کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا زنان و مردان بهم خیانت می‌کنند؟

6 ارديبهشت 1402 ساعت 23:27

برای بسیاری از ما، حتی فکر کردن به خیانت هم سخت است. ممکن است تعجب کنید که چگونه حتی مردم به خیانت به شریک زندگی خود هم فکر می‌کنند. با این وجود، افراد زیادی با دلایل مختلف به همدیگر خیانت می‌کنند. دلیل خیانت هر چه باشد بسیار آزاردهنده است؛ به گونه‌ای که‌ترمیم رابطه و بازگشت به شرایط قبل بسیار سخت و گاهی نیز امکان ناپذیر است.


هنگامی که ازدواج کردید، فکر نمی‌کردید شاید روزی همسرتان قوانین زندگی زناشویی را زیر پا بگذارد و به شما خیانت کند؛ عاملی که دلیل رایج بسیاری از جدایی‌های عاطفی است که در بسیاری موارد نیز منجر به طلاق خواهد شد. دکتر ندا رحیمی، روان شناس و زوج درمانگر در چند بخش به بررسی ابعاد این موضوع می‌پردازد.

 برای بسیاری از ما، حتی فکر کردن به خیانت هم سخت است. ممکن است تعجب کنید که چگونه حتی مردم به خیانت به شریک زندگی خود هم فکر می‌کنند. با این وجود، افراد زیادی با دلایل مختلف به همدیگر خیانت می‌کنند. دلیل خیانت هر چه باشد بسیار آزاردهنده است؛ به گونه‌ای که‌ترمیم رابطه و بازگشت به شرایط قبل بسیار سخت و گاهی نیز امکان ناپذیر است.

ریشه‌های بروز خیانت
دکتر ندا رحیمی، روان شناس زوج درمانگر درباره دلایل بروز خیانت می‌گوید:  «خیانت در ارتباطات عاطفی دلایل و عوامل زیادی دارد؛ از یک طرف مسائل ارتباطی دو طرف در ایجاد خیانت سهیم هستند و از طرف دیگر، عوامل شخصی مانند میزان برخورداری از عزت نفس، مسائل و مشکلات شخصیتی، اختلالات روان پزشکی مانند اختلالات خلقی یا اضطرابی، آسیب‌های دوران کودکی، نگاه و تعهد دو طرف نسبت به رابطه و طرح‌واره‌های ناکارآمد، ترس‌ها و نگرانی‌های دو طرف و ... می‌توانند عاملی برای بروز خیانت به حساب بیایند.»

پیشگیری از وقوع خیانت
آیا خیانت قابل پیشگیری است؟ این سؤال مهم بسیاری از افرادی است که خودشان یا اطرافیانشان به نوعی با خیانت مواجه شده‌اند دکتر رحیمی می‌گوید توجه داشته باشیم در اغلب مواقع، افراد پیمان‌شکن خصوصیات فردی یا شرایط ارتباطی خاصی با همسرشان دارند که آن‌ها را برای خیانت مستعد می‌کند.

معمولاً بازداری‌های فرد پیمان شکنی که خیانت می‌کند ضعیف است یا برای روابط خود در محیط اطراف حد و مرز مناسب وتعریف شده‌ای ندارد. فرد در اغلب مواقع به دنبال تجربه هیجان است و در خیلی مواقع نیز روابطش با همسرش دچار مسائل حل نشده زیادی است.

 البته شرایط محیط، مدت زمان و نوع ارتباط با فرد سوم نیز از جمله عوامل مهم دیگر در این خصوص به شمار می‌رود. بنابراین افراد می‌توانند با آگاهی از موارد مؤثر در بروز خیانت و شناسایی آن‌ها و همچنین شناخت بیشتر خواسته‌های خودشان و طرف مقابل تا حد امکان، مانع برقراری رابطه خارج از حیطه زناشویی طرف مقابل شوند.

 با شناخت و کار کردن روی خصوصیات فردی، حل مسائل و مشکلات و آگاهی از شرایط و محیط‌های شکل دهنده روابط فرازناشویی و و جلوگیری از پیشروی این گونه روابط می‌توان در همان مراحل اولیه به میزان قابل توجهی از وقوع خیانت در روابط جلوگیری کرد.

عوامل بازدارنده در درمان
 برای پیشگیری از وقوع خیانت زناشویی باید به هر دو بعد فردی و ارتباطی آن‌ها توجه کرد. در واقع تشخیص عوامل فردی تاثیرگذار و بهبود آن‌ها می‌تواند گامی مهم و مؤثر در پیشگیری از خیانت باشد.

به گفته رحیمی، یکی از مهم‌ترین موانع در مداخلات درمانی در حل مشکلات زناشویی و خیانت هنگامی پیش می‌آید که فردی که خیانت کرده در جلسه درمانی وانمود می‌کند خیانتی نکرده و آن را نمی‌پذیرد.

انکار خیانت و عدم پشیمانی
 وقتی خیانت انکار می‌شود و فرد از کاری که کرده پشیمان نیست و قصد جبران ندارد نمی‌توان به نجات زندگی حتی با کمک متخصص و مشاور امیدوار بود. چون گام نخست برای حل مشکل پذیرش آن است.

شتاب زده تصمیم نگیرید
این زوج درمانگر می‌گوید درست است مواجهه با خیانت بسیار تلخ و آزار دهنده است و همسر خیانت دیده هیجانات منفی زیادی مانند خشم، غم و ناامیدی را تجربه می‌کند. اما وقتی متوجه خیانت همسرتان شدید سعی کنید فوری و بدون شنیدن کامل حرف‌های طرف مقابل، بررسی دقیق و همه جانبه اتفاقی که افتاده و مراجعه به متخصص تصمیم به جدایی نگیرید.

توجه داشته باشید تصمیمات مهمی مانند ترک رابطه می‌تواند آینده هر دو طرف و فرزندان آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین ابتدا باید تمام ابعاد فردی، ارتباطی و اجتماعی مشکل به دقت و با منطق بررسی شود.

ضمن آنکه گاهی فرد خیانت دیده به علت شدت هیجانات منفی و نداشتن تخصص لازم نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. بنابراین لازم است تصمیم نهایی توسط دو طرف، اما به کمک فرد متخصص، روان‌شناس و مشاور گرفته شود. در واقع تصمیم گیری اصلی با خود افراد است و خودشان باید مسوولیت تصمیماتشان را بر عهده بگیرند.

وارد جزییات نشوید
این  استاد دانشگاه می‌گوید گاهی وقتی فرد متوجه خیانت همسرش می‌شود اصرار دارد تمام اتفاقات را با جزییات بداند و از آن‌ها مطلع شود. اما لزومی ندارد بخواهد وارد جزییات رابطه خارج از حیطه و خیانت همسرش شود.

چون این کار نه تنها کمکی به برگرداندن و بهبود رابطه زناشویی نمی‌کند؛ بلکه باعث می‌شود همسر خیانت دیده حال بدتری پیدا کند و باعث شود مراحل درمان و بخشش به تأخیر بیفتد و حتی در بسیاری موارد منتفی شود.

بهتر است به جای تلاش برای دانستن تمام جزییات خیانت طرف مقابل، سعی در ریشه یابی، بررسی و یافتن راه حل برای درمان و تصمیم گیری درست داشته باشید. این کار و طی کردن تمام این مراحل به ویژه برای فرزندان شما بسیار ضروری است.
 
 
منبع: همشهری آنلاین
 


کد مطلب: 61745

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61745/چرا-زنان-مردان-بهم-خیانت-می-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir