چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
کد مطلب: 62007

کشف ساز و کار جدید مغز در مورد اضطراب

به گزارش مدیکال اکسپرس، همه گیری و پیامدهای آن اضطراب را به سطوح جدیدی رسانده است. اما ریشه بیماری‌های مرتبط با اضطراب، از جمله اختلال طیف وسواس فکری-عملی (OCSD)، هنوز نامشخص است.

دانشمندان بهداشت دانشگاه یوتا در مطالعه ای جدید به بینش هایی در مورد اهمیت نوعی سلول کوچک در مغز (میکروگلیا) جهت کنترل رفتارهای مرتبط با اضطراب در موش های آزمایشگاهی دست یافتند. تصور می شود که نورون ها به عنوان نوع غالب سلول های مغز، رفتار را کنترل می کنند. محققان نشان دادند که جمعیت های میکروگلیا خاص رفتارهای اضطراب و اختلال طیف وسواس فکری-عملی را فعال می کنند در حالی که برخی دیگر آن ها را کاهش می دهند.

علاوه بر این، میکروگلیا با نورون جهت فراخوانی رفتار ارتباط برقرار می کند. این یافته ها که در مجله«Molecular Psychiatry» منتشر شده، در نهایت می تواند به رویکردهای جدیدی برای درمان های هدفمند منجر شود.

ماریو کاپچی به عنوان نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «مقدار کمی از اضطراب خوب است. اضطراب به ما انگیزه می دهد، ما را تحریک می کند و می گوید من می توانم. اما دوز زیادی آن بر ما غلبه می کند، از نظر ذهنی فلج می‌شویم، ضربان قلب تندتر می شود، عرق می ریزیم و سردرگمی ایجاد می کند.»

مکانیسم‌های تازه شناسایی شده می توانند برای حفظ رفتارها در محدوده سالم و شرایط عادی مهم باشند. این یافته عقاید فعلی درباره نقش عملکرد میکروگلیا در مغز را به چالش کشیده است.

میکروگلیا که تنها 10 درصد از سلول های مغز را تشکیل می دهد، به عنوان جمع کننده های زباله مغز در نظر گرفته می شد که نورون های در حال مرگ (شایع ترین سلول های مغز) و پروتیین هایی با شکل غیرعادی را دفع می کنند.

اکتشافات آنها همچنین نشان داد میکروگلیاهای ژن Hoxb8 برای کنترل رفتار از طریق برقراری ارتباط با مدارهای عصبی خاص مهم هستند. اما اینکه میکروگلیا چگونه این وظایف را به انجام می رساند به عنوان یک راز باقی ماند.

هنگامی که دانشمندان از لیزر برای تحریک یک زیرجمعیت، میکروگلیا Hoxb8 استفاده کردند، موش ها بیشتر مضطرب شدند. زمانی که لیزر میکروگلیا Hoxb8 را در قسمت‌های دیگر مغز فعال کرد، موش ها خود را اصلاح کردند.

این تحقیق نشان می دهد که محل و نوع میکروگلیا دو ویژگی هستند که به نظر می رسد برای تنظیم دقیق اضطراب و رفتارهای OCSD مهم هستند.
مرجع : فارس