه جهانی و لازمه پیشرفت بشری است.

    همکاری یونیسف با  ایران

یونیسف از اوایل دهه پنجاه میلادی از برنامه‌های دولت ایران برای کودکان، حمایت کرده است. از اولین سال‌های تأسیس، یونیسف از برنامه واکسیناسیون کودکان علیه بیماری سل حمایت کرد و همچنین در تجهیز اولین کارخانه شیر پاستوریزه کشور مشارکت داشت. بعدها، تمرکز یونیسف بر حمایت از برنامه‌های سلامت کودکان بیشتر شد، برنامه‌هایی مانند ترویج تغذیه با شیر مادر، واکسیناسیون و مبارزه با بیماری‌های اسهالی. این همکاری‌ها بین دولت جمهوری اسلامی ایران و یونیسف به حوزه‌های دیگر از جمله تقویت نظام مراقبت بهداشتی کشور، برنامه‌های سلامت مادران، تغذیه، مبارزه با کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود ید و همچنین عفونت‌های حاد تنفسی گسترش یافت. بعدها برنامه‌هایی برای حمایت از آموزش و حمایت از کودکان به حوزه همکاری‌های مشترک اضافه شد.

فعالیت‌های یونیسف ایران در چند موضوع کلی سیاست‌گذاری اجتماعی، نوجوانان، حمایت از کودکان، تغذیه و بهداشت و آموزش تعریف می‌شود و هرچندسال مدیریت آن که با عنوان نماینده یونیسف شناخته می‌شود، تغییر می‌کند.
نماینده فعلی یونیسف در ایران مندیپ اوبرایان است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و دیپلماسی فلچر بوستون (آمریکا)، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشکده اقتصاد دهلی(هند)، کارشناسی افتخاری جامعه‌شناسی از دانشکده پرزیدنسی کلکته(هند) و نیز دارای گواهینامه عالی روش‌های تحقیق حوزه سلامت و بهداشت از دانشکده بهداشت و علوم پزشکی مناطق گرمسیری لندن (انگلستان)، است.

 تفاوت یونیسف و یونسکو

ممکن است در برخی موارد ما یونیسف و یونسکو را یکی بدانیم یا به‌طور کلی تفاوت‌های این دو مجموعه را ندانیم و این دو نام را به جای هم به‌کار ببریم. «یونسکو» مخفف نام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت‌ها است. یونسکو  در اول نوامبر سال ۱۹۴۵ درست هنگام پایان جنگ جهانی دوم کنفرانس بزرگی در لندن  آغاز به کار کرد. آموزش، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و انسانی، فرهنگ و ارتباطات و اطلاعات موضوعاتی است که یونسکو در سرتاسر دنیا دنبال می‌کند و  هدف‌گذاری آن تنها کودکان نیستند.

 چرا لازم است فعالیت‌های یونیسف را دنبال کنیم؟

همان‌طور که گفته شد یونیسف در جهت احقاق حقوق کودکان تلاش می‌کند. بسیاری از برنامه‌های مرتبط با تغذیه، اطمینان از سلامت مادر و کودک، پیش‌گیری از سوء رفتار با کودکان، پیش‌گیری از اچ آی وی، تحصیل کودکان با امضای تفاهمنامه نمایندگان یونیسف با نهادهای دولتی و غیردولتی آغاز و به انجام می‌رسد. یونیسف با اختصاص بودجه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سرکشی به نهادها و وضعیت کودکان در حل و فصل بسیاری از مشکلات مادرو کودک و نوجوانان تلاش می‌کند و موثر بوده است. از همین روست که اطلاعاتی که توسط این نهاد منتشر می‌شود قابل استناد و توجه است. به‌طور مثال با آغاز فراگیری ویروس کرونا یکی از منابع اطلاعاتی قابل استناد یونیسف ایران بوده است که اطلاعات به روز و علمی زیادی در اختیار والدین و کودکان ونوجوانان قرار داد.

 
مرجع : تاشش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!