کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نشانه های روابط عاشقانه ناکارآمد وسمی کدامست ؟

27 ارديبهشت 1402 ساعت 8:31

نشانه های رابطه سمی را بشناسیم چرا که اغلب علائم سمی بودن رابطه دیر تشخیص داده می شوند تشخیص علائم ظریف مسمومیت رابطه در ابتدا می‌تواند نقش مهمی در ادامه رابطه داشته باشد.


بسیاری از مردم از عواقب روابط ناسالم آگاه هستند، اما اغلب علائم سمی بودن رابطه دیر تشخیص داده می شوند. پیامدهای روابط سمی می تواند بسیار زیاد باشد (آسیب عاطفی، مشکلات اعتماد به روابط آینده، افسردگی، اضطراب، و…) و تشخیص علائم ظریف مسمومیت رابطه در ابتدا می‌تواند نقش مهمی در ادامه رابطه داشته باشد.

همه چیز برای قدرت و کنترل است روابط سمی بر قدرت و کنترل متمرکز است و قربانی در این روابط به طور مداوم در پایان این پویایی ها قرار دارد. تحقیقات بسیاری در مورد اینکه چرا ترک روابط سمی دشوار است انجام شده، اما طور فزاینده ای آشکار است که ترس (از تنها ماندن، نظرات دیگران، از شروع دوباره) نقش اساسی در انتخاب اینکه چرا افراد در روابط ناسالم باقی می مانند، ایفا می کند.
بسته به این که فرد سمی چقدر پیچیده است، برای برخی از افراد، این نوع روابط در ابتدا می تواند خوب به نظر برسد. همچنین برای کسانی که از گذشته برای یافتن روابط رضایت بخش تلاش کرده اند، این ایده که “در نهایت روابط به همین شکل هستند”، می تواند فرد را مقاومت ناپذیر کند و این یک فرصت ایده‌آل برای وارد شدن به قدرت و پویایی کنترل است. زیرا یکی از افراد تقریباً ناامید است، در حالی که دیگری موقعیتی را حس می‌کند که می‌توان قدرت را برای منافع شخصی غصب کرد.

علائم هشدار دهنده پنهان.
اما توصیف روابط سمی همیشه به این سادگی و آسانی نیست. گاهی اوقات، پویایی قدرت و کنترل تا حد زیادی در پشت صحنه اتفاق می‌افتد و به طور نامحسوسی رابطه را خفه می‌کند تا جایی که پایانی ویرانگر به قربانی خیره می‌شود. به نظر می رسد روابط سمی با پایان یافتن درد و رنج بیشتری ایجاد می کنند که بسیار سخت و طاقت فرسا می‌باشد. بنابراین، شناخت و درک نشانه‌های ظریف‌تر روابط سمی می‌تواند کلیدی برای اجتناب از این نوع روابط باشد.

1.وقتی به آینده فکر می کنید، احساس ناراحتی عمومی می کنید. شما با غرایز زنده هستید. غرایز، معدن طلای آگاهی از طریق ناخودآگاه هستند که سرنخ اصلی برای جریان های مخفی در هر شرایطی می‌باشند. وقتی صحبت از یک رابطه سمی به میان می‌آید، ناخودآگاه شما اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دارد که اگر مکث کنید و برای گوش دادن اطلاعات وقت بگذارید، می‌توانید از صحبت های طرف مقابل متوجه سمی بودن رابطه خود شوید.

اگر هنگام فکر کردن در مورد آینده رابطه خود یا ناراحتی مبهمی که به راحتی قابل توجیه است، صدای شک و تردید کوچکی احساس می‌کنید، تامل کنید و برای کشف این احساسات وقت بگذارید. آنها می توانند هشداری برای مقاصدی شوم تر در زیر سطح رابطه باشند، یا می توانند نشانه های از بین رفتن روابط اولیه باشند. بدون بررسی کامل این احساسات، ممکن است یک سیستم هشدار داخلی را که سعی در جلب توجه شما دارد را نادیده بگیرید.

2. در برانگیختن احساسات جدی یا گفتگو با طرف مقابلتان مشکل دارید. با پیشرفت روابط، سطح اعتماد و رفاقت نیز باید افزایش یابد. مکالمات در شروع یک رابطه قابل درک تر و سطحی تر هستند، اما اگر برای مدت طولانی در یک رابطه بوده اید و هنوز به نظر نمی رسد که یک مکالمه جدی و صمیمانه داشته اید، ممکن است نشانه ای از مشکل باشد.

روابط سالم بر اساس احترام متقابل ساخته می شوند و اعتمادی که با این احترام همراه است، هر دو شریک را در معرض آسیب پذیری قرار می دهد (این بخشی از فرآیند است). اگر در یک رابطه عاشقانه به طور مداوم نسبت به همتای خود آسیب پذیرتر هستید، باید آن را بررسی کنید و آشکار کنید. آسیب‌پذیری یکی از راه‌های اصلی برای کسب قدرت و کنترل افراد سمی بر شخص دیگر است. اگرچه این می تواند بخش زیبایی از یک رابطه شکوفا باشد، اما اگر یک طرفه باشد می تواند برای رابطه کشنده باشد.

3. شما نسبت به نتیجه رابطه احساس مسئولیت شدید دارید. روابط سالم با توازن قدرت و سرمایه گذاری مشخص می شود، مفهومی که شامل مسئولیت هر یک از طرفین برای کیفیت رابطه می شود. اگر متوجه می‌شوید که بیش از همتای خود نگران حفظ رابطه‌تان هستید و بر حفظ رابطه‌ تمرکز می‌کنید، باید در مسیر زندگی مشترکتان تجدید نظر کنید.

وابستگی متقابل می تواند تجربه لذت بخشی باشد اگر بر پایه اعتماد، همدلی و حمایت بنا شده باشد. وقتی روابط نامتعادل می‌شوند (بستگی به این دارد که یک نفر رابطه را حفظ کند در حالی که دیگری سلطنت آزاد دارد تا آنطور که می‌خواهد عمل کند.) این یک نشانه کلاسیک است که بیانگر سمیت پنهان در پشت صحنه است.

4. خانواده یا دوستان شخص مورد نظر شما، نشان می دهند که خطری در پیش است. اگر به اندازه کافی در رابطه بوده اید تا با خانواده یا دوستان مهم او ملاقات کنید، به سیگنال هایی که آنها می دهند توجه کنید. آیا آنها در مورد تاریخچه دوستیابی شریک زندگی شما شوخی می کنند یا با شما در مورد اینکه می توانید او را “تحمل کنید” شوخی می کنند؟ آن دسته از افرادی که در روابط طولانی مدت با طرف مقابل شما بوده اند، می توانند منبع ارزشمندی از اطلاعات در مورد اعتبار رابطه شما باشند.

تشخیص علائم هشداردهنده ظریف از طرف خانواده و دوستان می تواند یکی از چالش برانگیزترین علائم برای وضوح رابطه سمی باشد، زیرا شوخی های سبک دل و متلک اغلب فقط بخشی عادی از تعاملات سالم هستند. با این حال، اگر دلتان به شما می‌گوید که ممکن است چیزی پشت نظرات وجود داشته باشد (یا اینکه نزدیکانتان به شما سیگنال‌های هشدار آشکارتری می‌دهند.) مهم است که مکث کنید و در مورد آنچه ممکن است بشنوید فکر کنید یا با آنها صحبت کنید و قصد آنها را روشن کنید.

5. به نظر می رسد که مشاجرات شما هرگز به یک راه حل راحت ختم نمی شوند. مشاجرات، بخشی از رابطه سالم هستند. اینکه بتوانید در مورد افکار، تفاوت ها و احساسات خود آشکارا و بدون ترس از مجازات صحبت کنید، برای ایجاد پایه طولانی مدت حیاتی است. وقتی به نظر می‌رسد که بحث‌های شما بدون هیچ راه‌حل مشخصی دور می‌شوند و به همان روش تکرار می‌شوند، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در افق باشد.
ارتباط سنگ بنای قطعی برای روابط سالم است و یادگیری نحوه مخالفت محترمانه حیاتی است. اگر زمانی که نظر متفاوتی را مطرح می‌کنید، مدام احساس ناراحتی می‌کنید، یا این حس را به دست می‌آورید که باید در هنگام مخالفت با دقت عمل کنید، می‌تواند نشانه‌ای از یک رابطه سمی باشد. یادگیری نحوه “مقابله عادلانه” یک فرآیند است، اما باید به سمت جلو حرکت کند، نه این که در یک چرخه تکراری گیر بیفتد که پایانی برای آن وجود ندارد.

به قلب خود گوش کنید.
هر رابطه ای منحصر به فرد است و آگاه ترین فرد در مورد رابطه شما، خودتان هستید. به احساسات خود گوش دهید، به غرایز خود توجه کنید و زمانی را برای بررسی درست هر هشدار بالقوه اختصاص دهید. این می تواند در دراز مدت شما را از درد و رنج نجات دهد.
 


کد مطلب: 61853

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61853/نشانه-های-روابط-عاشقانه-ناکارآمد-وسمی-کدامست

میگنا
  https://www.migna.ir