کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شایع ترین علائم تنگی کانال چیست؟

کارهای پشت میزی دلیل فشار بر روی دیسک‌های کمر می‌شود

22 ارديبهشت 1402 ساعت 11:31

یکی از علل شایع درد پایین کمر و پا تنگی کانال نخاعی کمری است.


تنگی کانال نخاعی غالبا در افراد بالای ۶۰ سال رخ می دهد. فشار بر روی ریشه عصب به طور مساوی در میان زنان و مردان شیوع دارد. تعداد کمی از افراد با مشکلات کمری که منجر به تنگی کانال نخاعی کمری می شود به دنیا می آیند. به این بیماری، تنگی کانال نخاعی مادرزادی می گویند. این بیماری اغلب در مردان رخ می دهد. افراد معمولا ابتدا در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی متوجه علائم این بیماری می شوند.

تنگی کانال نخاعی زمانی رخ می دهد که فضای اطراف نخاع باریک می‌شود. این اتفاق باعث ایجاد فشار روی نخاع و ریشه عصب ها شده و می تواند باعث بروز درد، بی حسی یا ضعف در پاها شود.

علل تنگی کانال نخاعی آرتریت شایع ترین علت تنگی کانال نخاعی است. آرتریت به تخریب هر مفصلی در بدن گفته می شود. در ستون فقرات، آرتریت می تواند ناشی از تخریب دیسک کمر و از دست دادن آب موجود در آن باشد. در کودکان و افراد جوان، دیسک‌ها حاوی مقدار زیادی از آب هستند. با افزایش سن، دیسک ها شروع به خشک شدن کرده و ضعیف می شوند. این مشکل باعث نشست و از بین رفتن فضای دیسک و از بین رفتن فضای ارتفاعی دیسک می شود.



در همین ارتباط یک متخصص طب فیزیکی گفت: تنگی کانال می‌تواند تحت تاثیر روندی تدریجی در بدن به وجود آید.


احمد فاتح، متخصص طب فیزیکی، درباره تنگی کانال گفت: تنگی کانال می‌تواند تحت تاثیر روندی تدریجی در بدن به وجود آید. این روند که همان کهولت سن و پیری است، از یک سنی به بعد علائمش را در شخص نشان می‌دهد. معمولاً بخشی از اعمال یداوی، در جهت آزادسازی مسیرسازی بخش‌های مختلف بدن و بهبود عملکرد گردش خون است. بنابراین ایجاد شرایطی که گردش خون را بهبود دهد و فشار را از روی بخشی از بدن بردارد، قدمی مثبت در جهت جلوگیری از تنگی کانال است.

فاتح اظهار داشت: تغییر سبک زندگی نقش بسیار مهمی در کاهش دادن سرعت روند افزایش سن است. ما می‌توانیم با رعایت نکاتی در زندگی روزمره خود و اضافه کردن ورزش به روتین خود، تغییرات مثبتی در روند سلامتی خود به وجود بیاوریم.

این متخصص طب فیزیکی گفت: کارهای پشت میزی باعث اعمال فشار بر روی دیسک‌های کمر می‌شود. این فشر سبب از بین رفتن آب بین دیسک‌ها شده و در نهایت به خشکی می‌رسد. خشکی در این بخش باعث بروز آسیب‌های جدی به کمر می‌شود اما همچنان وقتی از شخص دلیل کمردردش پرسیده می‌شود، معتقد است که کار سنگینی انجام نداده است.

وی گفت: همواره باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که پیشگیری بر درمان مقدم است. بنابراین تغییر در سبک زندگی و فعالیت مداوم در طول روز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. کافی است کارهای کوچک را خودمان انجام دهیم. مثلاً در فضای اداری به جای اینکه از شخص دیگری بخواهیم نامه‌ای را برایمان به جای دیگر ببرد، خودمان این کار را انجام دهیم.

علت
وقتی ما جوان هستیم، دیسک ها محتوای آب زیادی دارند (چپ). با افزایش سن دیسک و خشک شدن آن، ممکن است ارتفاع آن ها کم شده و از بین بروند (راست). این اتفاق باعث افزایش فشار بر روی مفاصل بین مهره ای پشتی شده و ممکن است منجر به آرتریت شود.

با نشست ستون فقرات، دو اتفاق می افتد: اول، وزن به روی مفاصل بین مهره ای پشتی منتقل می شود. دوم، تونل هایی که اعصاب از آن خارج می شوند، کوچک می شوند. زمانی که مفاصل بین مهره ای پشتی افزایش فشار را تجربه می کنند، در این زمان آنها شروع به تخریب و ایحاد آرتریت نیز می نمایند، درست مثل اتفاقی که در مفصل ران یا زانو رخ می دهد. غضروفی که مفصل را پوشانده و از آن محافظت می کند از بین می رود. اگر مفصل به طور کامل از بین برود، باعث سایش استخوان بر روی استخوان می‌شود.

برای جبران غضروف از دست رفته، بدن شما ممکن است شروع به ساخت استخوان جدید در مفاصل بین مهره ای پشتی بکند تا به حمایت از ستون فقرات کمک کند. با گذشت زمان، این استخوان های رشد کرده (که خار استخوانی نامیده می شوند) ممکن است فضا را برای اعصابی که می خواهند عبور کنند، باریک کنند. پاسخ دیگر به آرتریت پایین کمر این است که اندازه رباط های اطراف مفاصل افزایش می یابد. این اتفاق خود نیز باعث کاهش فضا برای اعصاب می شود. زمانی که فضا به اندازه کافی برای تحریک اعصاب نخاعی کوچک شد، علائم دردناک بروز می یابند.
 

علائم تنگی کانال نخاعی
کمر درد
 افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی ممکن است بسته به شدت پیشرفت آرتریت درد کمر داشته باشند یا نداشته باشند. اعصاب نخاعی احساس را از نقاط خاصی از بدن شما عبور می دهند. فشار روی اعصاب می تواند منجر به درد در نقاطی شوند که اعصاب از آنجا عبور می کنند یا بدان ها می رسند. درد در باسن که به سمت پایین انتشار می یابد (که بدان درد سیاتیک می‌گویند) به همین دلیل رخ می دهد.


درد تیر کشنده در باسن یا پاها (درد سیاتیک)
فشار روی عصب نخاعی می‌تواند منجر به درد در نقاطی که تحت پوشش عصب رسانی هستند شود. این درد ممکن است به صورت مبهم یا تیر کشنده باشد. این درد به طور معمول در ناحیه باسن آغاز شده و به سمت پا انتشار می یابد. با پیشرفت آن، این درد می تواند در پایین پا نیز حس شود.

بی حسی یا گزگز در باسن و پاها
با افزایش فشار بر روی عصب، غالبا بی حسی و گزگز نیز با درد همراه می شود. اگرچه همه بیماران درد تیر کشنده و بی حسی و گزگز کردن را همزمان ندارند.

ضعف در پاها یا افتادگی پا
زمانی که فشار به سطح بحرانی برسد، ضعف می تواند در یک یا هر دو پا بروز پیدا کند. برخی بیماران دچار افتادگی پا شده یا احساس می کنند در حین راه رفتن پایشان را محکم بر روی زمین می‌کوبند.

درد کمتر هنگام خم شدن به جلو یا هنگام نشستن
مطالعات بر روی ستون فقرات کمری نشان می دهند که خم شدن به جلو می تواند فضای موجود را برای اعصاب بیشتر کند. بسیاری از بیماران ممکن است هنگام خم شدن به جلو و به خصوص هنگام نشستن احساس تسکین پیدا کنند. درد معمولا در هنگام ایستادن و راه رفتن تشدید می شود. برخی بیماران متوجه می شوند که می توانند که از دوچرخه های ثابت به خوبی استفاده کنند و با چرخ دستی های فروشگاه ها به خوبی راه بروند. با این حال، راه رفتن بیش از یک یا دو خیابان ممکن است باعث ایجاد سیاتیک شدید یا ضعف شود.


درمان جراحی تنگی کانال نخاعی
جراحی برای تنگی کانال نخاعی کمری معمولا برای بیمارانی انجام می شود که به دلیل درد و ضعف کیفیت زندگی پایینی دارند. بیماران ممکن است از مشکل در راه رفتن برای زمان های طولانی شکایت داشته باشند. این اتفاق غالبا دلیلی است که بیماران جراحی را در نظر می گیرند. دو گزینه جراحی اصلی برای درمان کانال نخاعی کمری وجود دارد: لامینکتومی و ادغام مهره ای. هر دو گزینه منجر به کاهش درد فوق العاده ای می شوند. درباره مزایا و معایب این روش ها با پزشک خود صحبت کنید.



منابع:
تهران ارتوپدی
باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 61829

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61829/کارهای-پشت-میزی-دلیل-فشار-روی-دیسک-های-کمر-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir