کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای دور زدن کنکور با پول‌های هنگفت

مسیر پولی پزشک‌شدن مسدود شد

13 ارديبهشت 1402 ساعت 22:19

به اعتقاد کارشناسان طرح جذب دانشجو از دانشگاه‌های خارج از کشور، با نگاه درآمدزایی به آموزش و تحصیل دنبال می‌شد که این موضوع بر خلاف قانون اساسی و اهداف انقلاب و پیشرفت کشور بود، اما وزارت بهداشت از تصمیمات جدید خود برای جلوگیری از دور زدن کنکور خبر داده است.


خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: در سال های اخیر صدور اجازه ورود دانشجویان انتقالی خارج از کشور به دانشگاه های سراسر کشور به دلایلی واهی همانند افزایش قیمت ارز، موجب بروز مشکلات جدی برای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شد. چندی پیش حدود ۱۵ هزار نفر از دانشجویان ایرانی محصل در خارج از کشور با شکایت به دیوان عدالت اداری قصد ابطال مصوبه وزارت بهداشت درباره ممنوعیت انتقال دانشجویان خارج از کشور بعد از ژانویه ۲۰۱۹ را داشتند.

این موضوع درحالی به سوژه داغ بین دانشجویان علوم پزشکی تبدیل شده بود که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده بود در طول سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با درخواست انتقال حدود ۴۷۰۰ نفر از دانشجویان در سه رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی موافقت شده است که معادل پذیرش یک سال کشور در این رشته‌ها در دهه ۸۰ است. در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است، تقریباً به ازای هر ۱۰ نفر دانشجوی ثبت نام شده در رشته‌های فوق الذکر در دانشگاه‌های کشور (اعم از دولتی و آزاد اسلامی) در مدت مشابه یک نفر دانشجوی ایرانی از خارج به داخل منتقل شده است.

موضوع نقل‌وانتقال دانشجویان علوم پزشکی با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن قیمت ارز این روزها باعث شده بود تا دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور تصمیم به بازگشت بگیرند و از سوی دیگر این موضوع شرایط را برای فعالیت بیشتر مؤسسات اعزام دانشجو فراهم کرد.

از سوی دیگر هر سال که کنکور برگزار می‌شود موجی از ابراز تمایل به تحصیل در خارج از کشور نیز در میان داوطلبان به ویژه آنهایی که نتوانسته‌اند از سد کنکور بگذرند، راه می‌افتد. موضوعی که اعتراض شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی را درپی داشت. به طوری که شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی نامه‌ای به وزیربهداشت، درمان و آموزش نسبت به هرگونه تصمیم جدید برای انتقال دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های خارجی اعتراض خود را اعلام کردند.


دو سوال مهم از وزارت بهداشت
اعتراض به این اقدام که مصداق بی عدالتی بود باعث شد تا نمایندگان مجلس نیز به این موضوع ورود کنند. حجت‌الاسلام شجاعی، نماینده مجلس به بحث پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از مسیرهای بدون کنکور سراسری به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت متاسفانه در جلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور تفاوت حداقل ۳ هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود. تفاوت حداقل ۳ هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود.

همچنین وی اظهار کرد که وزارت بهداشت باید به دو سؤال بزرگ پاسخ دهد، اول اینکه این اختلاف هزار نفری از چه مسیری وارد دانشکده‌های دندانپزشکی شده‌اند و دوم اینکه اگر ظرفیتی برای تربیت دانشجو هست چرا وزارت بهداشت تا این حد در برابر اضافه شدن ظرفیت پذیرش از طریق کنکور سراسری مقاومت می‌کند؟

با یک جریان انحرافی فکری رو به رو هستیم
با جدی تر شدن موضوع ورود دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی، دیده بان شفافیت و عدالت نیز به این موضوع ورود کرد. هامون سبطی فارغ‌التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه‌ تهران و دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در این خصوص گفت: ما با یک جریان انحرافی فکری رو به رو هستیم که در پی جذب سرمایه‌های مردم هستند. از آنجا که مردم ایران برای تحصیل فرزنشان اهمیت زیادی قائل هستند و حاضرند برای تحصیل خوب فرزندشان پول زیادی خرج کنند این جریان انحرافی حدود یک دهه است به این فکر افتاده که هرگونه امکان آموزش برتر و دولتی را با دریافت پول از مردم همراه کند.


جذب دانشجو از دانشگاه‌های خارج از کشور نگاه درآمدزایی به آموزش و تحصیل است
دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه می‌دهد: استعداد مردم سرمایه‌های کشور هستند نه پول جیب آنها! سرمایه اصلی هر کشور استعدادهای آن کشور در زمینه‌های مختلف است. این جریان به این سمت حرکت می‌کند که حضور نخبه‌ها در عرصه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی ضعیفتر شود و گروهی پولدار که بین آنها افراد با استعداد زیاد نیستند آموزش را تصاحب کنند.

سبطی با بیان اینکه این روند از تاسیس مدارس غیرانتفاعی آغاز شده است تصریح می‌کند: طرح جذب دانشجو از دانشگاه‌های خارج از کشور نگاه درآمدزایی به آموزش و تحصیل است و بر خلاف قانون اساسی و اهداف انقلاب و پیشرفت کشور است. ما گزارش‌های زیادی داریم که افرادی که از خارج کشور به ایران باز می‌گردند نه تنها صلاحیت علمی ندارند بلکه آموزه ها و رفتارهای غلطی را به دانشگاه‌های برتر ما مانند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل کرده‌اند.
سبطی با بیان اینکه ورورد این افراد از روش‌های غیرمتعارف مانند تحصیل در خارج و ورود آسان به داخل کشور دور زدن ۶۰۰ هزار نفر شرکت کننده در کنکور سراسری است تصریح می‌کند: این موضوع نمود بارز سرمایه‌سالاری و ویژه خواری و بی‌عدالتی آموزشی است و ما جداً تعجب می‌کنیم که چطور در این دولت وزیر بهداشت راه ورود آسان به دانشگاه‌های علوم پزشکی را باز کرده است؟

انتقادها به این موضوع باعث شد تا وزارت بهداشت برای ورود دانشجویان خارج کشور به داخل کشور برنامه ریزی جدی تری انجام دهد و با وقوع جنگ در اوکراین نیز از دانشجویان ایرانی که تصمیم داشتند به ایران بازگردند و در ایران ادامه تحصیل دهند آزمون ارزشیابی گرفته شود.


وزارت بهداشت: مسیر پولی پزشک شدن مسدود شد است
روز گذشته نیز ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع اظهار داشت: این موضوع در وزارت بهداشت ساماندهی شده است و منجر به قانونی شد که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است. دانشجویانی که در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند پس از بازگشت و ارزشیابی مشکلی برای تحصیل ندارند و مدرک آنها را تایید می‌کنیم، اما برخی از دانشجویان با هدف دور زدن کنکور اقدام به این کار می‌کردند. برخی با هدف دور زدن کنکور به کشورهای نه چندان با کیفیت مثل روسیه،بلاروس سفر می‌کنند و در حین تحصیل به کشور بازمی‌گردند. برخی از موسسه‌ها از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و درامدهای کلان کسب می‌کنند. در این زمینه موضوع ثبت‌نام در دانشگاه‌های درجه چندم روسیه و درخواست برای ادامه تحصیل در ایران بارها دیده شده است.

وی تاکید کرد: این موسسات با تبلیغات گسترده اقدام به اعزام دانشجو و سودجویی می‌کردند که با قانون وزارت بهداشت بساط تخلفات برچیده شده است، در حال حاضر اگر دانشجویانی بعد از سال ۲۰۱۹ هرکس خارج از کشور رفته باشد و در حین تحصیل بخواهد به داخل کشور برگردد می‌بایست ۷۶ واحد حضوری بگذرانند. ما این موضوع را تبدیل به قانون کرده‌ایم و شرط معدل را حذف کرده‌ایم. این افراد در صورت گذراندن ۷۶ واحد می‌توانند صلاحیت تحصیل در دانشگاه‌های کشور را کسب کنند، همچنین این دانشجویان باید آزمون صلاحیت را بگذارنند. این آزمون رقابتی نیست بلکه ازمون صلاحیت است تا ببینیم فرد توانایی و تخصص لازم برای ادامه تحصیل را دارد یا خیر. با ساماندهی این موضوع جلوی دور زدن کنکور گرفته می شود. اولین آزمون نیز از دانشجویان اوکراینی گرفته شده است تا حق دانشجویان و نخبگان ما ضایع نشود.


کد مطلب: 61783

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61783/مسیر-پولی-پزشک-شدن-مسدود

میگنا
  https://www.migna.ir