جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۱
کد مطلب: 61908
۱

در مورد سلامت روان صحبت کنید

در مورد سلامت روان صحبت کنید
ماه مِه، ماه آگاهی از سلامت روان است، زمانی برای افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت روانی و رفتاری و کاهش انگاره‌‌های منفی پیرامون این موضوع. سلامت روان مسئله‌ایست که بر جنبه‌های گسترده‌ای از زندگی افراد از جمله نحوهٔ تفکر، احساسات، مدیریت استرس، ارتباط با دیگران و انتخاب‌ها تأثیر می‌گذارد.
پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، در سال ۲۰۱۹، سازمان بهداشت جهانی فرسودگی شغلی کارکنان را یک وضعیت پزشکی معرفی کرد. در حال حاضر پس از پشت سر گذاشتن همه‌گیری ویروس کرونا و نیز با توجه به شرایط پیچیده‌تری که روزبه‌روز جهان با آن مواجه می‌شود، مسئلهٔ توجه به سلامت روان از اهمیتی دوچندان برخوردار است. از آنجایی که تعداد افرادی که با مسائلی همچون اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند همچنان در حال افزایش است، کارفرمایان و متولیان منابع انسانی باید رویکردی فعال در قبال وضعیت سلامت روان کارکنان اتخاذ کنند. در این مقاله به بررسی چند نکته که متولیان منابع انسانی می‌توانند دربارهٔ این موضوع انجام دهند خواهیم پرداخت.
 
در مورد سلامت روان صحبت کنید
هنوز در جامعهٔ فرهنگ صحبت دربارهٔ وضعیت سلامت روان جا نیفتاده است. بسیاری از افراد ترس از قضاوت شدن توسط دیگران را دارند، در حالی که پرداختن به سلامت روان مسئله‌ای همگانی است و تمامی ما همان طور که ممکن است به مسائل جسمانی دچار شویم و برای آنها به دنبال راه چاره باشیم، ممکن است نیاز پیدا کنیم که وضعیت سلامت روان خود را پایش کنیم و بهبود بخشیم. همین مسائل سبب می‌شود که افراد در موقعیت‌های اجتماعی مختلف، به‌خصوص در محل کار، از بازگو کردن مسائل مرتبط با حالات روحی و هیجانی خود اجتناب کنند و مجبور باشند که دائماً نقابی جعلی بر چهره‌های خود بزنند، و این در حالی است که این نقاب‌ها می‌توانند شرایط استرس‌زای درونی افراد را تشدید کنند.
تنها راه برای کاهش قبح دربارهٔ پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان این است که در مورد آن آشکارا و صادقانه صحبت کنیم. یک محیط کاری باز، جسارت و احساس امنیت لازم برای گفتگو دربارهٔ مسائل کاملاً طبیعی روحی را فراهم می‌کند و افراد می‌توانند حتی به‌راحتی در این خصوص از یکدیگر درخواست کمک کنند. واحد منابع انسانی یک سازمان می‌تواند با فرهنگ‌سازی این مسئله از سطوح بالا به پایین سازمان، این امر را تسهیل کند. وقتی کارکنان بینند که مدیران سازمان به طور آشکار در مورد سلامت روان و تجارب خود در این باره به‌راحتی صحبت می‌کنند، به یکدیگر کمک خواهند کرد تا در جستجوی راهکارهای لازمه احساس امنیت کنند.
درخواست از مدیران رده بالا برای معرفی جلساتی در مورد آموزش سلامت روان یا صحبت در مورد تجربیات خود در مواجهه با استرس و فرسودگی شغلی می‌تواند سبب شود که دیگران بدون ترس از قضاوت یا اخراج شدن، برای پرداختن به این مسائل احساس راحتی کنند.

 
راه‌هایی برای ارتقای خوب‌زیستی کارکنان بیابید
اگر در سازمان خود شرایط کاری انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهید، همین طور به راه خود ادامه دهید! نظرسنجی‌های جهانی نشان می‌دهد که وجود انعطاف‌پذیری در شرایط کاری، یک محرک کلیدی در رضایت کارکنان است و به تعادل بین کار و زندگی بهتر منجر می‌شود. این کار همچنین به کاهش استرس و فرسودگی شغلی نیز کمک می‌کند.
در برخی سازمان‌ها، در ماه مه، به مناسبت ماه آگاهی از سلامت روان، اقدامات ساده‌ای برای ۳۱ روز ماه طراحی می‌شود و از طریق پوستر و سایر راه‌های ارتباطی در معرض دید افراد قرار می‌گیرد تا یادآوری کوچک اما مهمی باشد که مراقبت از سلامت روان به تلاش روزانه نیاز دارد. ترویج فرهنگ عادت‌سازی جهت توجه روزمره به سلامت روان، می‌تواند راهی مؤثر و در عین حال کاربردی برای بهبود خوب‌زیستی کارکنان باشد.
 
گروه‌های منابع کارکنان (ERGs) اختصاص داده شده به سلامت روان ایجاد کنید
گروه‌های منابع کارکنان (ERGs)، گروه‌هایی داوطلبانه در درون سازمان‌هاست که مبتنی بر علاقهٔ کارکنان پیرامون یک موضوع خاص شکل می‌گیرد. این گروه‌ها توسط خود کارکنان مدیریت می‌شود و سازمان تنها در شکل‌گیری اولیه و حمایت جهت تداوم آنها نقش دارد.
واحد منابع انسانی سازمان می‌تواند با جلب حمایت رهبری سازمان، شرایط اولیهٔ ایجاد یک گروه منابع کارکنان اختصاص داده شده به سلامت روان را فراهم کند تا از این طریق کارکنان بتوانند تجربیات خود در این زمینه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. صحبت در مورد سلامت روان در محیط کار با همکارانی که تجربیات مشترکی دارند می‌تواند به افراد کمک کند تا محرک‌هایی را که اضطراب و استرس را تشدید می‌کنند درک کنند و راهبردهای مقابله‌ای سالم را بیاموزند. ERG ها یک راه عالی برای افراد برای یافتن یکدیگر و ایجاد شبکه‌های پشتیبانی در محل کار است. این کار همچنین به ارسال این پیام کمک می‌کند که صحبت کردن در مورد سلامت روان در محل کار هیچ قبح و اشکالی ندارد.
 
دسترسی کارکنان به راه‌های بهبود را آسان‌تر کنید
واقعیت غم‌انگیز این است که بسیاری از افراد نمی‌توانند از پس هزینه‌های خدمات مرتبط با سلامت روان برآیند. یکی از راه‌هایی که در برخی کشورها جهت افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان استفاده می‌شود، پیشنهاد خدمات بیمه‌ای است که خدمات سلامت روان را نیز پوشش می‌دهد. اگر چنین شرایطی برای شما فراهم نیست، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد.
گزینهٔ دیگر استخدام یک مشاور سلامت روان است که می‌تواند به افراد کمک کند تا با استرس و اضطراب مقابله کنند. این پیشنهاد می‌تواند یکی از اثربخش‌ترین راهکارها باشد. به این دلیل که یک روانشناس می‌تواند افراد را در بستر زندگی روزمره، یعنی در بستر سازمان مشاهده کند و در نتیجه راهکارها و پیشنهاداتی عرضه کند که به شرایط عینی آنها بسیار نزدیک است.
 
پیشنهاد دیگر استفاده از حوزهٔ فناوری در مورد سلامت روان است.
سازمان‌ها می‌توانند با معرفی و یا خرید اشتراک و عرضهٔ آن به کارکنانشان، از این ابزارهای دیجیتال برای ارائهٔ حداقل مراقبت‌های روانی به کارکنان خود استفاده کنند. اپلیکیشن‌ها و ابزارهای دیجیتال زیادی امروزه وجود دارند که به ایجاد عادت‌های سالم در افراد و توجه به سلامت روان کمک می‌کند. از میان این برنامه‌ها می‌توان به مواردی که تمرینات خودمراقبتی و یا مایندفولنس (ذهن‌آگاهی) به افراد ارائه می‌دهد اشاره کرد. اگرچه شاید اثربخشی دو گزینهٔ قبلی بیشتر باشد اما به هر حال استفاده از این ابزارهای دیجیتال شاید خالی از لطف نباشد.
مدیران را در اقدامات فعالانه و پیشگیرانه آموزش دهید
حمایت و پشتیبانی مدیران از کارکنان، می‌تواند تفاوت میان کناره‌گیری از کار و داشتن یک شغل موفق را رقم بزند. رهبران منابع انسانی باید روی مدیران خود سرمایه‌گذاری کنند و ابزارها و آموزش‌هایی را به آنها ارائه دهند تا سؤالات بهتری بپرسند، علائم استرس و فرسودگی شغلی را تشخیص دهند و با همدلی رهبری کنند.
کارکنان باید برای نزدیک شدن به مدیران خود و درخواست کمک احساس امنیت کنند و مدیران باید بدانند که در مقابل اعضای تیمی که درخواست کمک می‌کنند چگونه واکنش نشان دهند. اطمینان حاصل کنید که مدیران علاوه بر پایش میزان پیشرفت کارهای کارکنانشان، زمانی را برای صحبت با آنها جهت بررسی احساسات آنها نیز تعیین می‌کنند. این کار علاوه بر اینکه به افراد احساس دیده شدن و مورد توجه بودن می‌دهد، از بروز مشکلات ناشی از عدم شناسایی زودهنگام هیجانات آنها نیز پیشگیری می‌کند.
 
نقش منابع انسانی در مراقبت از سلامت روانی کارکنان
شما همیشه می‌توانید کارهای بیشتری برای مراقبت از خوب‌زیستی و سلامت روان کارکنان خود انجام دهید. وقتی سلامت روان را به عنوان یک نقطه‌ضعف ندانیم و بیشتر در مورد آن صحبت کنیم، می‌توانیم تغییر واقعی ایجاد کنیم. به تجربیات خود در مورد استرس یا فرسودگی شغلی یا اضطراب فکر کنید و اینکه وقتی کسی در اطرافتان نیست که بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید چقدر احساس تنهایی می‌کنید.
به عنوان یک رهبر منابع انسانی، به یک کاری فکر کنید که امروز می‌توانید انجام دهید که در سلامت روان افراد شما تفاوت ایجاد می‌کند و آن را انجام دهید.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم