جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۰
کد مطلب: 61632
۱
۱

چند نکته که باید درباره سوابق تحصیلی کنکور بدانید!

چند نکته که باید درباره سوابق تحصیلی کنکور بدانید!
به گزارش ایسنا، در کنکور سراسری سال جاری تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی محاسبه و سهم آن ۴۰ درصد خواهد بود.
بیست و پنجم تیرماه سال گذشته، ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه) " از سوی سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.
تغییرات کنکور به موجب این مصوبه تغییرات قابل توجهی داشت و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت، با این حال از امسال برای نخستین بار است که به اجرا درمی‌آید.
در ادامه مروری بر این تغییرات خواهیم داشت:

«آزمون» دو مرتبه و «پذیرش» یک مرتبه در سال انجام می‌شود
-آزمون سراسری دومرتبه در سال برگزار خواهد شد و نتایج آن برای دو سال معتبر است (جزئیات برگزاری این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود) اما پذیرش متقاضیان یک‌مرتبه در سال، بر اساس ترکیب نمرات، سوابق تحصیلی و آزمون سراسری انجام خواهد شد؛ در این فرایند، سهم سابقه تحصیلی که تاکنون به‌صورت تأثیر مثبت بود، قطعی است.
- ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان از دو طریق محاسبه  «نمره ­کل سابقه تحصیلی» و «نمره ­کل آزمون اختصاصی» انجام می­‌شود. آزمون اختصاصی، آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته­‌های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروه‌­های آزمایشی است که براساس کتاب­‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار می‌­شود.
- سابقه تحصیلی نیز به نمرات دروس عمومی و تخصصی  دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه اطلاق می‌شود که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه ­گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.

ملاک عمل سابقه تحصیلی: نمرات امتحان نهایی
- ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات https://my.medu.ir امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌ آموزش کشور است. همه داوطلبان (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش تمامی نظام‌های آموزش و پرورش) باید دارای دروس عمومی سابقه تحصیلی باشند و در صورت عدم وجود، باید برای تولید آن از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.
 طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی ساخته می‌شود.
- سابقه تحصیلی شامل نتایج امتحانات نهایی است که به‌صورت استاندارد و هماهنگ کشوری برگزار می‌شوند؛ سهم این نمرات برای پذیرش در سال تحصیلی آینده (۱۴۰۳-۱۴۰۲) ۴۰ درصد قطعی است.

سهم سابقه تحصیلی در ۴ سال آینده
- سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و  پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی به صورت پلکانی افزایش یافته و اینگونه است:
- سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
- سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
- سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
- سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی
کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: سهم سوابق تحصیلی برای سال ۱۴۰۲، سهم ۴۰ درصدی با تاثیر قطعی برای امتحانات نهایی پایه دوازدهم است گفت: سهم سوابق و نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ برای امتحانات نهایی پایه یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد می‌رسد. از سال ۱۴۰۵ و بعد از آن نیز سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: به این ترتیب از خرداد ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت زیرا در سال ۱۴۰۵ باید سابقه تحصیلی پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را داشته باشند و تلاش سه ساله آنها در پذیرش دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی اثرگذار خواهد بود.

سهم سوابق تحصیلی برای هر گروه آموزشی
ضرایب سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی، متغیر خواهد بود و داوطلبان باید توجه کنند، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان ۴۰ درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است.
میزان تاثیر دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی (دیپلم نظام قدیم) در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نیز ۱۰ درصد قطعی است.  
حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، ۲۶ درصد عمومی ۱۴ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸ درصد عمومی و ۲۲ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰ درصد عمومی و ۳۰ درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن درنظر گرفته شده است.  
سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌خارجه به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.
- دروس عمومی از آزمون سراسری حذف و سنجش آن‌ها صرفاً از طریق امتحانات نهایی خواهد بود. لازم به ذکر است نه‌تنها سهم این دروس در نمره کل کاهش نیافته، بلکه در برخی از گروه‌های آزمایشی افزایش داشته است.

نحوه دریافت کد سابقه تحصیلی برای متقاضیان کنکور
به گزارش ایسنا، تمامی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲(نوبت دوم) ملزم به ارائه کد سابقه تحصیلی جدید در هنگام ثبت نام در آزمون هستند.
در بخشنامه اخیر مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات نیز به نجوه دریافت سوابق تحصیلی متقاضیان شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری (کنکور) سال اشاره شده است. براین اساس باتوجه به اینکه برای ثبت‌نام آزمون سراسری،  در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، داشتن کد سابقه تحصیلی (کد ۱۹ رقمی)  الزامی است، لذا متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش کد مذکور را به شرح زیر دریافت کنند:

۱- ورود به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش به نشانی https://my.medu.ir
- دانش‌آموزان پایه دوازدهم و فارغ‌التحصیلان دی‌ماه ۱۴۰۱ و بعد از آن، با انتخاب  نقش "دانش‌آموز" و با درج کد ملی و شماره سریال شناسنامه برای دانش‌آموزان ایرانی و کد دانش‌آموزی و تاریخ تولد برای اتباع سایر کشورها، وارد درگاه فوق شوند و بر اساس بند (۲) اقدام کنند.
- سایر متقاضیان ایرانی و اتباع (اعم از فارغ‌التحصیلان شهریور ۱۴۰۱ و قبل از آن/  طلاب/ فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان پایه دوازدهم مدارس بین‌الملل/ دارندگان مدرک معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی و ...)، پس از مراجعه به درگاه فوق، با انتخاب نقش "والدین و سایر" وارد درگاه شوند و بر اساس بند (۲) اقدام کنند.
تذکر: مشمولین بند فوق (۱-۲) در صورتیکه فاقد سیمکارت شخصی باشند می‌توانند با اظهار این موضوع در درگاه خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش ثبت‌نام کنند و سپس بر اساس بند (۲) اقدام کنند. توجه شود این گروه باید نام کاربری و کلمه عبور درگاه را برای مراجعات بعدی نگهداری کنند.

۲- دریافت کد سابقه تحصیلی: تمام متقاضیان مندرج در بندهای (۱-۱و۱-۲)، پس از ورود به درگاه فوق، گزینه «سوابق تحصیلی» را انتخاب و مشخصات هویتی خود را مشاهده و پس از تائید، اطلاعات تحصیلی را  ثبت و کد سابقه تحصیلی (کد ۱۹ رقمی) را دریافت کنند.
 تبصره: در صورتی که متقاضیان در مشخصات هویتی خود مغایرتی مشاهده نمودند، گزینه «عدم تائید و استعلام از ثبت احوال/ وزارت کشور» را انتخاب کنند. متقاضی با انتخاب این گزینه (بین ساعت ۸ صبح الی ۲۴شب)، و زدن دکمه بررسی پاسخ ثبت احوال، مشخصات هویتی خود را مشاهده و سپس به شرح بند (۲) اقدام کنند.
توجه: استعلام از سامانه ثبت احوال ممکن است دقایقی زمان‌گیر باشد.

۳- ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره: متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمره، از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ جهت انتخاب دروس مورد نظر و شرکت در آزمون نهایی و دریافت نمون برگ انتخاب واحد (درس)، به شرح زیر اقدام کنند:
- فارغ‌التحصیلان (شاخه‌های نظری، کاردانش و فنی و حرفه‌ای) دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی سنوات گذشته/ طلاب حوزه‌های علمیه دارای مدرک سطح یک / فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان پایه دوازدهم مدارس بین‌الملل / دارندگان مدرک معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی که متقاضی ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره می‌باشند با در دست داشتن کد سابقه تحصیلی فوق و سایر مدارک لازم به مدارس بزرگسال دولتی مراجعه کنند.
- دانش‌آموزان پایه دوازدهم شاخه نظری (مدارس روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد) متقاضی شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود/ دانش‌آموزان پایه دوازدهم شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای هنرستان‌ها، برای ایجاد سابقه، کد سابقه تحصیلی فوق را به مدارس محل تحصیل خود ارائه کنند.

۴- مشاهده و بررسی سوابق نمره‌ای: متقاضیان برای مشاهده و بررسی سوابق نمره‌ای خود از تاریخ ۱۰ خرداد تا ۱۰ تیر ۱۴۰۲ مجدداً به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش به نشانی(https://my.medu.ir) مراجعه و مطابق با راهنمایی که متعاقباً در سامانه اطلاع‌رسانی می‌شود، اقدام کنند. برای مشاهده و بررسی نمراتی که در آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۲ کسب می‌شود از تاریخ پنجم تا دهم تیر ۱۴۰۲ در درگاه مذکور اقدام شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمودی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من دی ماه ترمیم معدل شرکت کرده ام و بعد از گرفتن کارنامه هیچ کار دیگه ای انجام ندادم و اینکه الان برای مشاهده سوابق نمره ای اقدام کردم اما فقط کد سوابق تحصیلی رو دارم و نمرات من نشون داده نمی شه آیا مشکلی وجود داره با تشکر
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ