پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ / ۲۰:۱۷
کد مطلب: 6746
۰

خطر افسردگي در كمين دانشجويان خوابگاهي

به گفته يك روانشناس، مشکلات عاطفي، روحي و بهداشتي و افت تحصيلي دانشجويان با مشکلات موجود در خوابگاه‌ها مرتبط است. ليلا احمديان در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه پژوهش‌ها حاکي از رواج افسردگي در ميان دانشجويان ساکن در خوابگاه‌هاست، گفت: بعضاً در برخي موارد شاهد برخي ناهنجاري‌ها از جمله مصرف مواد مخدر در خوابگاه‌ها هستيم. مدرس دانشگاه پيام نور مرکز اروميه افزود: جدايي و دوري از خانواده، وارد شدن به يک محيط جديد و کمبود امکانات خوابگاه مي‌تواند استرس و افسردگي را در دانشجويان افزايش دهد. وي در ادامه مهم‌ترين دليل خلاء عاطفي دانشجويان در خوابگاه‌ها را عدم پرورش حس استقلال‌طلبي آنان در دوران کودکي دانست و اذعان كرد: اين خلاء در نهايت منجر به افسردگي شده که دانشجو براي فرار از اين احساس دست به انجام رفتارهاي نامناسب مي‌زند. اين مدرس دانشگاه با اشاره به تاثير شيوه‌هاي تربيتي در ايجاد حس استقلال طلبي در دوران کودکي گفت: شيوه‌هاي تربيتي گاها متاثر از جنس فرزندان بوده که اين امر ممكن است رشد و پرورش حس استقلال كودكان دختر را نسبت به پسران ضعيف‌تر يا كمرنگ تر کند. وي با اشاره به وابستگي بيشتر دختران به خانواده افزود: رفتن به خوابگاه بيشتر دختران را به دليل محروميت از حمايت عاطفي دچار افسردگي، استرس و افت تحصيلي مي‌کند. احمديان با تاکيد بر خارج کردن محيط خوابگاه از حالت محيطي كه صرفا براي استراحت دانشجو به كار مي رود افزود: بهتر است فضاي سبز كافي، دسترسي به كامپيوتر و كتابخانه در فضاي خوابگاه تعبيه شود. وي در ادامه آماده کردن دانشجويان براي ورود به يک محيط جديد و شروع زندگي دسته جمعي را ضروري دانست و افزود: اين آموزش‌ها بايد توسط خانواده‌ها به دقت صورت گيرد که با اين كار دانشجويان از خطرات و معضلات احتمالي آگاه مي‌شوند. اين روانشناس تصريح کرد: مي‌توان از مشاورين در محيط‌هاي خوابگاه هم کمک گرفت تا در صورت بروز مشكلات احتمالي امكان مواجهه مناسب دانشجو با مشکلات ايجاد شود. وي تاكيد داشت: مسئولان خوابگاه نيز بايد رابطه‌اي صميمانه با دانشجو برقرار كنند تا دانشجويان نيز در اين فضا مشكلات خود را با آنها در ميان بگذارند. وي با اشاره به نقش دانشگاه در اين خصوص گفت: در واقع هدف اصلي همه مسئولان دانشگاهي بايد ايجاد فضاي مناسب در محيط‌ هاي دانشجويي باشد تا نيرو و توان دانشجو صرف مسائل غيرآموزشي نشود. بلكه در راه پژوهش و پيشرفت آموزشي تلاش کند. احمديان با بيان‌ اينکه نبايد هميشه با نگراني و ترس به مسايل خوابگاه دانشجويي نگاه كنيم، خاطرنشان كرد: براي جواني كه از همان دوره كودكي حس استقلال و آموزه‌هاي ديني و اخلاقي را بدرستي در خانواده فرا گرفته است، خوابگاه به عنوان بخش اجتناب ناپذيري از رشد علمي و آموزشي او به حساب مي‌آيد. احمديان در خاتمه يكي از راهكارهاي مفيد مواجهه با مشكلات موجود در خوابگاه‌ها را شيوه‌هاي مذهبي و معنوي عنوان کرد و افزود: رفتارهايي از قبيل توكل به خداوند، زيارت و غيره مي تواند منجر به ايجاد اميد و نگرش‌هاي مثبت و آرامش دروني در فرد شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "