کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه هایی برای تاب آوری در مقابل مشکلات زندگی

تاب آوری می تواند از فردی به فرد دیگر به طور چشمگیری متفاوت باشد

7 فروردين 1402 ساعت 2:39

افراد با تاب آوری بالا تمایل دارند دیدگاه مثبت‌تری داشته باشند و به طور موثرتری با استرس خود کنار بیایند. تحقیقات نشان می‌دهد در حالی که به نظر می‌رسد برخی از افراد به طور طبیعی با تاب آوری به دنیا می‌آیند، اما این رفتارها قابل یادگیری نیز است.


تاب آوری یعنی اینکه چقدر می‌توانید با مشکلات زندگی کنار بیایید و از آنها عقب نشینی نکنید. این امر می‌تواند به معنای تفاوت بین کنترل فشار و از دست دادن خونسردی باشد.

افراد با تاب آوری بالا تمایل دارند دیدگاه مثبت‌تری داشته باشند و به طور موثرتری با استرس خود کنار بیایند. تحقیقات نشان می‌دهد در حالی که به نظر می‌رسد برخی از افراد به طور طبیعی با تاب آوری به دنیا می‌آیند، اما این رفتارها قابل یادگیری نیز است.


به گزارش وری ول مایند، چه در حال حاضر زمان سختی را سپری می‌کنید چه می‌خواهید برای آینده آماده باشید در ادامه چند تکنیک برای تقویت تاب آوری و انعطاف پذیری توضیح داده شده است که می‌توانید روی آنها متمرکز شوید.


یک حس هدف پیدا کنید

پس از کشته شدن دختر 13 ساله‌اش توسط یک راننده مست، کاندیس لایتنر موسسه‌ای را برای آگاهی بخشی در این زمینه تاسیس کرد. لایتنر انرژی خود را در توسعه آگاهی از خطرات رانندگی در حالت مستی متمرکز کرد. در مواجهه با بحران یا تراژدی یافتن حس هدف می‌تواند نقش مهمی در بهبودی داشته باشد.

این امر ممکن است به معنای درگیر شدن در جامعه، پرورش معنویت یا شرکت در فعالیت هایی باشد که معنی دار است.

به توانایی های خود ایمان داشته باشید

داشتن اعتماد به نفس در توانایی خود برای کنار آمدن با استرس‌های زندگی می‌تواند سهم مهمی در تاب آوری ایفا کند. اعتماد به نفس بیشتر نسبت به توانایی‌های خود از جمله توانایی پاسخگویی و کنار آمدن با یک بحران راهی عالی برای ایجاد انعطاف پذیری برای آینده است.

نظرات منفی را در ذهن خود گوش دهید هنگام بلند شدن صدای آنها در ذهن باید سعی کنید موارد مثبت را جایگزین آنها کنید از جملاتی مانند “من می توانم این کار را انجام دهم”، “من یک دوست/ مادر/ همسر عالی هستم” یا “من در کار خود مهارت دارم” استفاده کنید.

یک شبکه اجتماعی قوی ایجاد کنید

داشتن افراد قابل اعتماد بسیار مهم است. داشتن افراد دلسوز و حامی در اطراف خود به عنوان یک عامل محافظتی در مواقع بحرانی عمل می کند.

در حالی که راحت صحبت کردن در مورد یک موقعیت با یک دوست یا یکی از عزیزان تان مشکلات را برطرف نمی کند، اما این کار به شما امکان می دهد احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، ضمن دریافت پشتیبانی بازخورد مثبت دریافت کنید و احتمال می رود راه حل های ممکن برای مشکلات خود پیدا کنید.

تغییرات را به آغوش بکشید

انعطاف پذیری یک قسمت اساسی از تاب آوری محسوب می شود. با یادگیری چگونگی انطباق پذیری بیشتر هنگام مواجه شدن با یک بحران در زندگی بهتر قادر به پاسخگویی خواهید بود.

افراد انعطاف پذیر به طور معمول از این رویدادها به عنوان فرصتی برای ورود به مسیرهای جدید استفاده می کنند. در حالی که برخی از افراد ممکن است زیر بار تغییرات ناگهانی له شوند افراد بسیار مقاوم قادر به سازگاری و رشد هستند.

خوشبین باشید

خوش بین بودن در دوره‌های تاریک زندگی کار دشواری به نظر می‌رسد، اما حفظ چشم انداز امیدوارکننده بخش مهمی از انعطاف پذیری است. آنچه ممکن است با آن سر و کار داشته باشید به احتمال زیاد سخت است، اما مهم است امیدوار و مثبت نسبت به آینده ای روشن باقی بمانید.

تفکر مثبت به معنای نادیده گرفتن مسئله برای تمرکز بر نتایج مثبت نیست بلکه بدان معناست که می دانید موانع موقتی هستند و شما مهارت و توانایی لازم را برای مقابله با چالش های پیش رو دارید.


خود را پرورش دهید

هنگام بروز استرس نادیده گرفتن نیازهای خود بسیار آسان است. از دست دادن اشتها، نادیده گرفتن ورزش و کم خوابیدن همه واکنش های متداول در برابر شرایط بحرانی است. در عوض، حتی در صورت ناراحتی روی ایجاد مهارت های خود پرورشی تمرکز کنید و برای فعالیت هایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید.

مهارت های حل مسئله را در خود ارتقا دهید

تحقیقات نشان می دهد افرادی که قادر به ارائه راه حل برای یک مشکل هستند بهتر از کسانی که نمی توانند از پس مشکلات برآیند. هر زمان هنگام رویارویی با یک چالش جدید فهرستی سریع از برخی راه های بالقوه حل مشکل را تهیه کنید.

استراتژی های مختلف را بر ایجاد یک روش منطقی برای حل مشکلات را امتحان کنید. با تمرین منظم مهارت های حل مسئله هنگام بروز یک چالش جدی از آمادگی بیشتری برای کنار آمدن با آن برخوردار خواهید شد.

اهداف خود را تعیین کنید

شرایط بحرانی دلهره آور است حتی ممکن است غیرقابل عبور به نظر آیند. افراد انعطاف پذیر قادرند این شرایط را به روشی واقع بینانه مشاهده کنند سپس اهداف معقولی را برای مقابله با مشکل خود تعیین کنند.

هنگامی که تحت تاثیر وضعیتی قرار گرفته اید یک قدم به عقب برگردید تا به سادگی آنچه را که پیش رو دارید ارزیابی کنید. روی راه حل های ممکن فکر کنید سپس آنها را به مراحل قابل کنترل تقسیم کنید.

اقدام کنید

صرف انتظار برای از بین رفتن مشکلی به خودی خود فقط پروسه بحران را طولانی می کند. در عوض بلافاصله برای حل مسئله دست به کار شوید. گرچه ممکن است هیچ راه حل سریع و ساده ای وجود نداشته باشد، اما می توانید در جهت بهتر شدن و بهبود شرایط استرس زای خود گام بردارید.

روی پیشرفتی که تاکنون کسب کرده اید تمرکز کنید و گام های بعدی خود را برنامه ریزی کنید نه اینکه از میزان کارهایی که هنوز باید انجام شود دلسرد شوید.

به پرورش مهارت های خود ادامه دهید
ساخت تاب آوری زمان بر است، بنابراین اگر هنوز برای کنار آمدن با حوادث مشکل ساز تلاش می کنید ناامید نشوید. همه می توانند انعطاف پذیری را بیاموزند و شامل هیچ نوع رفتار یا عملکرد خاصی نمی شود. انعطاف پذیری یا تاب آوری  می تواند از فردی به فرد دیگر به طور چشمگیری متفاوت باشد.

روی تمرین این مهارت ها، همچنین ویژگی های مشترک افراد دارای تاب آوری تمرکز کنید، اما همچنین به یاد داشته باشید از نقاط قوت موجود خود بهره مند شوید.


کد مطلب: 61578

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61578/راه-هایی-تاب-آوری-مقابل-مشکلات-زندگی

میگنا
  https://www.migna.ir