پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۵
کد مطلب: 61843
۶
۱

۶ تیرماه، آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی

بررسی صلاحیت کاندیداها ظرف ۲۴ روز
۶ تیرماه، آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به استناد بند 2 ماده 3 آیین نامه نحوه برگزاری و نظارت بر انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ، مصوب 1401:12:14 هیات محترم وزیران، جناب آقای دکتر نعیمی مدیر کل محترم دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان را به مدت چهار سال به عنوان نماینده خود در هیات نظارت مرکزی منصوب کردند.

ابراهیم نعیمی در نشستی خبری در خصوص تاریخ دقیق برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورای مناطق، مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی، اظهار کرد: روز برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور جمعه ۲۷ مرداد سال جاری خواهد بود.
 
آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات سازمان نظام روانشناسی از ۶ تیرماه
وی تصریح کرد: زمان ثبت نام کاندیدا نیز از ۶ تیر تا ۱۳ تیر سال جاری به مدت هشت روز تعیین شده است. متقاضیان باید طبق آگهی که چند روز قبل، هیات اجرایی مرکزی اطلاع رسانی خواهد کرد مدارک خود را ارائه دهند که در این رابطه اطلاع رسانی خواهد شد.

نعیمی با بیان اینکه دیروز اولین جلسه مشترک بین هیات نظارت مرکزی و هیات اجرایی مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی برگزار و روز دقیق برگزاری انتخابات تعیین شد، افزود: این همکاری مداوم هیات نظارت و اجرایی تا روز برگزاری انتخابات ادامه خواهد داشت. انتخابات نیز به صورت حضوری برگزار خواهد شد.


اتمام زمان حکم "محمد حاتمی" به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
دبیر هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی همچنین درباره حکم اعضای فعلی سازمان نیز توضیح داد: ۳۰ بهمن سال گذشته حکم چهار ساله دکتر محمد حاتمی به عنوان رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به اتمام رسیده است، رئیس جمهوری حکم او را تمدید نکرده است‌. 
 
بررسی صلاحیت کاندیداها ظرف ۲۴ روز 
نماینده وزیر علوم در شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره همچنین درباره تایید صلاحیت‌های کاندیداها گفت: تایید صلاحیت‌ها بر عهده هیات نطارت است و بلافاصله پس از اتمام ثبت نام کاندیداها، کلیه مدارک در اختیار هیات مرکزی مناطق و هیات مرکزی تهران برای انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان قرار می‌گیرد. هیات نظارت مرکزی نیز ۲۴ روز فرصت دارد صلاحیت‌ها را بررسی کند.

به گفته نعیمی، حوزه‌های دریافت آرای انتخابات سازمان نظام روانشناسی نیز در همه مراکز استانها و احتمالا برخی شهرها بر اساس پراکندگی افراد عضو در شهرها خواهد بود.

اتخاذ سازو کار نظارتی برای برگزاری انتخاباتی سالم
وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص نگرانی‌های جامعه روانشناسی از مهندسی در انتخابات این سازمان و دست کاری در تعرفه‌ها و آرای انتخاباتی این سازمان نیز خاطر نشان کرد: ساز و کار نظارتی پیش بینی می‌کنیم تا انتخابات سالمی برگزار شود. هیات نظارت بر صندوق‌های آراء نظارت مستقیم و حضور خواهد داشت و نحوه چاپ و پخش تعرفه‌ها و مهر روی تعرفه‌ها به گونه‌ای خواهد بود که انتخابات سالمی برگزار شود.

دبیر هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: ۲۵ خرداد ماه سال ۹۵ آخرین تاریخی است که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انتخابات خود را برگزار کرده است. چهار سال بعد در سال ۹۹ دوره ۴ ساله قانونی انتخابات سازمان نظام روانشناسی به اتمام رسیده است. از آن زمان تا کنون که دو سال و ۱۱ ماه از موعد مقرر قانونی انتخابات گذشته، شورای مرکزی موجود نشان داده است که اراده‌ای برای برگزاری انتخابات ندارد.

وی ادامه داد: در این راستا نواقص قانونی نیز وجود داشته که باعث شده اعضای هیات نظارت و اجرایی انتخابات سازمان نظام روانشناسی را راسا خود شورای مرکزی انتخاب کند و ۲۰ سال است که این چرخه بدون گردش نخبگانی در دست عده‌ای معدودی وجود داشته است. در این راستا شاهد اعتراضات جامعه روانشناسی بوده‌ایم که مطالبه حقوق صنفی دارند. در نتیجه از اواخر سال گذشته بر اساس درخواست‌های متعددی که به سازمان های نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور، وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود داشت، دولت به این مساله ورود کرد.
 
ابلاغ آیین نامه نحوه برگزاری و نظارت بر انتخابات و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی ۱۴ اسفند سال گذشته
نماینده وزیر علوم در شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اصل ۱۳۸ قانون اساسی، افزود: بر اساس این اصل پس از آنکه قانون سازمان نظام روانشناسی در سال ۸۲ به تصویب مجلس رسید باید آیین نامه‌ اجرایی انتخابات آن نوشته می‌شد اما طی ۲۰ سال گذشته هیچ آیین نامه اجرایی توسط دولت‌ها نوشته نشد و دولت سیزدهم به این امر ورود کرد. نهایتا آیین نامه نحوه برگزاری و نظارت بر انتخابات شورای مرکزی، شوراهای مناطق و هیات بازرسان سازمان نظام روانشناسی در ۱۴ اسفند سال گذشته در دولت مصوب و به سازمان‌ نظام روانشناسی ابلاغ شد.

نعیمی با یادآوری اینکه هشتم فروردین امسال دولت پیگیر اجرای آیین‌نامه مربوطه شد، تصریح کرد: رکن اساسی که در قانون و در آیین‌نامه مصوب هیات وزیران دیده شده است، تشکیل هیات نظارت و اجرایی مرکزی است. مقدمات تشکیل هیات نظارت و اجرایی مرکزی نیز فروردین و اردیبهشت امسال انجام شد و دیروز اولین جلسه مشترک هیات نظارت و اجرایی مرکزی در دفتر وزارتی وزیر علوم تشکیل شد.

وی با اشاره به تبصره ۳ ماده ۳ آیین نامه یاد شده ادامه داد: طبق این تبصره اجرای انتخابات از طریق ساز و کارهای مذکور در این آیین نامه بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. شروع این اقدام نیز دیروز بود و طی سه ماه آینده فرایند برگزاری انتخابات بر اساس این آیین نامه جلو خواهد رفت.

چرایی ورود دولت در امر برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی
دبیر هیات نظارت مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی درباره چرایی ورود دولت در امر برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی نیز بیان کرد: دولت تصمیمی برای ورود به این عرصه نداشت. تصویب نامه هیات وزیران و تدوین آیین نامه انتخابات نیز ترک فعل‌هایی است که در دولت‌های گذشته اتفاق افتاده بود. دولت سیزدهم نیز با تصویب آیین نامه ساز و کار و فرایند برگزاری انتخابات را پیش بینی کرد تا از این گره سه ساله گره گشایی کند و این آیین نامه باعث شود گردش نخبگانی در سازمان نظام روانشناسی اتفاق افتد. در این سالها برخی افراد علیرغم اینکه صلاحیت نداشتند امتیازها و مجوزهایی گرفتند. اگر کسی حرفه‌ای به قضیه نگاه کند باید خوشحال باشد که اکنون انتخابات برگزار می‌شود.


رئیس هیات اجرایی مرکزی انتخابات: 
ثبت نام‌های قبلی ملغی است
در بخش دیگر این نشست سیدحسین سلیمی رئیس هیات اجرایی مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی نیز اظهار کرد: مداخلات غیر اصولی و غیر منطقی که سازمان نظام روانشناسی در برگزاری انتخابات انجام می‌دهد باعث شده تا کنون انتخابات به صورت دقیق و سر زمان خود برگزار نشود و به همین نسبت هم مسائل روانشناسی هم برای مردم و هم دولت و صنف روانشناسان و مشاوران ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این مدت هم جامعه و هم صنف روانشناسان از خدمات مناسب و قابل قبولی که باید به آنها ارائه می‌شد، محروم بودند، تصریح کرد: باید از دولت و تمام کسانی که همت کردند تا آیین نامه برگزاری انتخابات سازمان نظام روانشناسی به تصویب هیات وزیران برسد تشکر کنیم. سازمان نظام روانشناسی دفتر کار ما را در این ساختمان قرار دادند و معاون پشتیبانی و اجرایی و معاون استان‌ها را به ما معرفی کرده‌اند و این نشان دهنده مشروعیت این انتخابات است اما نماینده شورای مرکزی هنوز به ما معرفی نشده است.

سلیمی تصریح کرد: از سازمان نظام روانشناسی سه نماینده در هیات اجرایی حاضر هستند، یکی معاون امور استان‌ها، دیگری معاون پشتیبانی و نفر سوم نماینده شورای مرکزی که فقط نماینده استان‌ها و پشتیبانی به ما معرفی شده‌اند. ۲۵ فروردین امسال از رئیس شورای مرکزی درخواست کردیم نماینده این شورا را به هیات اجرایی معرفی کند و فرصت یک هفته‌ای دادیم. از آن زمان که تا کنون یک ماه می‌گذرد هنوز نماینده شورای مرکزی به ما معرفی نشده است. دیروز مجددا در این راستا نامه به رئیس شورای مرکزی ارسال کردیم که حداکثر طی سه روز آینده نماینده خود را معرفی کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که نماینده شورای مرکزی در هیات اجرایی به ما معرفی نشود ما با همین اعضا معرفی شده کار را پیش خواهیم برد.

رئیس هیات اجرایی مرکزی انتخابات سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه تاکید ما بر سالم برگزار شدن انتخابات است، افزود: با توجه به اینکه بخشی از مسئولیت اجرایی انتخابات با سازمان نظام روانشناسی است، نگرانی و واهمه ما این است که در فرآیند اجرایی انتخابات کارشکنی انجام دهند. هزینه برگزاری انتخابات بر عهده سازمان است اما اگر در این راستا و به منظور عدم برگزاری انتخابات کارشکنی انجام دهند نیز وزارت علوم می‌تواند با اختیار خود انتخابات را برگزار کند.

سلیمی درباره کاندیداهایی که پیش از این برای انتخابات سازمان نظام روانشناسی ثبت نام کرده بودند نیز توضیح داد: ثبت نام‌های قبلی ملغی است و افراد باید طبق جدول زمان بندی مدارک را ارائه دهند و صلاحیت آنها احراز شود. ثبت نام های قبلی ملاک عمل برایمان نیست.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: امیدواریم کارشکنی در روند برگزاری انتخابات رخ ندهد اما اگر اتفاق افتد نیز ما با کارشکنی‌ها مقابله جدی خواهیم کرد، اما اینکه مشخصا برخورد ما چه خواهد بود را باید هیات نظارت تصمیم بگیرند.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

امید
Denmark
جالبه اینا همونایی هستن ک نگران بودن مجوز ب روانشناسا نمیدادن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی