تاب آوری معلمان تحت تاثیر حمایت های سازمانی است
تاب آوری معلمان ابعاد متنوعی دارد که تمامی ابعاد آن از اهمیت یکسانی برخوردار است.
تاب آوری معلمان به توانایی آنها در مقاومت و بازیابی از چالش ها و فشارهایی که در محیط آموزشی با آن مواجه هستند، اشاره دارد. این امر مستلزم حفظ اثربخشی و رفاه علیرغم الزامات حرفه معلمی است. تاب آوری معلمان ابعاد متنوعی دارد که تمامی ابعاد آن از اهمیت یکسانی برخوردار است.
تاب آوری برای معلمان توانایی بازسازی از شکست ها و انطباق با شرایط جدید و عبور موفقیت آمیز از چالش هاست.
تاب آوری معلمان ظرفیت غلبه بر ناملایمات، بهبودی از شکست ها و سازگاری با شرایط متغیر است.
تاب آوری معلم تنها به بهبود سریع پس از رویدادهای دشوار نیست، بلکه مفهومی چند بعدی ، دینامیک و سیال است که تحت تاثیر زمینه های فردی، اجتماعی و سازمانی قرار دارد.
بخش عمده ای از تاب آوری معلمان تحت تاثیر حمایت های سازمانی است ، حمایت سازمانی از معلمان به اثر بخشی ، رفاه روانی و تاب آوری آنها کمک میرساند.
عوامل موثر بر تاب آوری معلم شامل جنبه های فردی مانند مراقبت از خود، هوش هیجانی و خودکارآمدی و همچنین عوامل محیطی مانند حجم کار و حمایت مدیریت می شود تحقیقات نشان می دهد که تاثیرات محیطی بر توانایی معلمان برای پیشرفت در حرفه به اندازه عوامل فردی حیاتی است و بر اهمیت محیط مدرسه حمایتی برای معلمان برای شکوفایی واقعی و انعطاف پذیری تاکید می کند.
تحقیقات تاب آوری معلمان را با علاقه فزاینده به تحقیق در زمینه های فرهنگی، سطوح آموزشی نشان میدهد
متون و تحقیقات منتشر شده مربوط به تاب آوری معلمان از سال 2014 تا 2022 افزایش قابل توجهی داشته است که نشان دهنده شناخت روزافزون اهمیت تاب آوری معلم و نیاز به طرح و توجهات جامع برای حمایت و تقویت تاب آوری معلمان بوده است.
معلمان تاب آور ویژگی هایی مانند باورهای خودکارآمدی، مدیریت عاطفی، روابط حمایتی و احساس هدف را در کار خود نشان می دهند.
تحقیقات تاکید می کند که تاب آوری معلم صرفا ذاتی نیست بلکه تحت تاثیر عوامل فردی، اجتماعی و سازمانی است. مطالعات اهمیت توسعه تاب آوری را از طریق ویژگی ها و منابع مختلف محافظتی، شخصی و زمینه ای، برای افزایش رضایت شغلی، اثربخشی و رفاه کلی در معلمان برجسته می کنند(ژانگ و لو ، 2023) و (ی وانگ ، 2021).
تاب آوری معلمان را از روشهای شناخته ای مبتی بر یافته هایی دانشگاهی میتوان توسعه داد که عبارتند از :
ایجاد محیطی امن و حامی
آموزش مهارت های حل مسئله،
پرورش ذهنیت رشد،
ارتقای هوش هیجانی،
تعیین انتظارات واقع بینانه،
تشویق شبکه های حمایتی،
تقدیر و قدردانی از معلم های موفق، گمنام ولی اثر گذار
ارتقای مراقبت از خود،
تاکید بر قدردانی و تاب آوری مدل سازی
تاب آوری معلمان ابعاد متنوعی دارد که تمامی ابعاد آن از اهمیت یکسانی برخوردار است.
معیشت و منزلت اجتماعی، مسکن و امنیت مالی ، شناخت خود، مدیریت احساسات، ایجاد جامعه حمایتی، حضور در لحظه و ذهن آگاهی، مراقبت از خود، تمرکز بر جنبه های مثبت و درگیر شدن در فعالیت های مراقبت از خود مانند تنفس عمیق، هنرورزی و فعالیت بدنی تاب آوری معلمان را افزایش دهد
تاب آوری برای معلمان توانایی بازسازی از شکست ها و انطباق با شرایط جدید و عبور موفقیت آمیز از چالش هاست.
تاب آوری معلمان ظرفیت غلبه بر ناملایمات، بهبودی از شکست ها و سازگاری با شرایط متغیر است.
تاب آوری معلم تنها به بهبود سریع پس از رویدادهای دشوار نیست، بلکه مفهومی چند بعدی ، دینامیک و سیال است که تحت تاثیر زمینه های فردی، اجتماعی و سازمانی قرار دارد.
بخش عمده ای از تاب آوری معلمان تحت تاثیر حمایت های سازمانی است ، حمایت سازمانی از معلمان به اثر بخشی ، رفاه روانی و تاب آوری آنها کمک میرساند.
عوامل موثر بر تاب آوری معلم شامل جنبه های فردی مانند مراقبت از خود، هوش هیجانی و خودکارآمدی و همچنین عوامل محیطی مانند حجم کار و حمایت مدیریت می شود تحقیقات نشان می دهد که تاثیرات محیطی بر توانایی معلمان برای پیشرفت در حرفه به اندازه عوامل فردی حیاتی است و بر اهمیت محیط مدرسه حمایتی برای معلمان برای شکوفایی واقعی و انعطاف پذیری تاکید می کند.
تحقیقات تاب آوری معلمان را با علاقه فزاینده به تحقیق در زمینه های فرهنگی، سطوح آموزشی نشان میدهد
متون و تحقیقات منتشر شده مربوط به تاب آوری معلمان از سال 2014 تا 2022 افزایش قابل توجهی داشته است که نشان دهنده شناخت روزافزون اهمیت تاب آوری معلم و نیاز به طرح و توجهات جامع برای حمایت و تقویت تاب آوری معلمان بوده است.
معلمان تاب آور ویژگی هایی مانند باورهای خودکارآمدی، مدیریت عاطفی، روابط حمایتی و احساس هدف را در کار خود نشان می دهند.
تحقیقات تاکید می کند که تاب آوری معلم صرفا ذاتی نیست بلکه تحت تاثیر عوامل فردی، اجتماعی و سازمانی است. مطالعات اهمیت توسعه تاب آوری را از طریق ویژگی ها و منابع مختلف محافظتی، شخصی و زمینه ای، برای افزایش رضایت شغلی، اثربخشی و رفاه کلی در معلمان برجسته می کنند(ژانگ و لو ، 2023) و (ی وانگ ، 2021).
تاب آوری معلمان را از روشهای شناخته ای مبتی بر یافته هایی دانشگاهی میتوان توسعه داد که عبارتند از :
ایجاد محیطی امن و حامی
آموزش مهارت های حل مسئله،
پرورش ذهنیت رشد،
ارتقای هوش هیجانی،
تعیین انتظارات واقع بینانه،
تشویق شبکه های حمایتی،
تقدیر و قدردانی از معلم های موفق، گمنام ولی اثر گذار
ارتقای مراقبت از خود،
تاکید بر قدردانی و تاب آوری مدل سازی
تاب آوری معلمان ابعاد متنوعی دارد که تمامی ابعاد آن از اهمیت یکسانی برخوردار است.
معیشت و منزلت اجتماعی، مسکن و امنیت مالی ، شناخت خود، مدیریت احساسات، ایجاد جامعه حمایتی، حضور در لحظه و ذهن آگاهی، مراقبت از خود، تمرکز بر جنبه های مثبت و درگیر شدن در فعالیت های مراقبت از خود مانند تنفس عمیق، هنرورزی و فعالیت بدنی تاب آوری معلمان را افزایش دهد