يکشنبه ۳ تير ۱۴۰۳ - 23 Jun 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۱
کد مطلب: 64490
۰

چه زمانی برای مدیتیشن مناسب است ؟

مریم بابایی
چه زمانی برای مدیتیشن مناسب است ؟
مدیتیشن کردن یکی از بهترین راه‌های رفع استرس و اضطراب ناشی از فشارهای زندگی روزمره است. همه‌ی کسانیکه به مدیتیشن علاقه‌مند هستند دلشان می‌خواهد بهترین نتیجه را از انجام تمرینات یوگا و مراقبه به دست بیاورند؛ دقیقا به همین دلیل است که انتخاب زمان مناسب مدیتیشن برای آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد.

اما آیا ساعتی از روز که در آن به مدیتیشن می‌پردازید می‌تواند روی نتیجه‌ی تمرینات مراقبه‌ی شما تاثیر بگذارد؟ اگر بله زمان مناسب برای مدیتیشن چه ساعتی از شبانه‌روز است؟‌

فواید زمان مناسب مدیتیشن را در طول شبانه‌روز

در دنیای پرسرعت، شلوغ و مدرن الان که زندگی روزمره‌ی ما می‌تواند باعث آسیب دیدن جسم و روحمان شود؛‌ مدیتیشن کردن یک راه حل خوب برای حفظ سلامتی خود است. فواید انجام مراقبه آنقدر زیاد است که با دانستن آن‌ها حتما به سراغ امتحان کردن این کار می‌روید.

    کاهش استرس: یکی از رایج‌ترین دلایل افراد برای انجام تمرینات مدیتیشن کاهش استرس و اضطراب است. مطالعات نشان داده‌اند که مدیتیشن می‌تواند باعث ذهن آگاهی شود و به بهبود مشکلاتی چون افسردگی، سردرد و اضطراب کمک کند.
    بهبود کیفیت خواب: اگر مشکل خواب دارید بهتر است هر چه سریع‌تر به سراغ انجام مدیتیشن بروید؛ چرا که این کار می‌تواند باعث آرامش ذهن و بهبود کیفیت خواب شما شود.
    افزایش تمرکز: اگر در انجام کارهای خود در طول روز مشکل دارید و دائما حواستان پرت می‌شود با انجام مدیتیشن می‌توانید دامنه‌ی توجه خود را افزایش دهید و توانایی‌هایتان را دوباره بازگردانید.

تعیین هدف برای انجام مدیتیشن و پیدا کردن دلیل برای انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند تا درباره‌ی زمان مناسب مدیتیشن برای خود تصمیم‌گیری کنید. به یاد داشته باشید که انجام هر نوع مراقبه‌ای بهتر از مراقبه نکردن است و حتی یک دقیقه بستن چشم‌ها در طول روز هم می‌تواند تاثیر مثبتی روی روح و ذهن شما داشته باشد. به منظور پیدا کردن زمان مناسب مدیتیشن پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر کاری سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
انگیزه و قصد شما از انجام مدیتیشن در طول روز چیست؟
چه زمانی از روز راحت هستید که به انجام مدیتیشن بپردازید؟
دوست دارید در طول روز چه مدت مدیتیشن کنید؟
آیا عواملی وجود دارند که باعث شوند نتوانید مدیتیشن کنید؟‌ از آن‌ها یک فهرست درست کنید.

زمان مناسب مدیتیشن چیست؟
مهم‌ترین موضوعی که باید در هنگام انتخاب زمان مناسب مدیتیشن به آن توجه کنید شرایط روحی و جسمی خودتان است. زمان ایدئال برای مراقبه از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود؛ با این وجود یک ساعاتی از شبانه‌روز هستند که بهتر است انتخاب‌های خود را به آن‌ها محدود کنید.

مدیتیشن در صبح
اغلب اوقات بهترین زمان برای مدیتیشن کردن صبح‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ چرا که در این موقع از روز ذهن انسان آرام و راحت است. افرادی که به انجام مدیتیشن عادت دارند می‌گویند مراقبه کردن در صبح زود روی آن‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارد زیرا در این زمان ذهنشان هنوز درگیر فعالیت‌ها و حواس‌ پرتی‌های زندگی نشده است. وقتی از خواب بیدار می‌شویم نگران کارها و دغدغه‌های دیگر خود نیستیم و همین تمرین کوتاه می‌تواند باعث شود در طول روز عملکرد بهتری را از خود نشان بدهیم.
برای کسانیکه به تازگی مدیتیشن را شروع کرده‌اند، انجام مراقبه‌ی صبحگاهی می‌تواند کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین اگر جزو این دسته از افراد به شمار می‌آیید نیازی نیست به خودتان فشار بیاورید. بهتر است با توجه به نکات مدیتیشن موفق از یک یا دو روز در هفته مراقبه‌ی صبحگاهی کار خود را شروع کنید.

مدیتیشن پس از کار
بسیاری از افراد بلافاصله پس از بازگشت به خانه از محل کار به انجام تمرینات مدیتیشن خود می‌پردازند؛ چرا که در این موقع از روز استرس و اضطراب بیشتری دارند. اگر شغل شما یدی است و جسمتان را خسته می‌کند یا از نظر ذهنی به شدت شما را به چالش می‌کشد، مدیتیشن کردن می‌تواند یک راه حل عالی برای کاهش تنشی باشد که در طول روز بدن و ذهن شما را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این، انجام تمرینات مراقبه درست پس از کار باعث می‌شود که این بخش از روز خود را به طور کلی پشت سر بگذارید و راحت‌تر به کارهای دیگر خود مانند صحبت با اعضای خانواده و فعالیت‌های اوقات فراغتتان بپردازید.

 مراقبه و مدیتیشن به هنگام نهار
مراقبه در هنگام نهار و میان مشغله‌های دیگر می‌تواند یک راه عالی برای خالی کردن ذهن از افکار منفی و به آرامش رسیدن باشد. مدیتیشن در ظهر باعث تنش‌زدایی بدن شما می‌شود و با انجام آن می‌توانید عملکرد خود را بهبود ببخشید. حتی اگر وقت نهارتان بسیار کوتاه است هم پیشنهاد می‌کنیم در یک مکان خلوت مراقبه‌ی ده دقیقه‌ای انجام دهید تا علاوه بر ذهنتان عضلات بدنتان هم کمی استراحت کنند.

مدیتیشن در هنگام تجربه‌ی فشار روحی و استرس شدید
همه‌ی ما ممکن است در طول روز استرس و اضطراب غیرمنتظره‌ای را به دلایل مختلف تجربه کنیم؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که هر زمان تحت فشار روحی قرار گرفتید مدیتیشن کنید. به جای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و زل زدن به تلویزیون برای چند دقیقه از هر چیزی که باعث آزار شما می‌شود فاصله بگیرید و به انجام تمرینات مراقبه‌ی خود بپردازید. همین کار بسیار کوچک و داشتن زمان مناسب مدیتیشن می‌تواند علاوه بر ذهنتان جسم شما را که در اثر تنش خسته شده است آرام کند. با گذشت زمان خودتان متوجه خواهید شد که دقیقا تا چه اندازه باید به مدیتیشن کردن بپردازید تا استرستان از بین برود یا کاهش پیدا کند.

مدیتیشن پس از ورزش
مدیتیشن می‌تواند یکی از بهترین روش‌های سرد کردن بدن بعد از انجام تمرینات ورزشی باشد. اگر بعد از رفتن به باشگاه، انجام یوگا یا دویدن احساس پریشان حالی یا استرس دارید، چند دقیقه در یک مکان آرام بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید. این کار می‌تواند به از بین بردن تنش‌ها و خالی شدن ذهنتان کمک کند.

مراقبه قبل از خواب یک زمان مناسب مدیتیشن
در مورد اینکه آیا عصرها و قبل از خواب زمان مناسبی برای مدیتیشن هستند یا خیر نظرات متعددی وجود دارد. با این حال بسیاری از متخصصان بر این باورند که پایان دادن روز با انجام تمرینات مراقبه باعث می‌شود که بتوانید خواب آرام و باکیفیت‌تری داشته باشید. اگر معمولا با مشکل کم خوابی یا بی‌خوابی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که ۱۰ الی ۲۰ دقیقه قبل از خواب مدیتیشن کنید. لازم است بدانید که راحتی شما در انتخاب زمان مناسب مدیتیشن از هر موضوع دیگری اهمیتی بیشتری دارد؛ بنابراین سعی کنید طبق برنامه‌ی زندگی خودتان درباره‌ی آن تصمیم‌گیری کنید.

همانطور که تا به اینجا فهمیده‌اید شما می‌توانید در بسیاری از ساعات شبانه‌روز به انجام تمرینات مراقبه بپردازید؛ اما در کل زمان‌هایی هم وجود دارند که بهتر است از مدیتیشن کردن خودداری کنید. برای مثال،‌ مدیتیشن پس از خوردن یک وعده‌ی غذایی سنگین می‌تواند اثر معکوسی روی ذهن و بدن شما داشته باشد. جسم شما در این زمان بیشتر روی هضم غذا تمرکز دارد و ممکن است تلاش برای مدیتیشن کردن برایتان به کار بسیار چالش‌برانگیزی تبدیل شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم مدتی پس از میل کردن وعده‌های غذایی خود به انجام تمرینات مراقبه بپردازید تا فرآیند هضم غذا به خوبی انجام شود.


چه مدت باید مدیتیشن کنیم تا نتیجه بگیریم؟
تحقیقات نشان داده‌اند که ۱۳ دقیقه مدیتیشن در روز به مدت هشت هفته باعث بهبود عملکرد حافظه، بهتر شدن خلق‌وخو، افزایش خود‌آگاهی و کاهش استرس می‌شود. با این حال کارشناسان می‌گویند که هیچ زمان طلایی و مشخصی برای مراقبه وجود ندارد و هر فرد باید با توجه به شرایط خودش این کار را انجام دهد و زمان مناسب مدیتیشن را انتخاب کند. اما می‌توانید اطمینان داشته باشید که حتی ۵ دقیقه مدیتیشن ساده و آسان هم به بهبود حال روحی و جسمی شما در طول روز کمک خواهد کرد.

نکاتی برای بهبود کیفیت مدیتیشن
درست است که انتخاب زمان مناسب مدیتیشن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما در کنار آن عوامل دیگری هم وجود دارند که توجه به آن‌ها می تواند باعث شود که تمرینات مراقبه‌ی شما کیفیت بهتری داشته باشند. در این بخش از مطلب به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
در یک فضای آرام بنشینید: بهترین مکان برای انجام تمرینات مراقبه جایی است که آرام و ساکت باشد؛ به خصوص اگر مبتدی هستید و به تازگی مدیتیشن کردن را شروع کرده‌اید. هنگام مراقبه تلفن موبایل و وسایل الکترونیکی خود را در یک اتاق دیگر قرار دهید تا باعث حواس‌پرتی شما نشوند.

حالت بدنی درستی داشته باشید: با وجود اینکه هیچ قانون دقیق و سختی برای حالت بدنی شما در هنگام انجام مدیتیشن وجود ندارد؛ پیشنهاد می‌کنیم که حتما موقع نشستن کمر خود را صاف نگه دارید تا انرژی به راحتی بتواند همه‌ی بدن شما را فرا بگیرد.
مدیتیشن را آهسته و پیوسته انجام دهید: مدیتیشن فعالیتی است که با گذشت زمان در آن مهارت بیشتری پیدا می‌کنید. در حین یادگیری این توانایی ممکن است دچار اضطراب و بی‌قراری شوید و حتی دلتان بخواهد که آن را رها کنید. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم که حتما جلسات مراقبه‌ی خود را بدون عجله و با صبوری هر چه تمام ادامه دهید تا زودتر به نتیجه برسید.

هر روز در زمان مشخصی مدیتیشن کنید: برای اینکه از تمرینات مراقبه‌ی خود بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است حتما در یک زمان مشخص به مدیتیشن کردن بپردازید. این کار باعث می‌شود که مانند یک کلاس درس به مدیتیشن کردن متعهد باشید.

مدیتیشن و پیاده‌روی را با یکدیگر ترکیب کنید: با گذشت زمان، پیاده‌روی را با مدیتیشن ترکیب کنید. با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز شروع کنید و تمرکز خود را روی تنفس، حرکت پاها و صداهای اطرافتان نگه دارید. انجام همین کار  ساده می‌تواند تاثیر بسزایی روی ذهن و روح شما بگذارد.

از اپلیکیشن‌های مدیتیشن استفاده کنید: حتی اگر مبتدی و تازه‌کار نیستید هم برای بهبود کیفیت جلسات مدیتیشن خود و انجام تمرینات درست از اپلیکیشن‌های مخصوص مراقبه استفاده کنید.

 
انتخاب یک زمان مناسب برای مدیتیشن می‌تواند باعث شود که با تعهد بیشتری به انجام تمریناتتان بپردازید و سلامت روحی و روانی خود را بهبود ببخشید. فراموش نکنید که هنگام ایجاد تغییر  در برنامه‌ی مراقبه‌ی روزانه‌ی خود هرگز به خودتان فشار نیاورید و به آرامی و با توجه به سبک زندگی و توانایی‌هایتان مراقبه انجام دهید.
مرجع : دیجی مگ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

احساس حرکت حشره روی بدن نشانه ابتلا به این بیماری است
بحث سیاسی در خانواده هیچ برنده‌ای ندارد
چرا برخی از زنان جذب ویژگی‌های شخصیتی تاریک مردان می‌شوند؟
ازدواج روانشناس با درمان‌جو در طول مدت مشاوره تخلف است
آیا در مغز میکروب وجود دارد یا نه؟
نکات مهمی که هنگام مصرف داروهای روانپزشکی به شما نمی‌گویند!
بوتاکس، روشی کم‌هزینه اما اعتیادآور برای زیبایی
چاقوی روانشناسی  بر پیکره فیلم غریزه مادران؛ اثری به سبک هیچکاک
نوجوانی پل عبور از کودکی به بزرگسالی
این خوراکی خوشمزه شما را افسرده می‌کند
تاثیر میکروبیوم‌های روده بر تصمیم‌گیری اجتماعی
به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم