پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ / ۰۸:۲۶
کد مطلب: 6559
۰

وزیر آموزش و پرورش همه را سورپرایز کرد !

خبرآنلاين:  سرانجام وزیر آموزش و پرورش، آب پاکی را روی دست همه مخالفانِ طرح‌هایش ریخت و درست مثل خبر ناگهانی تعطیلی پنج شنبه‌ها و تغییر کتب کلاس اول دبستان، اعلام کرد که سال آینده، مقطعی به نام اول راهنمایی نخواهیم داشت.
این نخستین بار نیست که به رغم مخالفت یا بی‌خبری مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی از تغییراتی خبر می‌دهد که بر آینده کودکان تاثیر مستقیم دارد. تنها چند ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است. از یکسو والدین نگران فرزندان خود هستند و از سوی دیگر کارشناسان نسبت به اشتباهات احتمالی این طرح هشدار می‌دهند. آن‌هایی که بیرون از این دایره به عملکرد حاجی بابایی چشم دوخته‌اند معتقدند او که پیش از این خود، به عنوان نماینده مردم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بر صندلی‌های بهارستان نشسته و از معترضان به وضعیت معلمان حق التدریس در آموزش و پرورش بوده و انتظار رسیدگی وزیر آموزش و پرورش وقت به نظرات مجلس را داشته است، حالا به همه همفکری‌ها و اظهارنظرهای کمیسیون آموزش مجلس پشت کرده و طرح‌هایش را بدون مشورت آن‌ها عملی می‌کند. اما این وسط آن چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که کلاس پنجمی‌های امسال، هرگز به کلاس اول راهنمایی راه نمی‌یابند! بلکه آن‌ها در تجربه‌ای متفاوت، پشت نیمکت‌های کلاس ششم دبستان می‌نشینند. این یعنی‌ از سال آینده پایه ششم ابتدایی جایگزین مقطع راهنمایی خواهد شد. این اتفاق، آنقدر سریع افتاد که همه بهت زده شدند. روز گذشته حمیدرضا حاجی بابایی که پیش از این نیز با چنین اقدامات عجولانه‌ای خیلی‌ها، به ویژه نمایندگان مجلس را غافلگیر کرده بود، اعلام کرد که «نظام آموزشی جدید 6-3-3 از سال تحصیلی آینده در مدارس کشور اجرا می‌شود و در اولین مرحله طی سال تحصیلی 92 - 91 دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به کلاس ششم ابتدایی می‌روند.» حاجی بابایی روش خود را اینگونه بیان کرده است:«6 ساله دوم، 5 سال طول می‌کشد تا جابه جایی‌ها در آن صورت گیرد به این شکل یک سال پایه اول راهنمایی نداریم سال بعد پایه دوم و سال بعد از آن پایه سوم و به ترتیب در سالهای بعد پایه‌های تحصیلی بعدی را نداریم تا اینکه پیش دانشگاهی حذف شود.»
  اجرای سریع جواب نمی‌دهد!
اما این تصمیم آموزش و پرورش در حالی در بی‌خبری اعضای کمیسیون آموزش مجلس رسانه‌ای شده است، که مانند همه اقدامات گذشته‌اش واکنش‌هایی به دنبال داشت. رئیس کمیسیون آموزش ، از مخالفان این تصمیم است. علی عباسپور تهرانی فرد می‌گوید: «طبق سند تحول آموزش و پرورش که ارکان و محورهای حیاتی در آن دیده شده است، تغییر به تنهایی نمی‌تواند نتایج مثبتی در بر داشته باشد.
آنچه مهم است آماده‌سازی زیرساخت هاست. باید به سمتی حرکت کرد که محتوای کتاب‌های درسی و روش تدریس طوری باشد که خواسته‌های ما را در اقدامات عملی متبلور کند. اولا کتاب‌های کلاس ششم با سند تحول بنیادین چیست؟ محتوای کلاس ششم قرار است چه باشد؟ حتما می‌گویند چند سال بر روی آن کار کرده‌ایم! آیا پیوند محتوای این کتاب‌ها با سایر پایه‌ها حفظ شده است؟ آیا معلمان برای تعلیم محتوای جدید آموزش دیده اند؟ گذشته از آن، دبستان‌هاییپنج کلاسه وجود دارند و در حال حاضر هم از نظر فضا دچار مشکلند. چگونه در این مدت کوتاه کلاس‌های مورد نیاز تامین خواهد شد؟»
  مجلس بی‌خبر است
علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «از آنجا که آقای حاجی بابایی گفته بود برنامه‌های گسترده و مفصلی در آموزش و پرورش دارد اعضای کمیسیون به وزارتخانه آموزش و پرورش رفتند و طی دو جلسه 5 ساعته همه برنامه‌ها را شنیدند. اما ایشان هیچ کدام از این برنامه‌هایی که دارند یکی پس از دیگری اجرا می‌کنند را با ما درمیان نگذاشته‌اند. برای من هم جای تعجب و سوال است که چرا مباحثی به این مهمی که به کودکانمان وابسته است و آینده این کشور، نه تنها با مجلس مطرح نمی‌شود بلکه چنین عجولانه تصمیم به به اجرای آن می‌گیرند؟» عباسپور معتقد است: «طبق قانون معتقد بودیم که باید مجلس هم در روند بررسی و تصویب این سند حضور می‌داشت اما در جلسه‌ای که آقای لاریجانی حضور داشتند مطرح شد که اشکالی ندارد.» او شش ساله شدن دبستان‌ها را از محتویات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ندانسته و می‌گوید:«همان زمان که نظام آموزشی 6-3-3 در شورا مطرح شد بنده از معترضان این طرح بودم. البته در آن موقع اصلا بحث 6 ساله شدن دبستان مطرح نبود بلکه گفته شد پیش دانشگاهی حذف شده و به عنوان سال چهارم دبیرستان در نظر گرفته شود. به هرحال قرار شد نظام آموزشی 6-3-3 در شورا مصوب شود و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روی آن دقت نظر داشته باشد اما متاسفانه شاهدیم که آقای حاجی بابایی از شش ساله شدن دبیرستان در سال 91-92 خبر داده‌اند.» این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:«آقای حاجی بابایی به مجلس اعلام کرده بودند که می‌خواهند در 22 آذرماه که سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رونمایی کنند اما از شش ساله شدن دبیرستان چیزی به ما نگفته‌اند این در حالی است که چگونگی تبدیل سیستم ما به سیستم 6-3-3 جزو سند تحول بنیادین نیست. بلکه به عنوان بحثی در کنار این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو