چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳ فروردين ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۸
کد مطلب: 64101
۱
بازخوانی یک پروژه فرهنگی دانشگاهی؛

چگونه پای «فرنما» به رتبه بندی دانشگاه‌ها باز شد

چگونه پای «فرنما» به رتبه بندی دانشگاه‌ها باز شد
با ورود سامانه «فرنما» به ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها، میزان فعالیتهای فرهنگی دانشگاهیان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.
 
در سالی که گذشت سامانه فرنما جایگاه ویژه‌ای در حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها پیدا کرد و کارنامه فرهنگی دانشگاه‌های کشور براساس عملکردشان در این سامانه صادر شد.

این کارنامه به عنوان یکی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود که همین امر انگیزه دانشگاه‌ها را برای شرکت در فعالیت‌های فرهنگی افزایش داده است به طوری که براساس آماری که معاونت فرهنگی وزارت علوم در آخرین روزهای سال گذشته به مهر داده بود از ابتدای سال ۱۴۰۲ ثبت فعالیت‌های فرهنگی در سکوی «فرنما» از ۱۰۰ هزار فعالیت گذشته است.

با طراحی سامانه «فر نما» در معاونت فرهنگی وزارت علوم، این امکان فراهم شد که تشکل‌ها تک‌تک برنامه‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و این باعث می‌شود تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی یک رزومه فرهنگی مکتوب داشته باشند.

در مرحله اول این رزومه فرهنگی برای دانشگاه‌ها، در مرحله دوم برای تشکل‌ها صادر می‌شود و در مرحله سوم برای اعضای شورای مرکزی تشکل‌ها صادر خواهد شد.

به تمام فعالین فرهنگی دانشجویی در دانشگاه‌ها که اطلاعات فعالیت‌های خود را در «سامانه فرنما» ثبت کنند و توسط کارشناسان، مدیران و معاونین فرهنگی دانشگاه تأیید می‌شود رزومه فرهنگی داده خواهد شد تا بعد از فارغ التحصیلی یک رزومه مکتوب، مستند و مورد تأیید دانشگاهی داشته باشند.

همچنین بنا بر اعلام معاونت فرهنگی وزارت علوم برای تمام دانشگاه‌هایی که در سامانه فرنما ثبت اطلاعات انجام داده‌اند این قابلیت وجود دارد که رزومه فرهنگی ایجاد و این رزومه در رتبه دانشگاه‌ها مؤثر واقع شود.

براین اساس در سالی که گذشت، رتبه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در دو مرحله برای رؤسای دانشگاه‌ها به‌صورت محرمانه ارسال شد.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم نیز در این زمینه به مهر گفته است: از این پس در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی لحاظ می‌شود و درصد قابل‌توجهی از رتبه‌های دانشگاهی به‌همین حوزه تخصیص می‌یابد.

وی اظهار داشت: پیش از اینکه سامانه «فرنما» را در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را راه اندازی کنیم میزان اقبال به ثبت برنامه‌ها یک مقدار پایین بود اما در حال حاضر به جهت اینکه ثبت برنامه‌ها با صدور کارنامه فرهنگی پیوند خورده، ثبت فعالیت فعالیت‌های فرهنگی در سامانه فرنما رونق بیشتری پیدا کرده است.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرده است که از این به بعد ارزیابی فرهنگی دانشگاه‌ها بر اساس ثبت برنامه‌های فرهنگی در سامانه «فرنما» صورت می‌گیرد و همچنین حمایت‌ها و اعتبارات بر اساس کارنامه فرهنگی که از سامانه «فرنما» استخراج می‌شود به دانشگاه‌ها اعطا می‌شود.

علی شمسی پور، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم نیز در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ درباره عملکرد فرهنگی دانشگاه در سالی که گذشت گفت: در این دوره جایزه منشور فرهنگ توسعه قرآنی و آئین نامه کهاد قرانی و ۳ رشته جدید قرآنی ایجاد شده است.

وی گفت: سامانه فرنما برای رصد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راه افتاده است و تاکنون ۱۱۰ هزار فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت شده است.

شمسی پور افزود: بر اساس آمار ثبت شده در این سامانه می‌دانیم برای انتخابات بیش از ۵ هزار برنامه در دانشگاه‌ها برگزار شد. همچنین صندوق رأی گیری در بسیاری خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها داشتیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارکنان بر اساس آمار مراجع ذی صلاح نسبت به سال ۹۸ بیشتر شده است.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: برای اولین بار شاخص‌ها و معیارهای فرهنگی وارد رتبه بندی دانشگاه‌ها شد و هم اکنون ۱۵ درصد از شاخص‌های کل در رتبه بندی دانشگاه‌ها را امور فرهنگی تشکیل می‌دهد.

شمسی پور گفت: همچنین اردوهای ستاد راهیان پیشرفت ۳ برابر و کرسی‌های آزاد اندیشی ۲ و نیم برابر طی ۱ سال گذشته شد. ریل گذاری جدیدی برای اعضای انجمن‌های علمی شده اعضای این انجمن‌ها می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری حضور یابند و ارتباط بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود