جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ / ۱۵:۰۶
کد مطلب: 6359
۰

جدول تعداد دروس بازنگری شده هر رشته/ مهمترین ویژگی سرفصلهای جدید

بازنگری در 555 درس و سرفصل رشته‌های علوم‌انسانی/بیشترین تغییرات در علو‌م‌اجتماعی
با اتمام زمان بازنگری 38 رشته علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، وضعیت فعلی و مطلوب سرفصلهای بازنگری شده علوم انسانی، همکاری دانشگاهها و تعداد استادان همکار در این فرایند اعلام شد. به گزارش مهر، بعد از 8 ماه کار بازنگری 38 رشته علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به اتمام رسید و این سرفصلها هم اکنون برای ارزیابی و تایید نهایی در وزارت علوم به سر می برند. از آنجا که بسیاری از این 38 رشته عمری بیشتر از 20 سال داشتند، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مهمترین ویژگیهای سرفصلهای به روز شده و سرفصلهای فعلی را اعلام کرد. ویژگیهای سرفصلهای قدیم و جدید 38 رشته علوم انسانی ردیف ویژگی سرفصلهای به روز شده ویژگی سرفصلهای قدیمی 1 روز آمدی سرفصلها و منابع روز آمد نبودن 2 ارتقا توانمندیهای شناختی دانشجو عدم بازنگری طی سالهای طولانی 3 ارتقا توانمندیهای مهارتی دانشجو قدیمی بودن سرفصلها 4 اخلاقیات و اصول حرفه ای قابلیت دسترسی بسیار سخت 5 ارزشهای دینی و مذهبی کپی بودن سرفصلها 6 ارزشهای ایرانی و اسلامی خوانا نبودن 7 کاربردی تر کردن سرفصلها عدم قابلیت جستجو 8 هم خوانی با سرفصلهای به روز جهانی عدم دسترسی آسان در خلال گامهای متعددی که این پژوهشگاه برای انجام بازنگری سرفصلهای علوم انسانی انجام داد به سراغ درسهایی رفت که در هر سرفصل لازم بود اصلاح شود. جدول دروس منتخب ردیف نام گروه تعداد دروس منتخب 1 اقتصاد 29 2 تاریخ 13 3 حقوق 21 4 روانشناسی 50 5 زبان و ادبیات انگلیسی 13 6 زبان و ادبیات فارسی 13 7 علوم اجتماعی 236 8 علوم تربیتی و مشاوره 23 9 علوم سیاسی 22 10 فلسفه 90 11 مدیریت 17 12 ارتباطات و روزنامه نگاری 28 جمع کل 555  در این پروژه، سعی شده که تمام دانشگاههای کشور مشارکت داشته باشند و از تمام استادان این دانشگاهها در امر بازنگری در قالب پرسشنامه ای نظرخواهی شود. جدول دانشگاهها و استادان شرکت کننده در بازنگری علوم انسانی ردیف نام گروه تعداد دانشگاه مشارکت کننده تعداد استاد تعداد پرسشنامه ارسال شده 1 اقتصاد 23 205 851 2 تاریخ 19 111 237 3 حقوق 31 358 711 4 روانشناسی 28 274 611 5 زبان و ادبیات انگلیسی 30 310 573 6 زبان و ادبیات فارسی 43 279 863 7 علوم اجتماعی 33 455 1102 8 علوم تربیتی و مشاوره 32 263 696 9 علوم سیاسی 19 185 338 10 فلسفه 29 271 1256 11 مدیریت 36 276 523 12 ارتباطات و روزنامه نگاری 6 34 76 جمع کل 95 3021 7837 بازنگری در 555 درس و سرفصل رشته‌های علوم‌انسانی/بیشترین تغییرات در علو‌م‌اجتماعی رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی نحوه بازنگری در 555 درس منتخب از میان 38 رشته علوم‌انسانی را تشریح کرد.
 به گزارش فارس، حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشستی خبری با بیان اینکه 3 هزار و 21 نفر از استادان در ارتباط با 555 درس منتخب از میان 38 رشته که برای بازنگری انتخاب شده بودند، همکاری داشتند، گفت: با توجه به کاستی‌های متعدد رشته‌های علوم‌انسانی در کشور که روز آمد نبود و مناسب فرهنگ ایرانی اسلامی نبود، بر همین اساس با توجه به یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری تعدادی از منابع مورد بازنگری قرار گرفت. به گفته وی برخی از سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی بیش از 20 سال تغییر نکرده بود بنابراین براساس مأموریتی که وزارت علوم به پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی محول کرد، قرار شد در مرحله اول، طرح بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس کارشناسی 38 رشته با همیاری استادان، پژوهشگران و متخصصان صورت بپذیرد. رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی، هدف کلی این طرح را روزآمدسازی سرفصل‌ها و منابع برخی دروس کارشناسی در طرح و تناسب آنها با فرهنگ اسلامی ایران مطرح کرد. وی ایجاد تمهیدات مورد نیاز برای توانمندی‌های شناختی و مهارتی یادگیرنده، ارتقاء سطح اصول اخلاق حرفه‌ای، اخلاقیات و معنویت، مطالعات و استفاده از سرفصل‌های متداول و به روز جهانی با توجه به شاخص‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و بومی کشور را از ضرورت‌های بازنگری دروس علوم‌انسانی مطرح کرد. وی از ارسال 7 هزار و 837 پرسش‌نامه در ارتباط با 555 درس منتخب برای 3 هزار و 21 نفر از استادان حدود 100 دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی خبر داد و گفت: سؤالاتی همچون به چه میزان سرفصل فعلی نیاز به بازبینی دارد، به چه میزان سرفصل فعلی نگرش یادگیرنده را توسعه می‌بخشد و به چه میزان در هر سرفصل فعلی به ارزش‌های دینی و مذهبی توجه شده است، مطرح شد. سپس کارگروه تخصصی متشکل از استادان اعضای کمیته‌های تخصصی شورای تحول در علوم‌انسانی و کمیته‌های برنامه‌ریزی وزارت علوم برای بررسی مطالعه و جمع‌بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکیل شد. به گفته آیت‌اللهی بیش از 55 جلسه کارگروه‌های تخصصی با زمان میان 2 تا 8 ساعت برای هر نشست با حضور 90 نفر از استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای بررسی مطالعه و جمع بندی هر کدام از دروس براساس رشته و تخصص تشکیل شده است. وی افزود: در بازنگری دروس سعی شده است بر تهیه سرفصل‌ها در چارچوب‌ ارزش‌های اسلامی، اهداف بلندمدت و راهبردهای کلان کشور مورد توجه قرار گیرد. همچنین سرفصل‌ها به عنوان مجموعه‌ای به هم پیوسته و متعادل تدوین شد به گونه‌ای که اجزاء آن از انسجام پیوستگی، هم‌خوانی و چیدمان مناسب برخوردار باشند و در مجموعه اهداف برنامه درسی را تحقق بخشند. آیت‌اللهی خاطرنشان کرد: دقت شده است سرفصل‌ها و اجزاء آن متناسب با آخرین تحولات در رشته‌های علوم‌انسانی در جهان باشد. همچنین سعی شد که محتوای اصلی هر سرفصل، حوزه علمی مشخصی را پوشش دهد و در قالب مجموعه دروس اصلی تشکیل دهنده آن برنامه نمود پیدا کند. به گفته وی طراحی سرفصل‌ها به گونه‌ای انجام شده که از انعطاف لازم برای تطبیق با تحولات دانش بشری، متقضیات زمان و مکان، نیازهای جامعه و مزیت‌های نسبی منطقه‌ای و امکانات دانشگاه‌ها برخوردار باشد. این انعطاف‌پذیری در سایر اجزای سرفصل‌ها که مرتبط با هسته‌ اصلی درسی که طراحی شده نیز لحاظ شد. وی افزود: اهتمام لازم در بازنگری دورس به عمل آمده تا سرفصل‌ها در بعضی از دروس علاوه بر پرداختن به جنبه‌های نظری، جنبه‌های کاربردی دانش نظری و به طبع آن توسعه وجوه مهارتی و کارآفرینی نیز مورد توجه قرار گیرد. سعی شده است سرفصل‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که زمینه شکوفایی استعدادها، ایجاد خلاقیت، ابتکار، فراگیری مداوم و اندیشه‌ورزی دانشجویان را فراهم آورد. رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی روزآمد نبودن عدم بازنگری طی سال‌های طولانی، قدیمی بودن سرفصل‌ها، قابلیت دسترسی بسیار سخت، کپی بودن سرفصل‌ها را از ویژگی‌های سرفصل‌های موجود خواند. وی درباره تعداد دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع گفت: اقتصاد با 29 درس، تاریخ با 13 درس، حقوق با 21 درس روانشناسی با 50 درس، زبان و ادبیات انگلیسی با 13 درس، زبان و ادبیات فارسی با 13 درس، علوم‌اجتماعی با 236 درس، علوم تربیتی و مشاوره با 23 درس، علوم‌سیاسی با 22 درس، فلسفه با 90 درس، مدیریت با 17 درس و ارتباطات و روزنامه‌نگاری با 28 درس، دروس انتخاب شده برای بازنگری سرفصل‌ها و منابع هستند. به گفته وی رشته علوم اجتماعی با 236 درس و رشته‌های تاریخ زبان و ادبیات انگلیسی و زبان و ادبیات فارسی با 13 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین دروس بازنگری شده را به خود اختصاص داده‌اند. آیت‌اللهی دانشگاه تهران با 236 عضو هیئت علمی، دانشگاه علامه طباطبایی با 213 عضو هیئت علمی و دانشگاه اصفهان با 193 عضو هیئت علمی، شرکت‌کننده در بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس رشته‌های علوم‌انسانی بوده‌اند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.