پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۵
کد مطلب: 61719
۳
چرا نوزادم تمام روز می‌خوابد و شب‌ها بیدار است؟

شب‌بیداری در نوزادان و آنچه باید بدانیم

شب‌بیداری در نوزادان و آنچه باید بدانیم
 نوزادان هنوز درحال‌رشد هستند و ریتم درونی‌شان هنوز کامل نشده است. ساعت درونی بدن ما، ریتم شبانه‌روزی ما را تنظیم می‌کند و یک مکانیسم زمان‌بندی درونی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود طی روز بیشتر بیدار و هشیار باشیم و شب‌ها بیشتر خسته و خواب‌آلود.

خیلی از پدر و مادرها انتظارات غیرواقعی دارند و فکر می‌کنند کودک نوزاد می‌تواند خیلی زود خودش را با دنیای جدید وفق بدهد، آن هم بعد از ۹ ماه در محیطی نسبتاً تاریک بودن! واقعیت این است که نوزاد هنوز با دنیای جدید سازگار نشده است.

بیشتر نوزادان طی ۶ تا ۸ هفته اول زندگی خود، روز و شب را قاتی می‌کنند. ضمناً ساعت تغذیه کودک نیز نقش مهمی در این میان دارد، زیرا نوزاد دارای یک نیاز بیولوژیکی بسیار شدید نسبت به خوردن است و معده کوچک او خیلی زود خالی می‌شود. سطح اوکسی‌توسین و پرولاکتین تازه‌ مادر شب‌ها بسیار بالا می‌رود که به معنی تولید شیر بیشتر است و کودک تشویق می‌شود مکرراً شیر بخورد.


چه باید بکنید اگر نوزادتان شب‌ها بیدار است؟ و پدر و مادری که کسر خواب دارند چه باید بکنند؟

روزها کودک را در معرض نور آفتاب قرار دهید
توصیه می‌کنیم طی روز کودک را در معرض نور آفتاب و سروصداهای روزمره قرار دهید، حتی زمانی که خواب است. شب‌ها نیز نور محیط را کم کنید و تا جایی که ممکن است سروصدای خانه را به حداقل برسانید (مثلاً آهسته‌تر با هم حرف بزنید).

هر وقت کودک می‌خوابد شما هم چرت بزنید
همچنین می‌توانید عادت‌های خواب کودک را بررسی کنید. کودک در مرحلهٔ نوزادی باید بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابد که البته طی این ساعت‌ها مکرراً بیدار می‌شود و دوباره می‌خوابد. سعی کنید ساعت‌های خواب کودکتان را یادداشت کنید تا با رسیدن به یک الگوی نسبتاً منظم، زمانی هم برای استراحت و خواب خودتان پیدا کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

خواب و بیداری زورکی ممنوع
شاید به نظرتان بهتر باشد کودک را طی روز بیدار نگه دارید تا شب‌ها بهتر بخوابد، اما این روش اغلب نتیجهٔ عکس روی نوزادان دارد، یعنی عصبی و بدخلق می‌شوند و با بی‌قراری‌هایی که می‌کنند به‌سختی می‌توانید آرامشان کنید و کارتان دشوارتر می‌شود. در نهایت هم شب کمتر از زمانی خواهد خوابید که طی روز چُرت می‌زند.
وقتی کودک بیدار است بیدار نگهش دارید. طی روز با کودک بازی کنید، با او حرف بزنید و دور و اطراف و محیط جدید را نشانش بدهید، نه اینکه به اصرار بیدار نگهش دارید. نه خواب کودک و نه بیداری او هیچ‌کدام نباید اجباری باشند.

شب‌ها نوزاد را کنار خودتان بخوابانید
این کار اجازه می‌دهد پیش از اینکه کودک طی شب کاملاً بیدار شود و چنددقیقه‌ای بیدار بماند تا شما متوجه بیداری‌اش شوید و به او شیر بدهید، زودتر متوجه شوید و تغذیه‌اش کنید.

طی روز تا وقت خواب بیشتر به کودک شیر بدهید
اگر شاغل هستید و به کودکتان شیر می‌دهید، وعده‌های عصرگاهی شیردهی را بیشتر کنید. از زمانی که به خانه برمی‌گردید تا وقتی که بخوابید مکرراً به کودک شیر بدهید تا کودک طی شب بیشتر بخوابد و کمتر بیدار شود.

به علائم خواب نوزاد دقت کنید
به علائم خواب کودک دقت کنید، مثلاً چشم‌های خواب‌آلود، خمیازه‌کشیدن و وول‌خوردن. اینها روش‌هایی هستند که کودک نشان می‌دهد آمادهٔ خواب است، حتی اگر از بیدارشدنش زمان زیادی نگذشته باشد. اگر نسبت به این علامت‌ها آگاه و دقیق باشید، پیش از اینکه خیلی خسته و کلافه شود شما کمکش خواهید کرد راحت‌تر و زودتر به خواب برود و بهتر هم بخوابد.

رفتار خواب نوزادتان کاملاً طبیعی است
خیلی از پدر و مادرهایی که برای اولین‌بار بچه‌دار می‌شوند دچار اضطراب شده و نمی‌دانند که این الگوی خواب نوازد است و چیزی دور از انتظار نیست. آنها شاید تصور کنند کودکشان مشکلی دارد؛ اما در واقع کودک رفتاری کاملاً طبیعی دارد.

شاید مدتی طول بکشد تا کوچولوی شما شب‌ها بخوابد؛ اما بیشتر نوزادان تقریباً تا سه ماه روز و شبشان تنظیم نیست. چُرت زدن طی روز را بی‌فایده ندانید و حتماً از این فرصت‌ها برای استراحت و انرژی‌گرفتن استفاده کنید. خیلی احتمال دارد زمانی که کودک خواب است وسوسه شوید به کارهایتان برسید؛ اما مطمئن باشید استراحت از هر کار دیگری واجب‌تر است.

در صورت نیاز حتماً از خانواده و دوستان کمک بخواهید تا ساعاتی از کودک مراقبت کنند و شما استراحت کنید. یک نکتهٔ دیگر هم اینکه طی روز از کافئین برای بیدار و هشیار ماندن کمک نگیرید تا بتوانید هر وقت کودک می‌خوابد شما هم بخوابید.

تا چند ساعت باید اجازه دهید کودک بدون تغذیه بخوابد؟
نوزادان باید مکرراً و هر چند وقت که می‌خواهند تغذیه شوند، بنابراین شاید لازم باشد وقتی کودک زیاد خوابیده او را بیدار کنید و به او شیر بدهید تا کالری و مواد مغذی موردنیاز بدنش را تأمین کنید. تغذیه مکرر کودک برای رشد او مهم است. نوزادان بعد از تولد فوراً ۱۰ درصد از وزن خود را از دست می‌دهند و باید این وزن را دوباره سریع به دست بیاورند.
 
مرجع : وب‌گاه تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...