جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ آذر ۱۳۹۰ / ۰۸:۳۲
کد مطلب: 6562
۰
۱

ازدواج‌های دیرهنگام سلامتی فرزندان را به خطر می‌اندازد

دبیر سابق انجمن علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان گفت: در یک دید آینده‌‌نگرانه ازدواج دیر هنگام در سلامت فرزندانی که متولد می‌شوند تأثیرگذار است که این مسئله یکی از عوامل ایجاد تنش در زندگی زناشویی است.
 ندا عاصمی زواره در گفت‌و‌گو با فارس در اصفهان اظهار داشت: ازدواج‌های دیرهنگام علاوه بر افزایش خطر و اضطراب برای مادر می‌تواند تأثیرات جدی و خطرناکی برای جنین داشته باشد.
وی با استناد به نتایج پژوهش‌های کوکرین و همکارانش بیان داشت: بر پایه این تحقیقات خطر ابتلا به بیماری‌های روانی در مجردان بیشتر است.
دبیر سابق انجمن علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان به تأثیرات روحی و روانی ازدواج‌های دیرهنگام اشاره کرد و افزود: ازدواج دیرهنگام منجر به احساس ناکامی و به دنبال آن پرخاشگری در افراد می‌شود چرا که طبق فرضیه ناکامی - پرخاشگری دالرد عدم دستیابی به آرزوها می‌تواند فرد را پرخاشگر کند.
وی ادامه داد: تأخیر در ازدواج می‌تواند به کم‌حوصلگی، خلق گرفتگی، بی‌هدفی و بی‌برنامه بودن، احساس فقدان حمایت‌های عاطفی و درک از سوی دیگران، احساس وابستگی، ناامیدی، انزوا و در نهایت هجوم افکار مخرب در ذهن افراد منجر شود.
عاصمی اضافه کرد: ازدواج‌های دیرهنگام در فرهنگ و خانواده‌های سنتی ایرانی، جوانان را با فشارهای خانواده رو به رو می‌کند و سبب می‌شود آنها اقدامات نادرستی را برای رهایی از این تنش‌ها انجام دهند که از جمله می‌توان به ازدواج‌های شتاب‌زده و یا برقراری روابط عاطفی با جنس مخالف که در بسیاری از موارد شکست‌های عاطفی را به دنبال دارد اشاره کرد.
وی افزود: این در حالی است که رفتار خانواده‌های سنتی با این افراد، منجر به آسیب‌های روحی، احساس حقارت و عدم اعتماد به نفس در جوانان به ویژه در دخترها می‌شود که به این ترتیب چرخه معیوبی شکل می‌گیرد که نتیجه‌ای به غیر از آسیب‌های روحی و روانی به دنبال ندارد.
دبیر سابق انجمن علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان گفت: ازدواج یکی از مسائلی است که از نظر بهداشت و سلامت روانی حائز اهمیت است که اگر در زمان مناسب، برنامه‌ریزی شده و مطابق با معیارها و اصول منطقی همراه با شناخت کافی صورت بگیرد می‌تواند نقشی مثبت و موثر در زندگی فرد ایفا کند، در غیر این صورت برای فرد و جامعه مخرب است.
وی اظهار داشت: یکی از مسائلی که ما در جامعه فعلی خود شاهد آن هستیم و با مسائل مرتبط با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم افزایش سن ازدواج و یا ازدواج‌های دیرهنگام است که از طرق مختلفی سلامت روانی و اخلاقی افراد و جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.
عاصمی افزود: ازدواج‌هایی که در سنین مناسب و مطلوب صورت بگیرد نقش به سزایی در سلامت روانی - اخلاقی، احساس شادکامی و رضایت از زندگی افراد دارد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خانم عاصمی پس مواظب باشید شما هم مثل دیگر اعضای خانوادتون دیر نشه
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.