پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۹
کد مطلب: 61834
۱

جلوگیری از پشه‌گزیدگی با تغییر صابون

جلوگیری از پشه‌گزیدگی با تغییر صابون
به گزارش یورونیوز، اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در تابستان توسط پشه‌ها مورد حمله قرار می‌گیرید به تازگی مطالعه‌ای انجام شده که می‌تواند نور امیدی بر زندگی شما باشد. 
 
براساس این مطالعه که توسط متخصصان «ویرجینیا» در کالج کشاورزی و علوم زیستی ایالات متحده انجام شده، شستشو با رایحه‌های خاصِ صابون ممکن است نحوه جذب پشه‌ها به سمت شما را تغییر دهد. 

مطالعه‌ای که اخیرا در مجله «آی‌اس ساینس» منتشر شد نشان داد که استفاده از برخی صابون‌هایی که مشخصات بوی فرد را تغییر می‌دهد می‌تواند پشه‌ها را جذب کند در حالی صابون‌های دیگر ممکن است آنها را دور نگه دارد. 

در این مطالعه بوی برخی از داوطلبان قبل از شستشو برای پشه‌ها جذاب‌تر از بقیه بود اما صابون به طور قابل توجهی مشخصات بوی بدن این داوطلبان را تغییر داد. 

«کلوئه لائوندرا» یکی از نویسندگان این تحقیق و استاد بیوشیمی در دانشگاه «ویریجینیا تک» گفت: صابون‌ها نه تنها با افزودن مواد شیمیایی بوی ما را به شدت تغییر می‌دهند بلکه در بویی که به طور طبیعی از خودمان منتشر می‌کنیم هم تغییراتی ایجاد می‌کنند.


رایحه گل برای پشه‌ها جذاب‌تر است
طبق این مطالعه، رایحه‌ها انتخاب میزبان را در پشه‌ها تغییر می‌دهد و برای آنها رایحه‌های گلی جذاب‌تر هستند. محققان خاطرنشان کردند که پشه‌ها از شهد گیاهی هم لذت می‌برند، به همین دلیل است که رایحه‌های مشتق شده از گیاهان یا شبیه‌ گیاهان به طور بالقوه می‌تواند تصمیم‌گیری آنها را دچار اختلال کند.

طبق این تحقیق، تاثیر بوی صابون بر ترجیح پشه تاکنون تا حدی زیادی نادیده گرفته شده بود. «کلمان وینوگر»، استادیار بیوشیمی و محقق اصلی در این مطالعه گفت: فقط با تغییر رایحه صابون، کسی که قبلا پشه‌ها را با نرخی بالاتر از حد متوسط به خود جذب می‌کرد، می‌تواند این جذابیت را بیشتر تقویت کند یا کاهش دهد.

برای انجام این مطالعه، تیم تحقیقاتی رایحه‌های شیمیایی چهار داوطلب را هنگام شستن و بعد از شستن با صابون‌های مختلف سنجید. بررسی هر صابون با مشخصات بوی منحصر به فرد داوطلبان باعث ایجاد اثرات متفاوتی بین افراد مختلف شد.
وینوگر گفت: صابون به سادگی موادی را به بوی بدن ما اضافه نمی‌کند بلکه جایگزین برخی از مواد شیمیایی می‌شود و برخی دیگر را حذف می‌کند.
او اضافه کرد: بنابراین ما فکر می‌کنیم که تعامل شیمیایی زیادی بین مواد شیمیایی طبیعی ما و مواد شیمیایی صابون وجود دارد.

صابون‌های نارگیلی باعث کاهش جذابیت ما برای پشه‌ها می‌شوند
سه صابون از چهار صابون در این بررسی که همگی بوی میوه‌ای یا گلی داشتند، جذابیت را برای پشه‌ها افزایش دادند. تنها رایحه ای که این جذابیت را کاهش داد، رایحه نارگیلی بود. 

محققان امیدوارند که یافته‌های آنها بر مطالعات آینده برای توسعه مواد دفع کننده پشه تاثیر بگذارد و به گفته وینوگر، باید تحقیقات بیشتری در مورد مدت زمان اثرات این رایحه‌ها انجام شود.
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا