جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۲
کد مطلب: 61534
۰

تاب آوری بیشتر در برابر مشکلات

تاب‌آوری ظرفیتی روانشناختی است که قابل بهبود است و می‌توان آن را یاد گرفت و در خود ایجاد کرد.
تاب آوری بیشتر در برابر مشکلات
تاب‌آوری ظرفیتی روانشناختی است که به فرد اجازه می‌دهد تا دشواری‌ها را پشت سر بگذارد و دوباره روی پای خود بایستد. استاد روانشناسی و مدرس برتر سازمان بهزیستی گفت: تاب‌آوری ظرفیتی روانشناختی است که قابل بهبود است و می‌توان آن را یاد گرفت و در خود ایجاد کرد.
دکتر محمد ترکمان روز جمعه در حاشیه همایش تکنیک‌های تاب‌آوری در شرایط سخت به خبرنگار ایرنا توضیح داد: همه ما در زندگی رنج‌هایی را تجربه می‌کنیم اما تاب‌آوری ظرفیتی روانشناختی است که به فرد اجازه می‌دهد تا دشواری‌ها را پشت سر بگذارد و دوباره روی پای خود بایستد.
وی عنوان کرد: نداشتن توانایی در کنترل احساسات، ضعف در مهارت‌های اجتماعی و نداشتن مهارت خودمراقبتی از عواملی است که سبب پایین آمدن تاب‌آوری می‌شود.
ترکمان گفت: آگاهی نیز مهارتی مرتبط با حل مساله است که در تاب‌آوری در برابر مشکلات موثر است؛ هنگامی که فرد نتواند در مواجهه با مشکلات و ناملایمات راه حل‌های مناسبی بیابد، نمی‌تواند آن را پشت سربگذارد و از آن عبور کند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: نداشتن مهارت خودمراقبتی بویژه در بانوان در پایین آمدن تاب‌آوری موثر است، طوری که آنها بسیاری مواقع در یکی از نقش‌های خود مانند نقش مادری غرق می‌شوند و کمتر به دیگر نقش‌های خود مانند همسری یا رشد شخصی اهمیت می‌دهند.
ترکمان یادآور شد: ایجاد توازن و هماهنگی میان نقش‌هایی که یک فرد در زندگی فردی و اجتماعی خود به عهده دارد، در سلامت جسم و روح او موثر است.
داشتن هدف؛ راهی برای تاب آوری بیشتر در برابر مشکلات
مدرس برتر کشور در سازمان بهزیستی درباره راهکارهای بهبود تاب‌آوری گفت: هدف گذاری یکی از راه‌های افزایش تاب آوری است؛ داشتن معنا و هدف کمک می‌کند تا فرد برای رسیدن به آن بحران و مشکلات را بهتر تحمل کند و پشت سر بگذارد.
وی با بیان اینکه اگر فرد هدفی نداشته باشد، در برابر مشکلات "کم می‌آورد"، عنوان کرد: باید این هدف‌ها به صورت کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت فهرست شود تا اگر فرد با مشکلی روبرو شد بداند برای رسیدن به چه چیزی وارد این مسیر شده است.
این روانشناس بیان کرد: اهداف فهرست شده باید عینی و دقیق باشد؛ این که فرد بخواهد انسان موفقی باشد، کلی و مبهم است و اثرگذاری لازم را ندارد.
ترکمان افزود: همچنین هدف‌ها باید قابل دستیابی و هماهنگ با واقعیت‌ها و توانمندی‌ها باشند و مشخص باشد کی، چگونه و از چه مسیری قرار است محقق شوند؛ ممکن است یک داوطلب کنکور هدف‌گذاری کند که رتبه یک کنکور شود در حالی که این هدف متناسب با توانمندی و ظرفیت‌های او نیست.
وی اضافه کرد: فرد باید هدف‌های خود را ثبت و برای رسیدن به آنها به روشنی برنامه‌ریزی کند.
کنترل هیجانات تاب‌آوری را بالا می‌برد
این مشاور و مدرس دانشگاه ادامه داد: غیر از هدف گذاری راهکار دیگری که می‌تواند به افزایش تاب آوری کمک کند داشتن مهارت‌های کنترل هیجانات است؛ فرد باید چند روش آرام‌سازی برای خود داشته باشد که در بزنگاه‌های زندگی از آنها استفاده کند.
ترکمان عنوان کرد: روش‌های تنفس عمیق، حواس پرتی، خودگویی مثبت و گفت و گو با یک نفر و مشاوره راه هایی است که در این زمینه کمک کننده است.
وی توضیح داد: هنگامی که فرد با بن بست روبرو می‌شود، خودگویی مثبت می‌تواند به او کمک کند چرا که قدرت مقابله‌ای او را افزایش می‌دهد؛ در این هنگام فرد باید با خود به شیوه مقابله جویانه صحبت کند و بگوید که "من از پس آن بر می‌آیم، پیش از این نیز مشکلاتی شبیه این را تجربه کرده و از آنها عبور کرده‌ام، باید به خود زمان بدهم".
این روانشناس ادامه داد: راهکار دیگر برای افزایش تاب‌آوری استفاده از روش‌های خودمراقبتی است؛ اینکه با دیگری درد دل کند، سعی کند که با خود مهربانانه حرف بزند، خود را در موقعیت آرام تصور کند و مسائل خود را بپذیرد تا بتواند مشکلات زندگی را پشت سر بگذارد.
ترکمان اظهار کرد: راهکارهای خودمراقبتی برای ارتقای تاب آوری دارای اهمیت بالایی هستند و بسیار موثرند.
همایش "تکنیک‌های تاب آوری؛ چگونه در شرایط سخت مقاوم باشیم" با حضور جمعی از بانوان بوشهری از سوی موسسه فرهنگی پژوهشی مهان در مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری بوشهر برگزار شد.
مرجع : خبرگزاری ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟