سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۲
کد مطلب: 61993

دارو های توهم ‌زا می ‌توانند اثرات ضد افسردگی داشته باشند

بر اساس نتایج آزمایش های انجام شده روی موش ها، مشخص شد، برخی داروهای روانگردان قادر به کنترل افسردگی هستند. محققان طی این مطالعات دریافتند: داروهای روانگردان LSD و psilocin به یک گیرنده خاص متصل می شوند که اثرات ضد افسردگی را در مغز القا می کند.
یافته های جدید پژوهشگران نشان دهنده یک روش موثر برای کنترل و درمان افسردگی با گروهی از مواد روانگردان غیر مجاز است. به گفته این تیم پژوهشی، شناسایی مکانیسمی که مخصوص اثرات ضد افسردگی داروهای روانگردان بوده و البته جدا از مکانیسم مرتبط با اثرات توهم زا عمل می کند، به طور بالقوه راه را برای توسعه ترکیبات جدیدی باز می کند که می توانند برای درمان افسردگی در انسان بدون ایجاد توهم استفاده شوند.
باید توجه داشت مصرف مواد مخدر روانگردان تاثیری در درمان افسردگی نداشته و محققان در این مواد ترکیباتی شناسایی کرده اند که می تواند در ساخت داروهای ضد افسردگی جدید موثر باشد.
به گفته اعضای این تیم مطالعاتی، داروهای روانگردان پتانسیل بالایی برای تسکین افسردگی دارند، اما خواص توهم زایی آن ها استفاده بالینی از این مواد را محدود کرده است. تصور می شود هر دو اثر فوق الذکر به دلیل فعال شدن گیرنده های سروتونین در مغز باشد.
طی این مطالعات دکتر ارو کاسترین (Eero Castrén) و همکارانش دریافتند:در نورون های یک ظرف، LSD و سیلوسین (متابولیت سیلوسایبین) با شدت و قدرت زیادی به گیرنده نوروتروفیک تیروزین کیناز یا همان TrkB   متصل می شوند. محققان طی مطالعات پیشین خود دریافته بودند که داروهای ضد افسردگی معمولی نیز به گیرنده گیرنده نوروتروفیک تیروزین کیناز متصل می شود و از طریق آن ها عمل می کنند، اما این اتصال بسیار ضعیف تر بوده و تاثیر کمتری در بیماران دارد.
از سوی دیگر یافته های این مطالعه نشان داد: اتصال به گیرنده نوروتروفیک تیروزین کیناز، اثر فاکتور نوروتروفیک مشتق از پروتئین  BDNF  را بر روی این گیرنده افزایش داد. این امر به نوبه خود منجر به افزایش ارتباطات بین نورون ها می شود که نشان دهنده انعطاف پذیری عصبی است. در مدل موش مبتلا به استرس مزمن، یک دوز واحد ال ‌اس‌ دی یک اثر ضد افسردگی پایدار ایجاد کرد. این اثرات رفتاری وابسته به ماده فوق، اتصال به گیرنده نوروتروفیک تیروزین کیناز، مستقل از گیرنده های سروتونین بود. ال اس دی همچنین با پاسخ به انقباض رگ ها و اعصاب همراه بود، که عامل اثرات توهم زا در نظر گرفته می شد، اما این پاسخ به فعال شدن گیرنده های سروتونین متکی بود .
یافته ‌های این مطالعه همچنین نشان می‌ دهد: روان ‌گردان‌ ها بسیار قوی ‌تر از دارو های ضد افسردگی معمولی به گیرنده های نوروتروفیک تیروزین کیناز متصل می ‌شوند و نتایج  به دست آمده اثبات می کند که دارو های توهم ‌زا می ‌توانند اثرات ضد افسردگی را جدا از اثرات توهم‌ زای خود القا کنند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Neuroscience منتشر شده است.

مرجع : سینا

متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.