پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۵۹
کد مطلب: 61931
۲

ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری با اهمال‌کاری تحصیلی

بررسی و تحلیل رابطه
ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری با اهمال‌کاری تحصیلی
پی‌بردن به عوامل مؤثر با اهمال‌کاری تحصیلی دارای اهمیت زیادی می‌باشد؛ زیرا اهمال‌کاری مشکل شایع و مهمی است که به‌عنوان مانعی جدی در موفقیت‌های علمی و پیشرفت‌های تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.
 آقای محمد یوسفی در مطلبی به بررسی و تحلیل رابطه ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری با اهمال‌کاری تحصیلی پرداخته است که متن آن بدین شرح می باشد:
موضوع ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری با اهمال‌کاری تحصیلی در این یادداشت مورد تحقیق قرار گرفته است؛ بنابراین پی‌بردن به عوامل مؤثر با اهمال‌کاری تحصیلی دارای اهمیت زیادی می‌باشد؛ زیرا اهمال‌کاری مشکل شایع و مهمی است که به‌عنوان مانعی جدی در موفقیت‌های علمی و پیشرفت‌های تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.

هدف از این یادداشت رسیدن به پاسخ این سؤال می‌باشد که:

چه ارتباطی بین ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری با اهمال‌کاری تحصیلی برقرار است؟

تعریف اهمال‌کاری : در ابتدا لازم است با تعریف اهمال‌کاری بیشتر آشنا شد.اهمال‌کاری پدیده‌ای شایع به‌ویژه در امور تحصیلی است.اهمال‌کاری رفتاری است که موجب به تأخیرانداختن کارها در ابعاد مختلف می‌باشد که یکی از ابعاد آن به تأخیرانداختن تکالیف تحصیلی می‌باشد که اهمال‌کاری تحصیلی نام دارد.
همچنان می‌شود از آن به‌عنوان عادت به تأخیرانداختن نام برد که بین محصلان و دانش‌پژوهان به‌صورت چشمگیر قابل‌مشاهده می‌باشد.
بنابراین، رفتار اهمال‌کاری بین محصلان موجب می‌شود که آنها نتوانند از عملکرد واقعی خویش در جریان یادگیری استفاده کنند پس در نتیجه محکوم به شکست می‌شوند.
اهمال‌کاری، برای توصیف اقدام به انجام عملی که به‌صورت غیرحضوری به تأخیر افتاده است به کار می‌رود و در نهایت زمانی تمایل تکمیل آن کار در فرد حاصل می‌شود که از نظر هیجانی احساس ناراحتی کند.
این صفت (اهمال‌کاری) یک صفت منفی و نامطلوب تلقی می‌شود این رفتار زمانی که شدت میابد و به‌صورت عادت درمی‌آید می‌تواند مسئله‌ساز باشد.

پیامدهای اهمال‌کاری تحصیلی

از جمله پیامدهای زیان‌بار این اهمال‌کاری:گرفتن نمره درسی پایین ُانصراف از تحصیل ُاسترس و نگرانی ُعملکرد تحصیلی پایین ُشرکت غیرفعال در کلاس‌ها ُرضایت پایین و شکست تحصیلی و حتی اضطراب عمومی بالاتر اشاره کرد. دلایل حصول اهمال‌کاری ُضعف مهارت‌های مدیریت زمان ُباورهای خودکارآمدی ضعیف ُناراحتی ناشی از دشواری انجام کارها و از همه مهم‌تر، ترس از شکست می‌باشد.

بررسی ارتباط اهمال‌کاری و ذهن‌آگاهی

تعریف ذهن‌آگاهی:
فرایند روان‌شناختی با آوردن تجربه به تجربیات زمان حال بدون قضاوت است.
به‌عبارت‌ دیگر: تکنیک عملی برای بودن در زمان حال یکی از عواملی که با اهمال‌کاری مرتبط فرض شده، ذهن‌آگاهی می‌باشد. ذهن‌آگاهی می‌تواند آگاهی عمیق‌تر نسبت به احساسات و افکار را افزایش دهد و استرس را کاهش دهد، پیگیری تکالیف را بالا ببرد، و تعلل پذیری را کاهش دهد و به‌سلامتی بهبود ختم شود؛ زیرا به‌واسطه تمرین و تکنیک‌های مبتنی بر ذهن‌آگاهی فرد نسبت به فعالیت‌های روزانه خودآگاهی پیدا می‌کند و به کارکرد اتوماتیک ذهن در دنیای گذشته و آینده آگاهی می‌یابد .

بررسی رابطه تاب‌آوری با اهمال‌کاری تحصیلی

تعریف تاب‌آوری:

توانایی فعالانه عمل‌کردن و مؤثربودن به‌جای واکنشی عمل‌کردن و منفعل بودن در پاسخ به موقعیت‌های استرس‌زا می‌باشد به‌طوری‌که شرایط نامطلوب را با موفقیت سپری کند؛ و باعث افزایش سازگاری می‌شود رسیدن به سطح بالاتر ذهن‌آگاهی ممکن است به افراد کمک کند تا شرایط سخت را سپری کند و به سطح بالاتری از تاب‌آوری دست یابند.
رابطه ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری با اهمال‌کاری هم می‌توان به‌صورت مستقیم، بدین صورت که ذهن‌آگاهی پیگیری تکالیف را بالا می‌برد و سطح اهمال‌کاری را کاهش می‌دهد.
همچنین افراد تاب‌آور توانایی فعالانه عمل‌کردن و مصمم بودن در انجام امور را دارند در نتیجه کمتر به سمت اهمال‌کاری سوق داده می‌شوند.
هم به‌صورت غیرمستقیم، بدین ترتیب که یکی از دلایل اهمال‌کاری استرس می‌باشد درصورتی‌که هم متغیر ذهن‌آگاهی و متغیر تاب‌آوری در کاهش استرس تأثیر بسزایی دارد، در نتیجه این دو متغیر می‌توانند اهمال‌کاری را کاهش دهند.
مرجع : خبرگزاری حوزه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو