شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۸
کد مطلب: 64346
۲
مهدیه اسدی روانشناس

خود آگاهی چیست و چگونه تقویت میشود ؟

5 راه برای افزایش خودآگاهی
خود آگاهی چیست و چگونه تقویت میشود ؟
شناخت شخصیت، تجربیات ، احساسات خودآگاهی یا Self-awarness نام دارد. دو نوع خودآگاهی وجود دارد: خودآگاهی خصوصی، که شامل تحقق شخصی است، و خودآگاهی عمومی، که به نحوه درک دیگران از یک فرد مربوط می شود. خودآگاهی برای رشد شخصی، ایجاد روابط، تصمیم گیری آگاهانه و مدیریت موثر احساسات بسیار مهم است.
خودآگاهی شامل شناخت و درک عواطف، افکار و رفتارهای فرد است که برای هوش هیجانی و تاب آوری ضروری است
دو نوع خودآگاهی وجود دارد: خودآگاهی خصوصی، که شامل تحقق شخصی است، و خودآگاهی عمومی، که به نحوه درک دیگران از یک فرد مربوط می شود. خودآگاهی برای رشد شخصی، ایجاد روابط، تصمیم گیری آگاهانه و مدیریت موثر احساسات بسیار مهم است.
با توسعه خودآگاهی، افراد می توانند تاب آوری عاطفی خود را افزایش دهند، از تجربیات بیاموزند و رشد شخصی و حرفه ای داشته باشند.
در نهایت، خودآگاهی و تاب آوری، مؤلفه‌های کلیدی برای عبور از ابهامات زندگی و ایجاد پایه‌ای قوی برای رشد و رفاه شخصی هستند.


به گزارش میگنا رسانه تاب آوری و سلامت روان ایران مهدیه اسدی در ادامه این مطلب آورده است :
در قدم اول برای یادگیری این مهارت نیازمند این هستیم تعریف واضحی از خودآگاهی داشته باشیم .
 در روانشناسی خودآگاهی اغلب به عنوان توانایی درگیر شدن در نوعی آگاهی بازتابی تعریف می شود اما به طور کامل :
" خودآگاهی یعنی توانایی دیدن خود به طور واضح و عینی از طریق تامل و درون نگری "
اما شاید همیشه نتوانیم به عینیت کامل نسبت به خودمان شناخت پیدا کنیم اما می توانیم به درجاتی از این طیف دست پیدا کنیم.
براساس نظریه خودآگاهی این ایده مطرح است که شما افکار خودتان نیستید بلکه موجودی هستید که افکار خودتان را مشاهده می کنید . ما یک متفکر جدا نسبت به افکارمان هستیم وقتی درگیر خود ارزیابی می شویم می توانیم فکر کنیم که آیا آنطور که باید فکر می کنیم و احساس می کنیم و یا عمل می کنیم و یا از ارزش ها و استاندارد های خودمان پیروی می کنیم .در واقع ما به طور روزانه از این طریق برای قضاوت خودمان و افکار و رفتارمان استفاده می کنیم.
 
نظریه خودآگاهی چندین دهه است که وجود داشته و محققان زمان زیادی برای آزمایش درستی آن انجام داده اند.عمق دانش درمورد خودآگاهی _همبستگی های آن و مزایای آن در زندگی می تواند پایه ای سالم برای تقویت خودآگاهی خودمان و دیگران به ما ارائه دهد.
طبق این تئوری ما 2 نتیجه اولیه از مقایسه خودمان با معیارها بدست می آوریم :  
1. ما" می گذریم " یا همسویی و استانداردهایمان را پیدا می کنیم .
2. یا "شکست می خوریم " و اختلافی بین خودمان و استانداردهایمان پیدا می کنیم .
وقتی اختلافی بین این راه پیدا می کنیم با 2 انتخاب مواجهه می شویم یا برای کاهش اختلاف تلاش می کنیم یا به طور کامل از آن اجتناب می کنیم. تئوری خودآگاهی و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که چند عامل مختلف برنحوه ی پاسخگویی ما در موقعیت های مختلف تاثیر می گذارد.
اساسا این مساله به نوع نگاه ما و تفکر ما بستگی دارد.اگر باور داشته باشیم که شانس کمی برای تغییر این اختلاف وجود دارد تمایل داریم از آن اجتناب کنیم اما اگر معتقد باشیم می توانیم همسویی خود را با استانداردهای درستی خود بهبود ببخشیم اقدام می کنیم.

در واقع این سطح از خودآگاهی ما با احتمال موفقیت در تنظیم مجدد خودمان و استاندارهایمان برای تعیین اینکه چگونه در مورد نتیجه فکر می کنیم تعامل دارد. زمانی که خودآگاه هستیم و معتقدیم شانس موفقیت زیاد است معمولا سریعا آن موفقیت یا شکست را به تلاش های خودمان نسبت می دهیم..
  1. مزایای اثبات شده خودآگاهی
  1. خودآگاهی می تواند مارا فعال تر کند _پذیرش مارا تقویت کند و خود سازی مثبت را درما تسریع کند.
  • خوداگاهی به ما این امکان را می دهد که به چیزها از دیدگاه دیگران بنگریم.خودکنترلی را تمرین کنیم _خلاقانه و مولد کار کنیم و به خودمان و کارمان افتخار کنیم و همچنین عزت نفس عمومی را تجربه کنیم.
    خودآگاهی منجر به تصمیم گیری بهتر می شود.
    خودآگاهی میتواند به ما کمک کند در شغلمان بهتر عمل کنیم _ ارتباطات بهتری داشته باشیم و به طور کلی اعتماد به نفس و رفاه مارا افزایش می دهد.
خودآگاهی این پتانسیل را دارد که تقریبا هر تجربه ای که دارید را بهبود بخشد زیرا ابزار و تمرینی است که می توانید در هر مکان و هر زمان از آن استفاده کنید تا خودتان را در لحظه ثابت کنید و به طور واقع بینانه خود و موقعیت را ارزیابی کنید و به شما کمک می کند در واقع انتخاب های خوبی داشته باشید.
5 راه برای افزایش خودآگاهی
راه های زیادی برای ایجاد وتمرین خود آگاهی وجود دارد اما در این مقاله به برخی از موثرترین ها اشاره می کنیم :
1.ذهن آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنید.
ذهن آگاهی به این معناست که در لحظه حضور داشته باشید و به خود و اطراف خودتان توجه کنید نه اینکه در فکر و نشخوار فکری یا خیال پردازی گم شوید. مدیتیشن یک تمرین است که توجه شما را بر روی یک چیز متمرکز می کند و به شما اجازه می دهد افکار و احساساتان را بشناسید و آنقدر درگیر آنها نشوید که " خود " خود را از دست بدهید.
 
2. یوگا یک تمرین فیزیکی است اما به همان اندازه یک تمرین ذهنی است .
 وقتی بدن شما در حال کشش _ خم شدن است ذهن شما در حال یادگیری نظم و انظباط _ پذیرش خود و آگاهی است . شما از بدن خودتان و تمام احساساتی که در آن در جریان است آگاه تر می شوید و از افکاری که در شما ایجاد می شود آگاهی پیدا می کنند.
 
3.برای تفکر و تامل وقت بگذارید .
انعکاس را می توانید به روش های مختلفی انجام دهید در واقع انعکاس دادن یعنی افکار _احساسات و رفتارهای خودتان را مرور کنید تا ببینید در کجا و در چه موقعیتی استانداردهای خودتان را رعایت کردید  و یا در کجا شکست خوردید و در چه جاهایی می توانید پیشرفت کنید.
 درتمرین انعکاس شما با یادداشت برداری می توانید خودتان را ارزیابی کنید تا ببینید آیا معیارهای خوبی برای سنجش خودتان انتخاب کرده اید یا خیر.
4. خاطرات ، افکار و احساسات و اندیشه ها و تجربیات روزانه خود را بنویسید.
مزیت این کار در این است به شما این امکان را می دهد افکار و احساس خودتان را شناسایی _شفاف سازی کنید و بپذیرید. این کار به شما کمک می کند بفهمید چه چیزهایی را در زندگیتان نمی خواهید و چه چیزی برای شما مهم نیست و چه چیزی دیگر برای شما کار نمی کند.
 
5.از افرادی که دوستشان دارید در مورد خودتان سوال بپرسید.
خیلی مهم است که احساس کنیم خودمان را از درون می شناسیم اما بازخورد بیرونی می تواند کمک کننده باشد.از خانواده و دوستان نزدیک خودتان بپرسید در مورد شما چه فکری می کنند و چگونه شمارا توصیف می کنند.به دقت به صحبت هایی که در مورد شما می کنند فکر کنید اما صرفا ملاک قرار ندهید شما باید با افراد مختلفی صحبت کنید تا دید جامع از خودتان داشته باشید.
یادتان باشد که در پایان یک روز این باورها و احساسات شما هستند که بیش ترین اهمیت را دارند.
خودآگاهی ابزار قدرتمندی است و وقتی به طور منظم تمرین شود بیشتر از هر چیز دیگری می تواند کمک کننده باشد . برای ایجاد تغییر واقعی _تاثیرگذار و پایدار افراد باید بتوانند به درون نگاه کنند و با آن محیط داخلی آشنا شوند.خودآگاهی بیشتر می تواند به شما در درک خواسته ها _ نیازها ی خودتان و نقاط قوت و ضعف کمک کننده باشد. به این مثال توجه کنید : اگر به پیاز نگاه کنیم اینطور به نظر می رسد که هرچه بیشتر پیاز را لایه لایه کنیم بیشتر متوجه خواهیم شد که چه چیزی در درون آن نهفته است .خودآگاهی در واقع مهارتی است که به لایه لایه شدن روان ما کمک می کند و شناخت عمیق تری نسبت به خودتان پیدا می کنید.
در آخر خودآگاهی برای موفقیت شخصی و حرفه ای و رشد ما در زندگی حیاتی است . وقتی خودآگاه هستید می توانید انتخاب کنید که احساسات _انرژی و شخصیت خود را کجا متمرکز کنید تا بتوانید مسیر زندگی خود را بهتر هدایت کنید.
بهترین راه برای توسعه مداوم تاب آوری،  خودآگاهی است تا بیاموزید به خودتان نگاه عینی داشته باشید  و سعی کنید خودتان را همانطور که دیگران شما را می بینند یا درک می کنند ببینید . هرچه خودآگاه تر باشید بیشتر می توانید پیشرفت کنید و تغییرات لازم در زندگی خود ایجاد کنید....
خودآگاهی کلید داشتن زندگی سالم تر و موثرتر است.....
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .