يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ - 16 Nov 2025
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۵
کد مطلب: 64502
۵
تاب آوری رسانه ای موضوعی پیوستاری است.

تعریف تاب آوری رسانه ای چیست ؟

تاب آوری رسانه شامل ارزیابی ریسک ها، آماده شدن برای بحران ها و سازگاری با شرایط متغیر است.
تعریف تاب آوری رسانه ای چیست ؟
تاب‌آوری رسانه‌ای به توانایی یک رسانه در مقابله با فشارها، تهدیدها و بحران‌ها گفته می‌شود، به‌گونه‌ای که بتواند اطلاعات درست و موثق را حفظ کرده و به مخاطبان خود ارائه دهد. این مفهوم شامل مدیریت ریسک‌های خبری، مقاومت در برابر اخبار جعلی و حملات سایبری، و توانایی بازسازی سریع پس از بحران است.
رسانه‌ای که تاب‌آوری بالایی دارد، می‌تواند اعتماد مخاطب را حفظ کرده و عملکرد پایداری در شرایط نامطلوب داشته باشد. تقویت تاب‌آوری رسانه‌ای برای حفظ کیفیت خبررسانی و تضمین امنیت اطلاعات اهمیت بالایی دارد و به رسانه‌ها کمک می‌کند در دنیای پرچالش امروز پایدار باقی بمانند.

رسانه تاب‌آوری چیست؟
رسانه تاب‌آوری نوعی رویکرد نوین در ارتباطات و روزنامه‌نگاری است که هدف آن افزایش توان سازگاری، تحمل و بازگشت جامعه، فرد یا سازمان در برابر بحران‌ها و فشارهای اجتماعی است.
در این رویکرد، رسانه تنها خبر نمی‌دهد؛ بلکه با نوع روایت، زبان، و شیوه انتقال پیام، به تقویت روحیه امید، همبستگی اجتماعی و آگاهی عمومی کمک می‌کند.
رسانه تاب‌آوری یا Resilience Media به رسانه‌ای گفته می‌شود که در شرایط بحران—مانند بلایای طبیعی، جنگ، بیماری‌های همه‌گیر یا مشکلات اقتصادی—نقش فعال در مدیریت بحران، کاهش اضطراب عمومی و تقویت امید اجتماعی ایفا می‌کند.

تاب آوری رسانه به توانایی سازمان های رسانه ای برای حفظ فعالیت های خود و ارائه اطلاعات دقیق به مخاطبان خود در طول بحران و پس از آن اشاره دارد.
تاب آوری رسانه ای موضوعی پیوستاری است.
تاب آوری رسانه شامل ارزیابی ریسک ها، آماده شدن برای بحران ها و سازگاری با شرایط متغیر است.
تاب آوری رسانه ای را می توان در سه مولفه اندازه گیری کرد: مصرف کنندگان محتوا، تولیدکنندگان محتوا و محیط سازمانی.

دکتر علیرضا صارمی در ادامه این مطلب آورده است تاب آوری رسانه ها برای اطمینان از آگاه شدن مردم و اینکه سازمان های رسانه ای می توانند در مواقع بحران به طور موثر به فعالیت خود ادامه دهند، بسیار مهم است.
تاب آوری رسانه ای به توانایی سیستم رسانه ای یک کشور برای شناسایی مسئولانه و پاسخگویی به محتوای تحت تاثیر خارجی یا نفوذ بدخیم خارجی اشاره دارد. 
تاب آوری رسانهای با این که چگونه یک سیستم رسانه ای روایت های تحت تاثیر بیرونی در رسانه ها را مدیریت می کند، اندازه گیری می شود(جاناتان ، 2023).

تاب آوری رسانه ای موضوعی پیوستاری است.
یک سیستم رسانه ای تاب آور نیازمند تلاش و سرمایه گذاری مداوم دولت، شهروندان و شرکت ها یا سازمانهای رسانه ای برای سالم نگه داشتن جریان اطلاعات است.

تاب آوری رسانه ای را می توان در سه مولفه اندازه گیری کرد: مصرف کنندگان محتوا، تولیدکنندگان محتوا و محیط سازمانی.

 ویژگی های خاصی که به تاب آوری ای رسانه کمک می کند شامل تعهد به ماموریت، بداهه پردازی با منابع، روابط اجتماعی و نگرش فرصت محور است.

مولفه های کلیدی تاب آوری رسانه عبارتند :

1-سازمان های رسانه ای باید خطرات بالقوه را شناسایی کرده و استراتژی هایی را برای کاهش آنها ایجاد کنند که شامل داشتن برنامه های اضطراری، حفظ سیستم های پشتیبان، و اطمینان از آموزش کارکنان برای رسیدگی به موقعیت های بحران می شود

مدیریت موثر بحران شامل ارتباطات سریع و دقیق، حفظ شفافیت و تضمین تداوم عملیات است. این شامل داشتن یک برنامه روشن برای واکنش به بحران، حفظ حضور آنلاین قوی، و ارائه پشتیبانی از کارکنان در طول بحران و پس از آن است

 پلتفرم های رسانه و شبکه های اجتماعی می توانند با ارائه ابزاری برای ارتباطات و انتشار سریع اطلاعات، نقش مهمی در افزایش تاب آوری رسانه ایفا کنند.
 با این حال، تاثیر رسانه های اجتماعی بر تاب آوری می تواند بسته به زمینه و نوع پلت فرم مورد استفاده متفاوت باشد.
 در حالی که برخی از پلتفرم ها، می توانند تاثیرات مثبتی بر سلامت روان و رفاه داشته باشند، برخی دیگر ممکن است تاثیرات منفی بر تاب آوری داشته باشند

اهمیت تاب آوری رسانه ها چیست و چگونه تعریف میشود ؟

1. سازمان های رسانه ای که در طول بحران ها تاب آور هستند، می توانند اعتماد و اعتبار عمومی را حفظ کنند، که برای بقای طولانی مدت و اثربخشی آنها ضروری است.

2. سازمان های رسانه ای تاب آور می توانند اطمینان حاصل کنند که اخبار و اطلاعات دقیق و به موقع منتشر می شود، که برای امنیت عمومی و تصمیم گیری در طول بحران ها حیاتی است.

3. تاب آوری رسانه همچنین شامل حمایت از رفاه روحی و روانی کارکنان است که ممکن است تحت تاثیر بحران قرار گیرند.
 این شامل فراهم کردن منابع و حمایت برای کمک به آنها برای مقابله با استرس و آسیب های مرتبط با موقعیت های بحرانی است.

جمع بندی و نتیجه

تاب آوری رسانه ها برای اطمینان از اینکه سازمان های رسانه ای می توانند در مواقع بحران به عملکرد موثر خود ادامه دهند، حیاتی است.
تاب آوری رسانه شامل ارزیابی خطرات، آماده سازی برای بحران ها و سازگاری با شرایط متغیر است.
با درک مولفه های کلیدی و اهمیت تاب آوری رسانه ها، سازمان های رسانه ای بهتر می توانند خود را برای حفظ اعتماد عمومی، ارائه اطلاعات دقیق و حمایت از کارکنان خود در طول بحران ها و پس از آن آماده کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خیانت چیست؟ (تعریف خیانت در روانشناسی)
۱۶ غذا‌ی مضر که فکرش را هم نمی کنید خطرناک باشند!
5 نشانه که ممکن است همسر شما یک روان آزار باشد
ویژگی‌های شخصیت‌های روان‌رنجور را بشناسیم!
تأثیرات مخرب مقایسه همسر با دیگران
نامه خداحافظی اندیشمندانه با دنیا
عقده حقارت چیست؟!
اشک شوق «بهنوش طباطبایی» بعد از اخذ مدرک دکترای روانشناسی از دانشگاه آزاد بابل
بررسی بازار و فرهنگ کاری نسل زد
روانشناسی فقط درمان نیست
شوک عاطفی چیست و چگونه در برابرش دوام آوریم؟
خصوصیات یک شوهر خسيس + درمان
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد