سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۲
کد مطلب: 61794
۰

اختلال خواب و تغییر فصل

اختلال خواب و تغییر فصل
یافته های یک مطالعه جدید توسط محققان آکادمی مغز و اعصاب آمریکا نشان داد: تغییر از ساعت تابستانی به زمان استاندارد، با افزایش مختصری در بروز موارد اختلالات خواب مانند مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن همراه است.
 محققان دریافتند: خواب، نقش اساسی در سلامتی، خلق و خو، شناخت، عملکرد شغلی و فعالیت اجتماعی ایفا می کند و تحت تأثیر ریتم شبانه روزی، ساعت درونی که فرآیندهای بدن را تنظیم می کند، قرار دارد. خوشبختانه اختلال خوابی که بعد از تغییر زمان استاندارد مشاهده شدند، کوتاه بوده و پس از گذشت دو هفته دیگر مشهود نبودند.
در این مطالعه ۳۰ هزار فرد در سنین ۴۵ تا ۸۵ سال شرکت کرده بودند که هر یک پرسشنامه ای را در مورد کیفیت و مدت زمان خواب، توانایی به خواب رفتن و خواب آلودگی بیش از حد در طول ساعات بیداری تکمیل کردند.

پس از تنظیم عواملی مثل سن، جنس و محل سکونت، پژوهشگران دریافتند: افرادی که این نظرسنجی را یک هفته پس از تغییر ساعت تکمیل کرده بودند، ۳۴ درصد بیشتر از افرادی که پرسشنامه را یک هفته قبل از تغییر ساعت تابستانی به زمان استاندارد پر کرده بودند، در معرض خواب بی کیفیت قرار داشتند. علاوه بر این، مشکلات به خواب رفتن و خواب آلودگی بیش از حد در ساعات روز، در این افراد، دو برابر بیشتر بود.

برای انتقال ساعت از زمان استاندارد به ساعت تابستانی در بهار، محققان تفاوتی در مشکلات خواب، در افرادی که یک هفته قبل از تغییر ساعت پرسشنامه را تکمیل کرده بودند و افرادی که یک هفته بعد آن را تکمیل کرده بودند، نیافتند.
با این حال یک هفته پس از تغییر ساعت، کاهش ۹ دقیقه ای در طول مدت خواب مشاهده شد.
پژوهشگران اظهار داشتند: ممکن است که این انتقال ‌ها در کوتاه‌ مدت مختل کننده به نظر برسند، اما به نظر می رسد پیامدهای بلندمدت کمی در تغییر از ساعت تابستانی به ساعت استاندارد وجود دارند. با این حال، نتایج تحقیقات قبلی، انتقال از ساعت تابستانی به زمان استاندارد و برعکس را با نرخ بالاتر تصادفات و همچنین افزایش خطر سکته مغزی و حمله قلبی مرتبط دانستند.
محققان افزودند: تحقیقات آینده ما، باید بر جمعیت بزرگتری تمرکز کرده و افراد را در طول زمان بیشتری پیگیری کند.یافته های تحقیقاتی در مجله Neurology، منتشر شده اند.


 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!