جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۳
کد مطلب: 61913
۶
۲
دکتر ریحانه جباری

تاب­ آوری شناختی چیست و اندازه گیری آن چگونه است ؟

یکی از نقش­ های تاب­ آوری شناختی، تأثیر آن در تأخیر بروز علائم بالینی است
تاب­ آوری شناختی چیست و اندازه گیری آن چگونه است ؟
تاب­ آوری شناختی چیست و چگونه اندازه ­گیری می­شود؟ تاب آوری شناختی به توانایی مغزو سیستم اعصاب مرکزی برای کنترل عوامل استرس زا، آسیب ها و همچنین مقاومت در برابر ظهور علائم یا اختلالات تعریف شده است تاب آوری شناختی بمعنای توانایی و ظرفیت غلبه بر آثار نامطلوب و منفی وقایع و رویدادهای ناخوشایند و استرس های مرتبط با عملکرد شناختی انسان است. دکتر ریحانه جباری روانشناس و نویسنده در خانه تاب آوری در یادداشتی اختصاصی تاب آوری شناختی را توصیف کرده است تاب­ آوری به­ عنوان توانایی سازگاری مثبت و موفقیت­ آمیز در شرایط ناگوار و تهدیدکننده، در پی شناخت شیوه ­هایی برای بهزیستی و شادکامی انسان است یکی از انواع تاب­ آوری، تاب­ آوری شناختی است که به علوم شناختی مربوط می­شود. علوم شناختی مطالعه ­ای بین رشته­ ای مرکب از هوش مصنوعی، علم اعصاب، روانشناسی، فلسفه­ ی ذهن و زبان­شناسی است.

این علوم با تکیه بر تجربه، به شناخت مغز و کارکردهای آن می­پردازد و از جمله خدمات آن استفاده­ بهینه از مغز، معالجه­ آسیب­های مغزی و طراحی الگوهای مصنوعی از روی مغز است(خرازی، 1386).
بر این اساس تاب­ آوری شناختی به ­عنوان یکی از موضوعات مورد بررسی در علوم شناختی، توانایی حفظ یا بازیابی ظرفیت­های شناختی در معرض خطر تعریف می­شود (جا، موریسن، پارکر و استنلی، 2017)، که برآیند نوعی فرآیند ذهنی برای فهم، تصمیم ­گیری، یادآوری، تحلیل پدیده­ ها و حل مسئله است. (منوچهری راد، زندحسامی، داوری و موسی ­خانی، 1396) تاب­ آوری شناختی چنین نیز تعریف شده است: ظرفیت غلبه بر اثرات منفی موانع و شکست­ها و استرس­ های مرتبط با آن بر عملکرد شناختی (استال، بولتون و بارن، 2008).

عوامل محافظتی که در میزان تاب­ آوری شناختی نقش دارند به دو دسته تقسیم می­شوند: اول عوامل ایستا که طی مداخله تغییر نمی­کنند، مانند سن و جنسیت. دوم عوامل پویا که تغییرپذیر هستند مانند محیط، عملکرد خانواده، شرایط اقتصادی و اجتماعی(اندرسون و همکاران، 2019).

یکی از نقش­ های تاب­ آوری شناختی، تأثیر آن در تأخیر بروز علائم بالینی است (ورثرجه، ریمانن، آیر و وموری، 2019). پژوهش­ها نشان داده ­اند که افرادی که از لحاظ شناختی تاب­ آور هستند، با وجود علائم خطر ژنتیکی آلزایمر، تا اواخر سالمندی از اختلال مصون می­مانند و تنها در قالب نقص­ های خفیف شناختی به حیات خود ادامه می­دهند. (هیدن و همکاران، 2019).
از میان عواملی که منجر به افزایش تاب­ آوری شناختی می­شود می­توان به مداخلات سبک زندگی شامل رژیم غذایی، ورزش، آموزش شناختی و مقابله با استرس اشاره کرد(شرچن و همکاران، 2020). با توجه به اهمیت تاب­ آوری شناختی، در سال 2015 مقیاس تاب­ آوری شناختی جهت سنجش این متغیر توسط اسمیت ساخته شد که در آن اظهاراتی درمورد عقاید و احساسات و رفتار آمده است و خوش­بینی درمورد آینده، پیگیری اهداف زندگی، رضایت از مولدبودن و اثربخشی و زندگی براساس ارزش­های اصلی فرد را پیش­بینی می­کند.
این مقیاس توسط حسینی و همکاران در سال 1399 در جامعه ایرانی نیز هنجاریابی و روایایی و پایایی آن تأیید شده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سکینه مردانه قشلاق
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید نظر خاصی ندارم
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر عالی هست خسته نباشید خدا قوت
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين