کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فواید و عوارض مصرف روزانه گوشت قرمز:

اگر هر روز گوشت قرمز بخورید چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد؟

6 ارديبهشت 1402 ساعت 11:43

گوشت گاو، گوسفند و حتی گوشت بز همگی در دسته گوشت‌ قرمز قرار می‌گیرند و اگر گوشتخوار باشید حتماً می‌دانید که این محصولات حیوانی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن و ویتامین B۱۲ هستند. با این حال، دلایلی وجود دارد که بیان می‌کند مصرف روزانه گوشت قرمز خیلی خوب نیست و حتی سازمان‌های بهداشت عمومی در دنیا مانند صندوق جهانی تحقیقات سرطان توصیه می‌کنند که مصرف این گوشت بهتر است محدود شود و بیش از سه وعده در هفته نباشد.


آگاهی از فواید و عوارض جانبی مصرف یک ماده غذایی خاص به شما کمک می‌کند تا بتوانید میزان مصرف آن را کنترل کنید و بیشترین فایده و کمترین ضرر را به بدن برسانید. تحقیقات مکرر نشان داده است که یکی از مهمترین مضرات گوشت قرمز افزایش کلسترول است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته را با خود به همراه دارد. از طرف دیگر گوشت قرمز منبع مهمی از آهن، پروتئین، روی و ویتامین‌های گروه B است که دریافت آنها برای بدن حیاتی است.
 
برای آگاهی از دیگر از فواید و عوارض مصرف روزانه گوشت قرمز این مطلب را تا انتها بخوانید.

۱) تأمین پروتئین موردنیاز بدن
گوشت‌هایی مانند گوشت گاو جزو منابع سرشار پروتئین هستند. به عنوان مثال، یک وعده (حدود ۱۰۰ گرم) گوشت چرخ‌کرده ۲۳ گرم پروتئین دارد. از آنجایی که ارزش روزانه پروتئین ۵۰ گرم است، مصرف روزانه این ماده غذایی بهتر و بیشتر می‌تواند نیاز بدن به پروتئین را رفع کند.

۲) کلسترول بالا
هر دو نوع کلسترول بد (LDL) و خوب (HDL) شاخص مهمی برای سلامت قلب و عروق هستند. تجمع کلسترول در رگ‌ها می‌تواند فضا را برای خون حاوی اکسیژن تنگ کند و حتی باعث انسداد رگ‌ها شود که حمله قلبی یا سکته را در بر دارد.
مصرف زیاد گوشت قرمز یکی از علل افزایش کلسترول بد است. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در افراد به ازای مصرف روزانه هر ۵۰ گرم گوشت قرمز فرآوری‌شده، ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

۳) افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
شاید فکر کنید که دیابت نوع ۲ فقط با مصرف کربوهیدرات ایجاد می‌شود، اما بهتر است بدانید منابع پروتئینی همچون گوشت قرمز نیز می‌توانند در ابتلا به نوع ۲ نقش داشته باشند.

۴) تأمین انرژی
پروتئین تنها ماده مغذی در گوشت قرمز نیست. ویتامین B۱۲ و آهن نیز به مقدار فراوان در این ماده غذایی وجود دارند که مؤلفه مهمی در حفظ انرژی شما هستند. کمبود هر یک از این مواد می‌تواند منجر به خستگی و ضعف شود. خوردن روزانه گوشت قرمز می‌تواند بدن را در برابر ضعف و سستی ایمن نگاه دارد.
 

۵) افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
یکی دیگر از نکات منفی مصرف روزانه گوشت قرمز، افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ است. تحقیقات در چند دهه اخیر نشان می‌دهد مصرف زیاد گوشت قرمز، با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ای را در ارتباط است.

۶) احساس سیری
تحقیقات نشان می‌دهد که این درشت‌مغذی جزو سیرکننده‌ترین مواد غذایی است؛ با گنجاندن گوشت قرمز در رژیم غذایی خود، می‌توانید برای زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. ترکیب گوشت قرمز با سایر مواد مغذی سیرکننده مانند کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم می‌تواند در تثبیت و تعادل وزن هم نقش مثبتی داشته باشد.


منبع: eatthis
 
مترجم: الهه جعفرزاده- خبرآنلاین


کد مطلب: 61744

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61744/اگر-روز-گوشت-قرمز-بخورید-اتفاقی-بدن-تان-می-افتد

میگنا
  https://www.migna.ir