سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۹
کد مطلب: 61602
۰
بخش اول

مشکلات خواب در سالمندی

با افزایش سن اغلب تغییراتی طبیعی در الگوی خواب رخ می دهد
مشکلات خواب در سالمندی
وقتی منتظر یک خواب خوب شبانه هستید، ناتوانی در به خواب رفتن و یا بیدار شدن در نیمه های شب ناخوشایند و ناامید کننده است. با افزایش سن اغلب تغییراتی طبیعی در الگوی خواب رخ می دهد؛ مانند زود به رختخواب رفتن و زود بیدار شدن و هم چنین تجربه ی خواب عمیق کم تر. با این وجود، خواب آشفته و بی کیفیت، هر روز با احساس خستگی بیدار شدن و… بخش طبیعی از دوران پیری نیستند. خواب به همان اندازه برای سالمندان اهمیت دارد که برای جوانان و سلامت آنان مهم است.

خواب باکیفیت شبانه به بهبود تمرکز و حافظه کمک می کند، به بدن این فرصت را می دهد تا آسیب های سلولی که در طول روز رخ داده است را ترمیم کرده و  باعث تقویت سیستم ایمنی بدن گردد  که همین مسأاله باعث کاهش ابتلا به بیماری ها می گردد. سالمندانی که کیفیت خواب پایینی دارند بیش تر از سایرین در معرض افسردگی، مشکلات توجه و حافظه و خواب آلودگی در طول روز هستند. خواب ناکافی همچنین ریسک مشکلات جدی سلامتی را بالا می برد؛ از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، تغییرات وزنی و سرطان سینه در زنان.

برای بهبود کیفیت خواب در ابتدا مهم است که دلایل زیربنایی مشکلات خواب را دریابید. این شناخت به شما در شناسایی و مدیریت مشکلات خواب مرتبط با سن و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی کمک می کند.

چگونه سالمندی بر خواب تأثیر می گذارد؟

تغییرات بیولوژیکی
سالمندی بر کیفیت و کمیت خواب تأثیر می گذارد. بخش زیادی از این تغییرات به علت تغییرات در ساعت داخلی بدن اتفاق می افتد؛ ساعتی در بخش هیپوتالاموس مغز که از حدود بیست هزار سلول تشکیل شده و هسته سوپرکیاسماتیک را تشکیل می دهد. این هسته چرخه ی روزانه ی ۲۴ ساعته را کنترل می کند که به آن ریتم شبانه روزی می گویند. این ریتم های شبانه روزی بر چرخه های روزانه تأثیر می گذارند؛ چرخه هایی مانند زمان گرسنگی، زمان ترشح هورمون ها و یا زمانی که احساس خواب آلودگی با هوشیاری می کنیم.

با افزایش سن، عملکرد این هسته تغییر می کند که می تواند منجر به مختل شدن ریتم شبانه روزی و احساس خستگی و هوشیاری می گردد. هم چنین یکی از منابعی که این هسته از طریق آن ریتم خود را حفظ می کند نور است. متأسفانه تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از سالمندان به اندازه کافی در معرض نور نیستند. این موضوع برای افرادی که در خانه سالمندان هستند و یا به دلیل مشکلات حرکتی و یا بیماری هایی چون آلزایمر کم تر بیرون از منزل می روند، شدیدتر است.

مشکلات سلامتی و خواب
شرایط روحی و جسمی که ممکن است بر خواب افراد مسن تأثیر بگذارد عبارتند از: افسردگی، اضطراب، مشکلات قلبی، دیابت و بیماری هایی که با درد جسمانی همراه هستند به طور مثال آرتریت.

رابطه بین سلامت جسمانی و  خواب به این دلیل پیچیده است که بسیاری از سالمندان با بیش از یک بیماری تشخیص داده می شوند. مشکلات خواب ممکن است با عوارض جانبی داروها نیز مرتبط باشد. تقریبا ۴۰% از بزرگسالان بالای ۶۵ سال پنج دارو و یا بیش تر مصرف می کنند. تداخل چند دارو می تواند اثرات غیرمنتظره ای بر خواب داشته باشد.

برخی داروها اثرات مستقیمی بر خواب دارد؛ مثلاً آنتی هیستامین ها باعث خواب آلودگی در طول روز می شود در حالی که داروهای ضدافسردگی سبب بیدار ماندن در طول روز می گردند و در نهایت به علائم بیخوابی کمک می کنند.

سبک زندگی و خواب
یکی از دلایل ایجاد مشکلات خواب در سالمندی، تغییراتی است که در سبک زندگی ایجاد می شود. به طور مثال بازنشستگی منجر به کار کم تر بیرون از خانه، چرت های روزانه ی بیش تر و بهم خوردن برنامه ی خواب می گردد. سایر تغییرات زندگی نیز ممکن است منجر به مشکلات خواب شود؛ مانند از دست دادن استقلال و انزوای اجتماعی که افسردگی و اضطراب را تشدید می کند.

سایر عوامل اثر گذار سالمندی بر مشکلات خواب

بیدار شدن شبانه

مطالعات نشان می دهد که افراد با بالا رفتن سن تغییراتی را در معماری خواب خود تجربه می کنند. مقصود از معماری خواب نحوه ی جابه جایی و چرخش مراحل مختلف خواب است. سالمندان زمان بیش تری را در مراحل اولیه و سبک تر خواب و زمان کم تری را در مراحل عمیق خواب طی می کنند. این مسأله سبب می گردد تا سالمند بیش تر در طول شب بیدار شوند و خواب سبک تر و پراکنده تری داشته باشند.

چرت روزانه
پژوهشگران می گویند حدود ۲۵% از سالمندان در طول روز چرت می زنند؛ در حالی که این رقم در بزرگسالان ۸% است. در حالی که کارشناسان معتقد هستند که یک چرت کوتاه روزانه برای مغز مفید است اما در عین حال نیز اعتقاد دارند که چرت طولانی مدت یا در اواخر روز، خواب شبانه را مختل می کند.

 
مشکلات شایع خواب در سالمندان

درد
ناراحتی ها و دردهای بدنی بر میزان کمیت و کیفیت خواب اثر می گذارند و گاهی این درد و بیخوابی تبدیل به یک سیکل معیوب می گردد؛ به این صورت که درد بدنی منجر به خواب کم تر می شود و خواب کم تر از میزان و کیفیت خواب می کاهد.

ادرار شبانه
ادرار شبانه که گاهی شکل شب ادراری به خودش می گیرد با بالا رفتن سن به دلیل تغییراتی در سیستم مجاری ادراری شیوع می یابد و سبب مشکلات خواب می شود.

بی خوابی
مشکل مداوم در به خواب رفتن یا ماندن در خواب یکی از شایع ترین مسائل در سالمندان است.

خواب آلودگی روزانه
تصور عمومی بر این است که احساس خستگی در طول روز یکی از بخش های طبیعی زندگی سالمندی است در حالی که این تصور اشتباه است. حدود ۲۰ درصد سالمندان به شدت در طول روز احساس خواب آلودگی دارند و این خواب آلودگی بیش از حد ممکن است نشانه ای از مشکلاتی چون آپنه خواب، اختلالات شناختی و یا مشکلات قلبی – عروقی باشد.

آپنه خواب
آپنه انسدادی خواب (OSA) باعث توقف تنفس در طول خواب می شود. این اتفاق زمانی صورت می گیرد که ماهیچه های بافت نرم گلو (مانند زمان) شل شده و در نتیجه راه تنفس برای چند ثانیه قطع می شود. آپنه خواب منجر به بیداری مکرر در طول خواب می گردد و سطح اکسیژن در بدن را کاهش می دهد. در نتیجه فرد در طول روز مشکلاتی چون سردرد و خواب آلودگی را تجربه می کند.
سندروم پای بیقرار و اختلال حرکات دوره ای اندام

سندروم پای بیقرار (RLS ) نوعی اختلال است که خود را به صورت احساس ناخوشایند در پاها و تمایل غیرارادی برای حرکت دادن پاها در جهت تسکین این احساس نشان می دهد. اختلال حرکات دوره ای اندام(PLMD) نوعی اسپاسم یا حرکات پرشی پا در هنگام خواب است. هر دوی این اختلالات به طور قابل توجهی بر کیفیت خواب و زندگی اثر منفی می گذارند.



بهبود خواب سالمندان را در اینجا بخوانید
مرجع : کیپ بال
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند