کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افرادی که دوستان بیشتری دارند، آستانه تحمل درد آنان نیز بالاتر است!

برنا , 29 ارديبهشت 1402 ساعت 10:05

نتایج تحقیقی نشان داد، افرادی که دوستان بیشتری دارند، آستانه تحمل درد آنان نیز بالاتر است.


کاترینا جانسون، محقق ارشد این تحقیق توضیح داد که چگونه اندورفین به از بین بردن درد کمک می‌کند؛ اندورفین‌ها (Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و توسط تحریک این غدد بوسیله هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آن‌ها تسکین درد است.

وی می‌گوید: اندورفین‌ها بخشی از مدار درد و لذت ما هستند، آنها مسکن‌های طبیعی بدن ما محسوب می‌شوند و به ما احساس لذت نیز می‌دهند. نتایج مطالعات قبلی نشان داده‌اند که اندورفین باعث تقویت پیوند اجتماعی در انسان و سایر حیوانات می‌شود.

نظریه‌ای که به عنوان «نظریه شبه افیونی مغزی دلبستگی اجتماعی» شناخته می‌شود، در این مورد می‌گوید که تعاملات اجتماعی هنگامی که اندورفین به گیرنده‌های مواد افیونی در مغز متصل می‌شود، احساسات مثبت را تحریک می‌کند.

جانسون بیان کرد: این مورد، عامل احساس خوب را به ما می‌دهد که از دیدن دوستانمان به دست می‌آوریم. برای آزمایش این نظریه، ما بر این واقعیت تکیه کردیم که اندورفین اثر ضد درد قدرتمندی دارد حتی از مورفین نیز قوی‌تر است.

محقق این تحقیق اظهار کرد که همراه با پیوند بین شبکه‌های اجتماعی بزرگتر و تحمل درد بالاتر، دو یافته جالب دیگر نیز ظاهر شد. افرادی که خوش اندام بودند دوستان کمتری داشتند همچنین کسانی که استرس بیشتری را گزارش کردند، تمایل به داشتن شبکه‌های اجتماعی کوچک‌تری داشتند. وی افزود: ممکن است صرفا مسئله زمان باشد، افرادی که زمان بیشتری را صرف ورزش می‌کنند، زمان کمتری برای دیدن دوستان خود دارند. شاید برخی از افراد از ورزش به‌عنوان وسیله‌ای جایگزین برای دریافت اندورفین به جای معاشرت استفاده می‌کنند.

یافته‌های مربوط به استرس ممکن است نشان دهد که شبکه‌های اجتماعی بزرگتر به افراد کمک می‌کنند تا استرس را بهتر مدیریت کنند، یا ممکن است استرس یا علل آن به این معنا باشد که افراد زمان کمتری برای فعالیت اجتماعی دارند و شبکه‌شان کوچکتر می‌شود.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کمیت و کیفیت روابط اجتماعی ما بر سلامت جسمی و روانی ما تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است عاملی تعیین کننده در مدت زمان زندگی ما باشد؛ بنابراین درک اینکه چرا افراد دارای اندازه‌های شبکه‌های اجتماعی متفاوت هستند و مکانیسم‌های عصبی زیست‌شناختی احتمالی درگیر آن، موضوع تحقیقاتی مهم است. به‌عنوان بشر، ما برای رشد در یک محیط اجتماعی غنی تکامل یافته‌ایم اما در عصر دیجیتال کنونی، کمبود در تعاملات اجتماعی ما ممکن است یکی از عوامل نادیده گرفته شده باشد که به کاهش سلامت جامعه مدرن ما کمک می‌کند.


کد مطلب: 61870

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61870/افرادی-دوستان-بیشتری-آستانه-تحمل-درد-آنان-نیز-بالاتر

میگنا
  https://www.migna.ir