شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۷
کد مطلب: 61618
۰

روز جهانی کتاب کودک چیست ؟

روز جهانی کتاب کودک چیست ؟
روز جهانی کتاب کودک مصادف است با روز دوم آوریل تولد هانس کریستین اندرسن، نویسنده مشهور دانمارکی است. هانس کریستین اندرسن بین سال‌های ۱۸۳۵ تا سال ۱۸۷۲ میلادی، هر سال قصه‌ای برای کودکان به رشته تحریر درآورد.

۲ آوریل، از سال ۱۹۶۷ به نام روز جهانی کتاب کودک نامگذاری شده است توسعه زبانی در سال‌های نخست زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است. گریه کردن در کودکان نشان از ایجاد ارتباط زبانی و یادگیری زبانِ نشانه است. ذهن کودکان انعطاف پذیری بالایی دارد و قادر است بیشتر از بزرگسالان اطلاعات جذب کند. بر اساس منابع کودکان توانایی یادگیری هزاران کلمه و استفاده از آن را دارند بنابراین وجود محیطی که کودکان را به یادگیری خواندن تشویق کند حائز اهمیت است.

آموزش مهارت "خواندن" سبب می‌شود تا کودکان موضوعات مختلفی را در ذهن تصور کنند، شخصیت‌هایی جدید در ذهن‌شان ایجاد کنند.


علت نامگذاری روز جهانی کتاب کودک
هانس کریستین اندرسن در ردیف بهترین نویسندگان دانمارک و در شمار بهترین داستان‌سرایان جهان قرار دارد. از این‌رو، به منظور ارج نهادن به کوشش‌های هانس کریستین اندرسن در خلق آثار داستانی ارزنده کودکان، دوم آوریل (برابر با چهاردهم فروردین) را به عنوان روز جهانی کتاب کودک نام‌گذاری کرده‌اند.

معرفی شخصیت هانس کریستیان آندرسن
هانس کریستیان آندرسن (۱۸۳۵-۱۸۷۲) در خانه‌ای کم بضاعت متولد شد. پدر هانس کریستیان آندرسن کفاشی کم‌درآمد بود و مادرش در خانه‌های مردم رختشویی می‌کرد.
پدر هانس کریستیان آندرسن با وجود این‌که تحصیلات زیادی نداشت اما به خواندن داستان و نمایشنامه علاقه‌مند بود و بسیاری از داستان‌هایی را که می‌خواند، برای پسرش هانس بازگو می‌کرد. آشنا شدن هانس با داستان "هزار و یک شب" از همین طریق آشنا شد.
هانس در سن ۱۱ سالگی پدرش را از دست داد و یک زندگی کاملاً سخت را تجربه کرد؛ تا در نهایت هانس کریستیان آندرسن در سن ۲۴ سالگی مدرسه را به پایان رساند.
نخستین آثار هانس کریستیان آندرسن برای کودکان در سال ۱۸۳۵ منتشر شدند؛ از جمله آثار هانس کریستیان آندرس می‌توان به: پری دریایی کوچولو، بند انگشتی، جوجه اردک زشت، زندگی من، ملکه برفی، دخترک کبریت فروش و لباس جدید پادشاه نام برد.
هدف از نامگذاری روز جهانی کتاب کودک

روز جهانی کتاب کودک هر سال یک‌بار در دوم آوریل، روز تولد هانس کریستیان اندرسن در سطح جهانی برگزار می‌شود. روز جهانی کتاب کودک از طرف یلا لپمنمؤسس دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان، در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ شمسی) پیشنهاد شد.

از دوم آوریل ۱۹۶۷، روز جهانی کتاب کودک رسماً برگزار شد. یلا لپمن شخصاً نخستین پیام را با عنوان "درخت کتاب کودک" نوشت. در این پیام، به صورت داستانی دلنشین خطاب به کودکان، بر تفاهم و همدلی جهانی با کتاب تأکید شده است.

از ۲ آوریل ۱۹۶۷ هر سال یکی از شعبه‌های ملی دفتر بین‌المللی، مسئولیت برگزاری روز جهانی کتاب کودک را برای تهیه‌ی شعار و پیام یک نویسنده و پوستر یک تصویرگر از کشور خود می‌پذیرد و برای دیگر شعبه‌های ملی ارسال می‌کند.

هدف از نامگذاری یک روز با عنوان روز جهانی کتاب کودک، گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشورهای مختلف جهان به‌منظور دستیابی به صلح و تفاهم جهانی، رشد و شکوفایی ادبیات کودکان و نوجوانان و آشنایی نسل جوان با فرهنگ ملت‌ها است

روز جهانی کتاب کودک از سال ۱۳۴۹ در ایران به رسمیت شناخته شده و وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ روز ۱۴ فروردین را روز جهانی کتاب کودک در ایران اعلام کرده است. با تمام اهمیتی که کتاب و کتابخوانی دارد و با همه گفته‌ها و شنیده‌هایی که در راستای توجه به کتاب کودک و گسترش فرهنگ مطالعه داده می‌شود، بنظر می‌رسد روز جهانی کتاب کودک در تقویم ایران گم شده و روز جهانی کتاب کودک در ایران جایی ندارد.

در سال گذشته شاخه‌ی ملی ایبی در کانادا عهده‌دار تهیه‌ی پوستر و پیام روز جهانی کتاب کودک سال ۲۰۲۲ بود.

 جملاتی الهام بخش به رسم هر سال از سوی شورای کتاب کودک ترجمه و در دسترس علاقه‌مندان گرفته که برخی از آنها مورد توجه قرار گرفتند که عبارتند از :

خواندن آزادی است. خواندن نَفَس است.
کتاب خواندن این امکان را به ما می‌دهد که دنیای‌مان را جور دیگری ببینیم.
ما را به دنیایی دعوت می‌کند که هیچ‌وقت دل‌مان نمی‌خواهد ترک‌اش کنیم. خواندن به روح ما امکان می‌دهد رویاپردازی کنیم.
جهان کاملِ ما فقط زمانی بزرگ می‌شود که داستان بخوانیم.
داستان‌ها بال‌هایی‌هستندکه یاری‌تان می‌کنند روزبه‌روز بیش‌تر اوج بگیرید، پس کتاب‌هایی را پیدا کنید که با روح و قلب و ذهن‌تان حرف می‌زنند.
داستان داروست، شفابخش است، آرامش‌دهنده است، الهام‌بخش است، آموزنده است.
درود بر کتاب که دارویی است برای جهانی بهتر و روشن‌تر.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ