چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ / ۲۰:۱۳
کد مطلب: 61658
۲

خودکشی در شب هایی که ماه کامل است، افزایش می یابد

طلوع ماه کامل با افزایش مرگ و میر ناشی از خودکشی نیز ارتباط دارد.
خودکشی در شب هایی که ماه کامل است، افزایش می یابد
خودکشی در شب هایی که ماه کامل است، افزایش می یابد ماه کامل در بسیاری از فرهنگ ها همواره با رویدادهای عجیب و مرموز مرتبط بوده که مردم قادر به توضیح آن نیستند. یافته های محققان نشان می دهد: طلوع ماه کامل با افزایش مرگ و میر ناشی از خودکشی نیز ارتباط دارد. به تازگی پزوهشگران اعلام کردند، شاید بتوان توضیح داد که چرا میزان خودکشی در شب هایی که ماه کامل است، افزایش می یابد.
 محققان دانشگاه ایندیانا نشانگرهای خونی خاصی را در بدن افرادی که به دلیل خودکشی جان خود را از دست دادند، کشف کردند که به دلیل طلوع ماه کامل تغییر می کند. به این ترتیب می توان تاثیر این نشانگرهای خونی در افزایش میل به خودکشی و موقعیت ماه را مورد بررسی دقیق تری قرار داد.
دکتر الکساندر نیکولسکو، از محققان ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: ما می ‌خواستیم این فرضیه را تجزیه و تحلیل کنیم که چرا میزان خودکشی در طول رخ دادن ماه کامل افزایش پیدا کرده و آیا بیماران در معرض خطر باید با دقت بیشتری در این بازه زمانی پیگیری شوند یا خیر؟
برای بررسی این موضوع، نیکولسکو و همکارانش، داده‌های دفتر پزشکی قانونی شهرستان ماریون در ایندیانا را بررسی کرده و طور ‌ویژه به ردیابی خودکشی ‌هایی پرداختند که بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ اتفاق افتاده بود.
این سوابق نشان داد، خودکشی ‌ها در چند بازه زمانی جداگانه به طور قابل توجهی افزایش می ‌یابد: در طول هفته ماه کامل، بین ساعت ۳  و ۴ بعد از ظهر و در ماه سپتامبر (شهریور و مهر ماه). علاوه بر این مشخص شد طی دوران ماه کامل،  افراد بالای ۵۵ سال بیشتر در معرض خودکشی هستند.
نیکولسکو در این رابطه توضیح می ‌دهد: از دیدگاه بالینی و سلامت عمومی، ما در این مطالعه پیام ‌های مهمی را یافتیم. بیماران پرخطر احتمالا باید در هفته ماه کامل، در اواخر بعدازظهر و شاید در ماه سپتامبر با دقت بیشتری تحت نظر باشند.

محققان، قبلاً یک آزمایش نشانگر زیستی خون برای تشخیص شرایط سلامت روان مانند اضطراب، افسردگی و PTSD ایجاد کرده بودند. این تیم با دریافت استفاده از نمونه‌های خونی از اجساد در مطب پزشکی قانونی توانستند به دنبال نشانگرهای مشابه در زمان مرگ آن ها بگردند.
پژوهشگران دریافتند: قربانیان خودکشی علائمی دارند که نشان می ‌دهد ساعت داخلی آن ها در زمان مرگشان درست کار نمی‌کند.
نیکولسکو در این رابطه می گوید: ما فهرستی از نشانگرهای زیستی برتر خون را برای خودکشی که در مطالعات قبلی شناسایی شده بود،آزمایش کردیم. به نظر می رسد نشانگرهای زیستی برای مرگ ناشی از خودکشی در ماه کامل(ساعات اوج روز و ماه اوج سال) در مقایسه با خارج از آن دوره ها پیش بینی می کنند، ژن هایی هستند که ساعت درونی بدن را تنظیم کرده و به اصطلاح «ساعت شبانه روزی» نامیده می شود.
با استفاده از نشانگرهای زیستی، ما همچنین دریافتیم: افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل یا افسردگی ممکن است در این دوره‌های زمانی در معرض خطر بیشتری باشند.
محققان همچنین معتقدند: نور ناشی از ماه کامل می تواند باعث افزایش خودکشی در این هفته ها شود. به نظر می رسد نور محیط می تواند تأثیر زیادی بر ریتم شبانه روزی افراد داشته باشد. به بیان ساده، نور مهتاب ممکن است باعث اختلال در افرادی خاص شود که انتظار دارند آسمان تاریک تر باشد.
نیکولسکو در ادامه توضیحاتش می گوید: تاثیر نور محیط و ساعت‌ های بدن در خودکشی باید با دقت بیشتری همراه با نحوه خواب افراد و قرار گرفتن در معرض نور مورد مطالعه قرار گیرد.
محققان می گویند:دلیل رخ دادن خودکشی در ساعات ۳ تا ۴ عصر می تواند نتیجه استرس های ایجاد شده در طول روز باشد. همچنین تغییر در میزان نور محیط ممکن است بر ژن های ساعت شبانه روزی افراد تأثیر بگذارد.
در مورد دلیل افزایش خودکشی در ماه سپتامبر نیز نویسندگان این مطالعه می گویند که بسیاری از افراد ممکن است در پایان تابستان دچار کسالت و استرس شوند. این زمان از سال همچنین می تواند با اختلال عاطفی فصلی همراه  شود، زیرا نور روز پس از پایان تابستان کاهش می یابد. شرح کامل این مطالعات در اخرین شماره مجله تخصصی Discover Mental Health منتشر شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!