کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سبقت دختران از پسران در مصرف سیگار

30 ارديبهشت 1402 ساعت 22:47

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به ارائه تازه ترین آمار و گزارش ها اط روند مصرف مواد دخانی در کشور پرداخت.


جعفر جندقی، روز شنبه در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات، گفت: حدود ۳۸ درصد مردان و ۴ درصد زنان در منطقه مدیترانه شرقی دخانیات مصرف می‌کنند و در برخی از کشورها ۵۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان مصرف کننده دخانیات هستند.

وی افزود: در منطقه مدیترانه شرقی شیوع مصرف دخانیات در پسران ۴۲ درصد و در دختران ۳۱ درصد در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال گزارش می‌شود. جندقی ادامه داد: دلیل اصلی افزایش شیوع مصرف دخانیات در گروه نوجوانان و جوانان، ترویج و تمایل به مصرف قلیان است.

وی با اشاره به مطالعاتی که در بین افراد بالای ۱۸ سال در کشور انجام شده است، افزود: میزان شیوع مصرف دخانیات در زنان ۴.۴۴ درصد و در مردان ۲۵.۸۸ درصد بوده است.

جندقی گفت: اگر چه روند مصرف دخانیات نسبت به گذشته در کل کندتر شده اما هنوز هم رشد دارد ولی این مهم است که بدانیم این روند در نوجوانان و جوانان و بانوان افزایشی است و این زنگ خطر را به صدا در می‌آورد که در گروه‌های تأثیر گذار در آینده مصرف دخانیات افزایشی می‌شود.

وی به روند مصرف سیگار بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله در بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵، اشاره کرد و افزود: در پسران حدود ۵.۸۸ درصد کاهش داشته و در دختران ۱۳۳ درصد افزایش مصرف دخانیات داشته ایم‌.

جندقی ادامه داد: در مجموع در سال ۱۳۸۶ در بین گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال، ۳ درصد مصرف دخانیات داشتیم که در سال ۱۳۹۵ به ۳.۴ درصد رسیده است.


منبع:مشرق


کد مطلب: 61881

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/61881/سبقت-دختران-پسران-مصرف-سیگار

میگنا
  https://www.migna.ir