سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۵
کد مطلب: 61994
۱

موفقیت تحصیلی با شیر مادر

موفقیت تحصیلی با شیر مادر
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: مادرانی که نوزادانشان را با شیر خود تغذیه می کنند ممکن است به عملکرد بهتر فرزندانشان در امتحانات مدرسه در سنین نوجوانی کمک کنند.
تیمی از پژوهشگران بریتانیایی در مطالعات جدید خود دریافتند: کودکانی که مدت طولانی‌تری از شیر مادر تغذیه می‌ کردند، در مقایسه با همسالان خود که از شیر مادر تغذیه نمی‌ کردند، در سن ۱۶ سالگی بیشتر به نتایج بالاتری در نمرات درسی دست یافتند.
این همبستگی حتی پس از تعدیل متغیرهایی مانند وضعیت اجتماعی – اقتصادی و توانایی فکری والدین ادامه داشت. در این راستا تیمی از دانشگاه آکسفورد داده های گروه بزرگی از کودکان بریتانیایی شامل ۱۹ هزار کودک متولد شده در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ را ارزیابی کردند.
در ادامه این کودکان در سنین ۳، ۵، ۷، ۱۱، ۱۴، ۱۷ و ۲۲ سالگی مجددا بررسی و  این داده‌ ها به مجموعه داده‌ های ملی دانش ‌آموزان متصل شد، که اطلاعات تحصیلی دانش ‌آموزان ثبت ‌نام شده در مدارس دولتی انگلیسی را جمع آوری می‌ کند. محققان سپس یک گروه نماینده متشکل از نزدیک به ۵ هزار شرکت ‌کننده تا سن ۱۶ سالگی را با تمرکز بر نتایج امتحانات دبیرستان، به‌ ویژه نمرات آن ها در دروس زبان انگلیسی و ریاضی، مورد بررسی قرار دادند.
پژوهشگران طی بررسی های بعدی خود دریافتند: حدود یک سوم از این نوجوانان، کمی بیش از ۳۲ درصد، هرگز با شیر مادر تغذیه نشدند، در حالی که بقیه برای مدت زمان های مختلف با شیر مادر تغذیه شده بودند.
نتایج این مطالعه نشان داد:طول مدت شیردهی مستقیماً با عملکرد امتحانات کودکان ارتباط دارد. تقریباً ۱۹ درصد از کودکانی که بیش از ۱۲ ماه با شیر مادر تغذیه شده‌اند، نمرات بهتری داشته و 28.5 درصد از کسانی که حداقل ۱۲ ماه از شیر مادر تغذیه می‌کردند، در مقایسه با 9.6 درصد در میان کودکانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شدند، نمره قبولی A یا A+  به دست آوردند.
مطالعات پیشین نشان داده بود که مدت زمان طولانی‌ تر شیردهی ممکن است منجر به افزایش نتایج بهتر آموزشی در آینده شود. با این حال، چنین نتایجی نسبتاً نادر هستند و اکثر این مطالعات عوامل بالقوه تأثیرگذار را در نظر نگرفته ‌اند. این عوامل ممکن است شامل مادران با وضعیت اجتماعی – اقتصادی بالاتر یا مادرانی با ضریب هوشی بالاتر باشد. یکی از یافته های بسیار جالب محققان این است که هر چقدر ضریب هوشی یک مادر بالاتر باشد، احتمال بیشتری دارد که به فرزندان خود برای مدت طولانی ‌تری شیر بدهند و فرزندانی داشته باشند که نتایج تحصیلی بالاتری کسب کنند.
دکتر رنه پریرا الیاس، از واحد اپیدمیولوژی ملی پری ناتال در بخش بهداشت جمعیت نافیلد، دانشگاه آکسفورد و سرپرست این تیم مطالعاتی در رابطه با یافته های این مطالعه می ‌گوید: مدت زمان شیردهی با بهبود نتایج آموزشی در سن ۱۶ سالگی در میان کودکان ساکن انگلستان، پس از کنترل عوامل مخدوش ‌کننده مهم همراه بود. با این حال، اندازه اثر متوسط بود و ممکن است مستعد ابتلا به سردرگمی باشد.
ما توصیه می کنیم در صورت امکان، تغذیه با شیر مادر باید تشویق شود، زیرا پیشرفت های بالقوه در تحصیلات تنها یکی از مزایای بالقوه تغذیه با شیر مادر است.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Archives of Disease in Childhood منتشر شده است.
 
مرجع : خبرگزاری علم و فرهنگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.