چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۲۳:۴۶
کد مطلب: 61836
۰
شنبه‌های دلپذیر

چگونه شنبه‌ها احساس خوبی داشته باشیم؟

چگونه شنبه‌ها احساس خوبی داشته باشیم؟
نویسنده مریم مرامی | کارشناسی ارشد علوم شناختی ــ رسانه
 
همیشه نمی‌توانید برنامه یا تعهدات خود را تغییر دهید تا شنبه‌ها جذاب‌تر شود اما ممکن است بتوانید مغز خود را مجدد برنامه‌ریزی کنید تا به‌طور متفاوتی درباره روزهای هفته، فکر کند. مغز عاشق پیش‌بینی و برنامه‌های مشخص است.

تحقیقات نشان داده که نداشتن برنامه روزانه ثابت با کاهش بهزیستی و پریشانی روانی مرتبط است. از راه‌های تطبیق با تغییرات بعد از آخر هفته، معرفی روتین‌هایی است که تمام هفته طول می‌کشد و این قدرت را دارد که زندگی ما را معنادارتر کند، مثل تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان، باغبانی یا رفتن به باشگاه. روال‌ها حس انسجام ما را بهبود می‌بخشند، فرآیندی که به ما امکان می‌دهد رویدادهای زندگی را درک کنیم.

روال مهم دیگر، برنامه خواب شماست. حفظ زمان خواب ثابت، ممکن است برای لذت بردن از شنبه‌ها به اندازه مدت زمان خواب یا کیفیت آن مهم باشد. تغییرات در الگوهای خواب در آخر هفته‌ها باعث ایجاد جت لگ اجتماعی می‌شود. یعنی خوابیدن دیرتر از حد معمول و طولانی‌تر در روزهای تعطیل ممکن است باعث ایجاد اختلاف بین ساعت بدن و مسئولیت‌های اجتماعی شود. این پدیده با سطوح استرس بالاتر در صبح شنبه مرتبط است. ورزش منظم و حتی آنچه می‌خورید، می‌تواند به بهبود خلق و خو و وضعیت عاطفی کمک کند و تأثیر زیادی بر احساس فیزیکی و ذهنی شما داشته باشد.

هک کردن هورمون‌ها
هورمون‌ها می‌توانند در احساس ما نسبت به شنبه‌ها نقش داشته باشد. برای مثال، کورتیزول هورمون چندکاره بسیار مهم است و به بدن کمک می‌کند تا متابولیسم خود را کنترل کرده، چرخه خواب و بیداری و پاسخ ما به استرس را تنظیم کند. آمیگدال، یک ناحیه کوچک بادامی‌شکل در پایه مغز است که حتی قبل از این‌که مغز بتواند پردازش و فکر کند که آیا به استرس نیاز است یا خیر، یک واکنش عاطفی فوق‌العاده سریع به استرس ایجاد می‌کند.

به محض این‌که بتوانیم فکر کنیم یعنی فعال کردن قشر پیشانی مغز، این پاسخ کاهش می‌یابد. کورتیزول به‌عنوان نوعی هورمون استرس، روزانه تا حدی نوسان دارد. برای مبارزه با آن، باید آمیگدال را با آموزش مغز برای تشخیص تهدیدهای واقعی فریب دهیم. به‌عبارتی، ما باید قشر جلوی مغز را با بیشترین سرعت ممکن فعال کنیم. از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف و کاهش استرس کلی، فعالیت‌های تمدد اعصاب، به‌ویژه در روزهای شنبه است. با پیروی از این نکات ساده، می‌توانید مغز خود را طوری آموزش دهید که باور کند روزهای هفته می‌توانند تقریبا به‌خوبی آخر هفته باشد.
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!