سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۰
کد مطلب: 61546
۰

چرا ناگهان فراموش می کنیم، چه چیزی می گفتیم؟

چرا ناگهان فراموش می کنیم، چه چیزی می گفتیم؟

تقریبا همه افراد این تجربه را دارند که در حال صحبت در مورد موضوعی خاص هستند و آن موضوع را ذهن دارند ولی به ناگهان فراموش می کنند،در مورد چه چیزی صحبت می کردند. در این شرایط سوالی که مطرح می شود این است که چرا این اتفاق می افتد و به طور ناگهانی فراموش می کنیم چه چیزی می گفتیم.
گاهی ممکن است در میانه صحبت در باره یک موضوع، بحث را فراموش کرده یا موضوعی را در ذهن خود داشته باشید ولی آن را فراموش کنید. معمولا در این شرایط به اصطلاح عامیانه گفته می شود فلان مساله نوک زبانم هست ولی به یاد نمی آورم!
روان شناسان توصیه می کنند: وقتی به این شرایط دچار شدید به جای ادامه جستجو در سیستم پرونده های مغز خود، چند لحظه تمرکز کنید.
دانشمندان علوم اعصاب که روی فعالیت مغز مطالعه می کنند، دریافتند:سیستم بایگانی در مغز ما بیشتر شبیه یک میز آشفته پر از کاغذ است تا یک شبکه بایگانی منظم. لحظه ‌های مشابه که اطلاعات نوک زبان شماست، زمانی اتفاق می‌ افتند که مغز شما می داند کاغذ  یا کلمه  مورد نظر کجاست، اما قادر نیست فوراً آن را پیدا کند.

یکی از سرنخ ‌هایی که از مطالعات اخیر به دست می ‌آید این است که به جای جستجوی این موضوع در خاطراتمان، اصل کلمه را جستجو کنیم. بررسی ها نشان می دهد: اگر به جستجو ادامه دهیم، مغز ما حالت لحظه فراموشی موقت را به جای کلمه به یاد می آورد و دفعه بعد که سعی می کنیم آن را به خاطر بسپاریم، همین مشکل را خواهیم داشت. متأسفانه، با افزایش سن، این مشکل بدتر می ‌شود زیرا ماده خاکستری که حاوی سلول ‌های عصبی است، تحلیل می‌ رود و ماده سفیدی که ماده خاکستری را به هم متصل می‌ کند، کاهش یافته و جستجوی را برای مغز سخت‌تر می ‌کند.
در نهایت تاکید می شود، این اتفاق در صورتی که دائما تکرار نشود، کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی ندارد.


 
مرجع : خبرگزازی علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!