پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰ / ۱۶:۵۰
کد مطلب: 6334
۴
۱۷
رفتار نابهنجار «ناهمسانی شناختی» را بهتر بشناسید

تکنیک های شناخت افراد دورو

آذر رسولی
تکنیک های شناخت افراد دورو
دورویی همانند یک سکه تقلبی است که روزی خود را نشان می دهد. انسان ها بر حسب انسان بودن دارای دو رو هستند؛ یک رو، که ظاهر افراد و روی دیگر باطن انسانهاست. دورویی بیانگر این نکته است که ارتباطات در جامعه به شکل مؤثر صورت نمی پذیرد. این عبارات، بخشی از صحبت های دکتر علی صباغیان، استاد علوم ارتباطات است.

وی معتقد است که وقتی ظاهر و باطن افراد با یکدیگر همخوانی نداشته باشد و هر کدام به شیوه خودشان عمل کنند، دورویی به وجود می آید.
 
صباغیان از حسد، به عنوان یکی از مسائل مهم و تأثیر گذار بر دورویی یاد می کند. او می گوید، حسد یکی از ریشه های دورویی است که باعث می شود ارتباطات به شکل مفید و مؤثری صورت نپذیرد. کسانی که دو روی متفاوت دارند و صادق نیستند به جای عقل ارتباطی، عقل ابزاری دارند. شخصی که دارای عقلانیت ابزاری است،‌ کنش‌های عقلانی او معطوف به هدف بوده و این بدان معناست که فرد دورو، رفتارهایی انجام می دهد که نیت او متوجه هدف‌های دنیوی است.

به اعتقاد ماکیاولی نظریه پرداز، هدف، وسیله را توجیه می کند و برای رسیدن به هدف می توان از هر ابزار و وسیله ای استفاده کرد، که این نوع رفتار مخصوص افراد دورو است.بر اساس آموزه های اسلام برای رسیدن به اهداف نباید از هر وسیله ای استفاده کرد. این مسئله مانند آن است که برای تصاحب بازار از هر روشی استفاده کنیم که شرع، این اجازه را به ما نمی دهد.

صباغیان در خصوص دورویی، بحث ناهماهنگی و «ناهمسانی شناختی» را مطرح می کند؛ بدین معنی که دوگانگی رفتار و گفتار، ناهماهنگی شناختی را ایجاد می کند، که همان دورویی است. دورویی اثرات سویی بر خانواده به عنوان کوچک ترین واحد اجتماع و به تبع آن کل جامعه دارد. دورویی بر بی اعتمادی دامن می زند و این مسئله در خانواده بلای خانمان سوزی است که باعث جدایی می شود. در چنین خانواده هایی دروغگویی و نفاق ایجاد می شود و سپس به والدین به فرزندان و به تبع آن به جامعه تسری می یابد و در عاقبت پایه بسیاری از بحران ها و ناملایمات اجتماعی می شود.

این استاد دانشگاه معتقد است: وقتی نردبان اعتماد خود را بر دیوار دورویی و بی اعتمادی تکیه می زنید، به زودی فرو خواهید ریخت.

آبراهام لینکلن، در بخشی از گفته های خود می گوید: من برای اینکه دشمنم را نابود کنم با دورویی از راه دوستی به او نزدیک می شوم!
حضرت علی (ع) در روایتی می فرماید: با آدم های دورو، حریص و بخیل مشورت نکنید؛ این افراد نه تنها راه صحیح را به شما نشان نمی دهند بلکه شما را نیز از مسیر درست گمراه می کنند. کسانی که از دورویی برای پیمودن پله های ترقی استفاده می کنند موجب می شوند کارایی و بهره وری پایین آمده و در جامعه کارشکنی زیاد می شود که این مسئله مانعی برای رسیدن به اهداف است.

این استاد ارتباطات معتقد است از طریق ارتباطات غیر کلامی می توان افراد دورو را شناسایی کرد. ارتباطات غیر کلامی، دنیایی از کلام را به مخاطب می رساند. «بن بست دو سویه» مبحثی در علم ارتباطات است که به خوبی روشن کننده این مسئله است. نظریه بن بست دوسویه می گوید: اگر کسی در کلام مطلبی را عنوان می کند ولی رفتار و سکناتش چیزی دیگر می گوید؛ شما به رفتار و سکناتش توجه داشته باشید. نکته جالب آن است که اگر در جایی ارتباطات کلامی و غیر کلامی گرد هم آیند، شما با 90 درصد اطمینان به ارتباطات غیر کلامی توجه کنید. در مورد افراد دورو مشخصات رفتارهای غیر کلامی این چنین است که مردمک چشم های افراد دورو باز است و رنگ صورت آنها از حالت عادی تغییر می کند یا به سفیدی می گراید و یا قرمز و گلگون می شوند. معمولاً افراد دورو شدت صدای بلندتری دارند و با حرکات دست بیشتری صحبت می کنند.

گاهی نیز هنگام صحبت دست ها را پشت کمر مخفی می کنند. شخصی که به این افراد دورو از همان ابتدا اعتماد ندارد اغلب هنگام دست دادن، بسیار محافظه کارانه، فقط نوک انگشتان او را می گیرد.افراد دورو هنگام نشستن روی صندلی کمی به راست یا چپ متمایل می شوند و گاه کمی به جلو برای ارتباطی صمیمانه خم می شوند و غالباً لبخند بر لب دارند. افراد دورو علاوه بر این رفتارها مهارت خاصی در دروغگویی نیز دارند و به دلیل همین خصلت فراموشکارند.

افراد دورو در برخی اوقات نیز دارای تزلزل گفتاری هستند، آنان ثبات رأی و شخصیت نیز ندارند و گاهی چنان صحنه پردازی می کنند که مخاطب می انگارد که حقیقت محض است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

عالی بود;-);-);-);-)
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از مطالب مفید واقعا همینطور ه
Iran, Islamic Republic of
واقعا من وقتي در كنار ادمهاي دورو قرار ميگيرم به قدري انرژيه منفي ازشون دريافت ميكنم كه دوست دارم زود اونجا رو ترك كنم به نظر من غير قابل تحمل ترين أفراد ادمهايه دورو هستند
Iran, Islamic Republic of
آره عزیزم.متاسفانه چندشناکن.
وصال
Romania
سلام بنظرمن افراد دورو مثل روباه مکارهستن پس باید ما هم مثل خودشون باهاشون با حیله رفتار کنیم
Iran, Islamic Republic of
اگر مثل خودشون برخورد کنیم ما هم ناخواسته دورو میشیم.
Iran, Islamic Republic of
من با ادمي بشدت دورنگ در نزديكانمون مواجه هستم و هيچ راه گريزي از اين ادم ندارم ونه ميتونم رابطه رو قطع كنم نه كم
و نميدونم گفتم اين موضوع با خودش ميتونه كمك كننده باشه
سميه
Iran, Islamic Republic of
دوست دارم نظراتتون و ببينم
الهه
Estonia
تا حدودی با مشخصاتی که در مورد آدم درو دادین موافقم ولی یه خصلت بیشتر از بقیه دارند اینکه بی نهایت و بی نهایت خود را مهربان ودلسوز نشان میدهند درست است لبخند بر لب دارند ولی این لبخند از ته دل نیست و بی نهایت زبون باز هستند و متاسفانه اکثر افراد گول همین مظاهر را میخورند مخصوصا مردمی که همه چیز را به ظاهر میدانند و به باطن افراد کاری ندارند وتنها ابزار قوی البته به ظاهر قوی که این افراد دورو در دست دارند غیبت است وبا غیبت و دروغ گفتن در مورد کسی به فرد یا جامعه ضربه میزنند و باز متاسفانه افراد جامعه ما غیبت را یکی از راه های شناخت آدم ها میدانند غافل از اینکه در احادیث امده است که غیبت یکی از خصلت های آدم های حسود است و همانطور که در بالا گفتید یکی از خصلت های آدم های درو است
و در آخر این را باید بگویم که خود من قربانی یک آدم دورو شده ام وتا الان دارد به شخصیت من ضربه میزد آن هم از راه غیبت حتی تا جایی تا مسجدی داخل آن نماز میخونم هم اومده و مغز آدم های اون مسجد در مورد من سشته و متاسفانه مردم ما از دین فقط نماز و روزه را رعایت میکنند و به احکام و به احادیث توجهی ندارند در صورتی نماز وروزه همانند آجرهای یک دیوار هستند و رعایت احکام مانند بند یا ملات بین این آجر ها است و این عامل باعث که آجرها محکم در جای خود قرار گیرند ودر آخر از شر آدم دورو فقط باید به خدا پناه برد وبس چون او بهترین مکر کننده ها است ودر قرآن امده مکر و تدبیر کافران جز در خسران ونابودیشان به کار نیاید
Iran, Islamic Republic of
وای چقدر ناراحت شدم براتون. من واقعا درکتون می کنم چون من هم در محیط کارم با یکی از همین آدم های دو رو که خودش را مهربان و دلسوز جلوه می دهد و متأسفانه همه هم دوستش دارند و هیچکسی باور نمی کنه که اگه اون حرفی بزنه حتی دروغ، اشتباه باشه. تمام حرف هایش را با چاپلوسی و تملق بالادستانش به کرسی می نشاند و با غیبت کردن از بالادستان پیش همکاران و سخن چینی از آنان و رساندن این حرف ها به رییس باعث دردسر برای همکاران از جمله من شده است. متأسفانه من با این فرد هم اتاق هم هستم و خیلی کارکردن برایم زجر آور شده است.
درست گفتی باید از شر این افراد فقط به خدا پناه برد.
معین
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
من هم این مشکل را دارم و زیراب بنده را از ریشه زده است در صورتی که در محل کار یکبار به من نگفت کارت مشکل داره
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
با سلام. دوستان،روانشاسان یا هر کس دیگه ای که دعوی ادم شناسی لحظه ای رو دارید، بخدا با این تز دادنا نمیشه کسی رو تو لحظه شناخت ،آدم شناسی دو فاکتور مهم داره یکی زمان و دیگری شرایطی که طرف ذاتشو بروز بده! ماشالا خانومامون های مملکتمون و بسیاری از آقایون علاقه زیادی به این قصه بافی های روانشناسانه دارند. میدونید بدی این ادم شناسی های لحظه ای چیه؟ ممکنه بیخودی تو ذهنمون یه بدو خوب یا یه خوبو بد کنیم و یه رابطه مهمو بیخودی خدشه دار کنیم.من خودم موقع حرف زدن دستامو تکون میدم و لبخند هم میزنم! الان یعنی دوروام؟ خخخخخخ.دوستان این روانشناس بازیا که تازگیا همه جا مد شده بعضی وقتا باعث میشه دیگرانو ظالمانه قضاوت کنیم. شخصیت هر ادمی رو دوتا فاکتور شکل میده: ژن و محیط ،برای پی بردن به ذات آدما بازم تاکید میکنم دونکته لازمه طی شدن یه زمان لازم و شرایط خاصی که طرف خودشو نشون بده مثل بحث سود و زیان، یا جایی که صبوری لازمه طرف صبور نیست یا بعد یه مدت میفهمید دوست داره مثلا یا مثلا از پیشرفت شما ناراحت میشه و سکوت میکنه، دوستان به قول یه قول یه بزرگی: آدمها رو از طریق رفتارشون توصیف کنید تا فریب گفتارشونو نخورید و دقت به رفتار ادمها نیاز به زمان داره.پس بیایید ادای.خدا رو در نیاریم و تو یه لحظه دیدن یکی رو حسود کنیم و یکی رو دورو و....(چشم ریز فلانه ،ماه مهر یا ال ماه خردادیا بل و....خخخخحخخ )
Iran, Islamic Republic of
منم موافقم.
سهی
Germany
منم کاملن با شما موافقم ...من ذاتن دلسوزمو و وقتی هم میشینم همیشه کج میشینم ب چپ یا راست ولی ب خدا دو رو نیستم😢
Iran, Islamic Republic of
من تو این موندم بلاخره من حسودم یا خواهر شوهرام...خودمم شک دارم ک حسادت از طرف منه ک حس میکنم اونا حسودن یا واقعا حسودن
Darya
Iran, Islamic Republic of
سلام
تورو خدا کمکم کنید من خانوادم متظاهر هس ولی تا موقعیت گیر می یاره همه حرف بهم می زنه هیچ کیم نمی فهمه چی می گم دارم دیوونه می شم
Iran, Islamic Republic of
خیلی بده تولباس میش باشی ولی گرگ صفت باشی
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين