امتحان، استرس، اضطراب
اضطراب، یکی از شایعترین حالات روحی است که تقریباً در همه انسانها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز میکند. اضطراب امتحان نیز معمولاً با نزدیک شدن امتحانات در فرد نمایان میشود، به طوری که هرکسی در طول زندگی خود، حداقل یکبار این احساس را تجربه کرده است.
-
-
انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایش به وسیله دیگران، حداکثر امتیاز ممکن را کسب کند، به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان یا آزمونی قرار میگیرد، دچار اضطراب میشود، هرچند موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین کرده باشد.
دانشآموزی که درسش را خوانده و یا فردی که برای استخدام باید در مصاحبه شرکت کند با نزدیک شدن زمان امتحان، مضطرب تر میشود. وجود اندکی اضطراب در انسان هم طبیعی و هم لازم است، ولی این میزان اگر از حد بگذرد برای فرد مشکلساز میشود بهطوریکه با داشتن اطلاعات و مهارت، قادر نخواهد بود امتیاز لازم را کسب کند.
اضطراب امتحان، نوعی خودمشغولی ذهنی است که با تردید فرد درباره تواناییهای خود مشخص میشود و غالباً با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است. به عبارت دیگر وقتی که فرد درباره کارایی و توانایی ذهنی خود در موقعیت امتحان، دچار نگرانی و تشویش شود، بهطوریکه این احساس، موجب کاهش و افت عملکرد واقعی او شود، میگوییم دچار اضطراب امتحان شده است.
● اضطراب:
اضطراب را می توان به زبان ساده اینگونه تعریف نمود که پدیده ای احساسی معمولا تمامی افراد در سطح وسیع با آن مواجه می باشند هرچند که در تعریف سازمان جهانی در مورد اضطراب چنین بیان بیان شده. مجموعه ای از تظاهرات عضوی وروانی که نتوان به فرد مشخصی نسبت داد و علائم آن به صورت حمله یا حالت مداومی ادامه یابد و اضطراب امتحان یکی از اضطراب های موقعیتی و موقتی است که با پیشرفت ویا عدم پیشرفت دانش آموز رابطه ممستقیم و انکار ناپذیر دارد .
اضطراب یک حالت احساسی وهیجانی است که باعث بی قراری و نوعی ترس خفیف در فرد میگردد که این امر ممکن است نسبت به واکنشی در برابر شرایط مکان وزمان باشد دیر رسیدن به مدرسه و از همه مهمتر موفق نشدن در امتحان و.....که همه ی این دلواپسی ها و دلهره ها پیامد اضطراب می باشد که نتها مخرب نیست بلکه سازنده هم می تواند باشد .
و اما اضطراب: می توان اینگونه بیان نمود هر گونه نیروی که ثبات و تعادل روانی فرد را بر هم زند و در فرد ایجاد فشار نمایید اضطراب نامیده میشودو اضطراب امتحان یکی از آنهاست .
بنا براین در یک طبقه بندی کلی عوامل موثر در ایجاد اضطراب را به سه دسته میتوان تقسیم کرد:
۱) عوامل شخصیتی
۲) عوامل آموزشگاهی
۳) خانوادگی عوامل شخصیتی مربوط به هوش عدم آمادگی وعدم تو جه وتمرکز می باشد و فرد مضطرب در این خصوص هیچ گونه توجهی نسبت به برگه ای امتحانی ندارد و....وهمچنین عوامل آموزشگاهی نحوه برخورد معلمان ونحوه برگزاری امتحان و...وخانوادگی میتوان به مقایسه نمودن دانش آموز با سایر دانش آمزان دیگر ازسوی خانواده ها بیان نمود واین خود از عوامل ایجاد اضطراب می باشد .
● انواع اضطراب امتحان
الف) اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده:
به اضطراب کم و یا در حد معقول که موجب تلاش بیشتر برای کسب موفقیت میشود و نتیجه بهتری را عاید فرد میکند، اضطراب تسهیل یا تسریع کننده اطلاق میشود.
▪ نشانهها:
۱) فرد به خاطر مرور کردن درسهایش، دچار هیجان میشود.
۲) خودش را در اتاقش حبس میکند و مشغول درس خواندن میشود و به کوچکترین مزاحمت اعتراض میکند.
۳) به شیوه خاصی درسهایش را مرور میکند، مثلاً با صدای بلند درس میخواند در اتاق راه میرود و یا دراز میکشد.
۴) به درخواستهای اطرافیان توجه نمیکند و یا در مقابل خواستهها با اعتراض میگوید که درس دارد.
۵) کم غذا یا نسبت به غذا بیمیل میشود.
ب) اضطراب ناتوان کننده:
اضطراب ناتوان کننده، دلهره و تشویق شدیدی است که یا خود فرد دارد و یا اطرافیان آن را در فرد تشدید میکنند. اضطراب شدید، اثر منفی روی عملکرد فرد میگذارد، زیرا با متأثر و درگیر کردن ذهن، زمینه فراموشیهای زودگذر و خطاهای ادراکی را فراهم میکند.
▪ نشانهها:
۱) فرد به خاطر مرور درسهایش دچار هیجان بیش از حد میشود.
۲) دارای دلشوره و دل بهمخوردگی است.
۳) هنگام مرور درسهایش، دستپاچه و عجول میشود.
۴) از اینکه هرچه میخواند، چیزی نمیفهمد نالان است.
۵) از گرفتن نمره کم، ترس و وحشت دارد.
۶) هنگام درسخواندن، ناخنهایش را میجود، پوست لب را میکند یا با موی سرش بازی میکند.
۷) بیاشتهاست و نمیتواند غذا بخورد.
۸) حالت تهوع دارد.
۹) گریان است و بهانهگیریهای بیدلیل دارد.
-
▪ علتها:
عوامل زیر باعث اضطراب امتحان در فرد است:
۱) سختگیریهای بیش از حد
زمانی که والدین با نزدیک شدن زمان امتحان، فشار مضاعفی برای آماده شدن و نمره گرفتن (معمولاً بیست) در مورد فرزند خود به کار میبرند و یا پی در پی درباره امتحان به او هشدار میدهند.
۲) ترس و تهدید
وقتی اطرافیان و مخصوصاً والدین، شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار میکنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم یا قبول نشدن میترسانند و تهدید میکنند.
۳) عدم آمادگی
هنگامی که فرد به علت نداشتن برنامهریزی درسی و مطالعه صحیح، آمادگی لازم را برای امتحان کسب نکرده باشد.
۴) رقابت
زمانی است که دانشآموزان در مدرسه و یا فرزندان در خانه برای برتری یافتن بر یکدیگر به رقابت میپردازند.
۵) والدین مضطرب
وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او میشود (مخصوصاً در ایام امتحان)
۶) مقایسه کردن
هرگاه ناتواناییهای فردی یا تواناییهای فرد دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد کم و بر اضطراب او افزوده میشود.
۷) بیش از حد مهم جلوهدادن بعضی از درسها
وقتی اطرافیان بعضی از درسها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی میکنند، در فرد ترس با نگرش منفی نسبت به آن درسها به وجود میآید.
۸) پاداش نامناسب
زمانی که اطرافیان برای قبول شدن یا گرفتن نمره بالا (معمولاً بیست) پاداش بیش از حد در نظر میگیرند.
۹) تفکر منفی
وقتی اطرافیان، فردی را با القایی مانند بیاستعداد، بیعرضه و... مورد خطاب قرار میدهند، تصویر ذهنی ناتوانی یا تفکر منفی را در فرد بوجود میآورند. این امر اضطراب امتحان را در فرد تشدید میکند.
۱۰) بیماریها
اگر بدون توجه به بیماریهای جسمی یا روحی ـ روانی و اقدام برای رفع آنها، فشار بیش از حدی به فرد برای درس خواندن و آماده شده برای امتحان وارد شود، ممکن است دچار اضطراب شود.
۱۱) عدم تمرکز
عدم دقت و تمرکز در انجام تکالیف یا درس خواندن در طول سال باعث میشود تا یادگیری سطحی باشد و در موقع امتحان یادآوری مطالب دشوار و موجب اضطراب شود.
۱۲) مقررات
گاهی قوانین خشک، رسمی و انعطافناپذیری که بر مبنای عدم اعتماد به دانشآموز از سوی مدرسه و عوامل اجرایی امتحانات وضع شده، میتواند بر شدت اضطراب بیفزاید.
۱۳) انتظار بیش از حد
گاهی اضطراب امتحان به این دلیل است که انتظارات فرد از خود، بیش از تواناییهای اوست.
-
● راهکارهای کاهش اضطراب امتحان
۱) به فرزندامان یادآوری کنیم همواره به خدا توکل و هرکاری را با نام او شروع کند، زیرا خدا آرامش دهنده دلهای مضطرب است.
۲) بر تواناییهای فرزندمان تاکید کنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود.
۳) انتظارات خود را با تواناییهای فرزندمان هماهنگ کنیم و از او توقع بیش از حد نداشته باشیم.
۴) تلاشهای فرزندمان برای کسب موفقیتهای هرچند کوچک را قدر بدانیم و او را تشویق کنیم.
۵) عملکرد فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم، در صورت پیشرفت او را تشویق کنیم و در غیر این صورت درصدد علتیابی و رفع آن باشیم.
۶) امتحان، جزئی از فرآیند آموزش است، آن را عملکرد طبیعی و معمولی آموزش بدانیم و از حساسیت بیمورد نسبت به آن بپرهیزیم.
۷) شرایط فیزیکی و عاطفی مناسبی را در ایام امتحانات برای فرزندمان فراهم کنیم.
۸) از ابتدای سال تحصیلی، فرزندمان را با نحوه برنامهریزی درسی، روش صحیح مطالعه و مرور درسها آشنا کنیم تا هنگام امتحان از انباشته شدن مطالب درسی و اضطراب امتحان بکاهیم.
۹) به فرزندمان اطمینان خاطربدهیم که در کنار او خواهیم بود و اگر مشکلی داشت او را یاری خواهیم کرد. از بکار بردن عباراتی مانند «به من ربطی ندارد، مشکل خودت است، از نوع درس خواندن تو خسته شدم و...» خودداری کنیم.
۱۰) به فرزندمان یادآور شویم که تمامی تلاش خود را صرف یادگیری درسها کند نه کسب نمره، زیرا کسانی که فقط برای به دست آوردن نمره درس میخوانند، مطالب درسی را زودتر فراموش میکنند.
۱۱) با فرزندمان به گونهای رفتار کنیم که او بتواند عقاید و نگرانیهای خود را درباره امتحان آشکارا بیان کند.
امتحان یا آزمایش فرایندی است که بوسیله آن در عرصه تعلیم وتربیت میتوان آموخته های یک فرد را در طول سال تحصیلی ویا در یک ترم سنجید و سپس با مقیا س نمره ای که برای این منظور قانون شده و به سطح دانش دانش آموز از نظر کمی و کیفی پی برد.
با تعریفی که از امتحان به میان آمد می توان گفت: پی بردن به سطح آگاهی و دانش دانش آموزان از مهم ترین اهداف امتحان است. اما آیا براستی چنین است ؟
متاسفانه باکمی تامل در این خصوص در می یابیم که سیستم آموزشی سنتی ما که محدود به کتاب محوری و معلم محوری است این فرصت را از دانش آموزان گرفته است تا فراتر از چهار چوب کتاب فکر کنند و فقط به حفظ نمودن این مطالب اکتفا می نمایند و این خود بزرگترین نقص در نظام آموزشی ما محسوب می شود و دانش آموز این محفوظات را در زمانی معین و در قالب امتحان باید ارائه دهد تا سطح دانش وآگاهی وی معلوم گردد .
بسیاری از دانش آموزان ازدادن امتحان هراس دارند و وقتی که اسم امتحان به میان میاید آنها دچار استرس وبه دنبال آن اضطراب می شوند .وآن زمان است که دانش آموز در مقابله با این پدیده به دنبال راه حل و مکانیسم دفاعی می گردد هرچند که هر فرد در مسئله استرس با ۳ مقوله روبرو میباشد:
۱) منبع استرس
۲) چگونگی مقابله بااسترس
۳) واکنش وی درمقابل استرس: که یکی از راههای مقابله بااسترس همان اضطراب است .
-
● راههای پیشگری از اضطراب :
۱) حذف عوامل مخل
۲) تغییر نگرش خانواده و معلمان در مورد دانش آموزان
۳) مهیا نمودن محیطی آرام برای درس خواندن دانش آموز در خانواده و همچنین محیطی آرام برای بر گزاری امتحان و پی بردن به استعداد وتوان دانش آموزان و.......
چگونه از اضطراب امتحان کم کنیم
اکثر ما هنگام روبه روشدن با موقعیت های تهدید آمیز یا فشار احساس تنش و اضطراب می کنیم.
این گونه احساسات، واکنش های بهنجاری در برابر فشار روانی است. اضطراب امتحان پدیده ای رایج است که به وفور در مراکز آموزشی و تحصیلی دیده می شود و همبستگی زیادی با عملکرد موفقیتآمیز یا ناموفق دانش آموز دارد.
فرد دارای اضطراب امتحان، فردی است که به خوبی مواد موضوعات درسی کلا سی و دوره را فراگرفته است. اما به دلیل اضطراب قادر به بیان دانسته های خویش در امتحان نیست.
بنابراین انتظار می رود بین نمره های اضطراب امتحان و نمره های دروس رابطه معکوسی وجود داشته باشد.
تحقیقات متعددی در مورد تاثیر اضطراب صورت گرفته است .
▪ داشتن مهارت های زیر از اضطراب دانش آموزان می کاهد:
۱) داشتن یک برنامه ریزی اصولی و منسجم برای مطالعه درس های خود هستند.
۲) هنگام مطالعه تمرکز ل زم را داشته باشند.
۳) اوقات مطالعه خود را برای دروس مختلف تقسیم می کند.
۴) برنامه درسی هر روز را همان روز مطالعه می کند.
-
▪ پیشنهادهایی برای کاهش میزان اضطراب امتحان
۱) والدین باید انتظارات و توقعات خود را با علا یق و استعدادهای جوانان منطبق کنند.
۲) از تنبیه کردن کودکان و نوجوانان به دلیل گرفتن نمره کم خودداری کنند. این کار نه تنها باعث پایین آمدن اعتماد به نفس و عزت نفس تحصیلی آنها خواهد شد. بلکه زمینه ذهنی منفی ای نسبت به تحصیل در او ایجاد می کند.
۳) والدین باید نقاط قوت و استعدادهای فرزندان خود را بشناسند و آنها را تایید و تقویت کنند.
۴) معلمان نیز باید سطح توقعات خود را با توانایی ها و استعدادهای دانشآموزان هماهنگ سازند.
۵) معلمان باید محیط مساعد و آرامی برای دانشآموزان در جلسه امتحان فراهم آورند تا حالت تنش دانش آموزان از بین برود و اضطراب آنان کاهش یابد.
۶) والدین و معلمان باید از مقایسه دانشآموزان با سایر همسالان و همکلا سان جدا خودداری کنند تا از ایجاد احساس حقارت و اضطراب جلوگیری شود.
۷) اگر دانشآموز بیاموزد که در تمام موقعیت های حساس زندگی به خداوند تکیه کند. آرامش بیشتری خواهد داشت آموختن دعا یا سوره ای کوتاه از قرآن به کاهش اضطراب دانشآموز کمک می کند.
۸) مشاوران مدارس یا معلمان حتی الا مکان، روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی درسی را به دانش آموزان بیاموزند. دانش آموزان باید بدانند که آمادگی کافی برای امتحان باعث کاهش اضطراب می شود و بازده تحصیلی را بالا می برد.
نویسندگان :
1- حمیده نصیریان / روزنامه اطلاعات
2- ژیلا رضائیان عطاری / روزنامه مردم سالاری
3- محمود رضا سعیدی گراغانی
-
-
انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایش به وسیله دیگران، حداکثر امتیاز ممکن را کسب کند، به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان یا آزمونی قرار میگیرد، دچار اضطراب میشود، هرچند موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین کرده باشد.
دانشآموزی که درسش را خوانده و یا فردی که برای استخدام باید در مصاحبه شرکت کند با نزدیک شدن زمان امتحان، مضطرب تر میشود. وجود اندکی اضطراب در انسان هم طبیعی و هم لازم است، ولی این میزان اگر از حد بگذرد برای فرد مشکلساز میشود بهطوریکه با داشتن اطلاعات و مهارت، قادر نخواهد بود امتیاز لازم را کسب کند.
اضطراب امتحان، نوعی خودمشغولی ذهنی است که با تردید فرد درباره تواناییهای خود مشخص میشود و غالباً با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است. به عبارت دیگر وقتی که فرد درباره کارایی و توانایی ذهنی خود در موقعیت امتحان، دچار نگرانی و تشویش شود، بهطوریکه این احساس، موجب کاهش و افت عملکرد واقعی او شود، میگوییم دچار اضطراب امتحان شده است.
● اضطراب:
اضطراب را می توان به زبان ساده اینگونه تعریف نمود که پدیده ای احساسی معمولا تمامی افراد در سطح وسیع با آن مواجه می باشند هرچند که در تعریف سازمان جهانی در مورد اضطراب چنین بیان بیان شده. مجموعه ای از تظاهرات عضوی وروانی که نتوان به فرد مشخصی نسبت داد و علائم آن به صورت حمله یا حالت مداومی ادامه یابد و اضطراب امتحان یکی از اضطراب های موقعیتی و موقتی است که با پیشرفت ویا عدم پیشرفت دانش آموز رابطه ممستقیم و انکار ناپذیر دارد .
اضطراب یک حالت احساسی وهیجانی است که باعث بی قراری و نوعی ترس خفیف در فرد میگردد که این امر ممکن است نسبت به واکنشی در برابر شرایط مکان وزمان باشد دیر رسیدن به مدرسه و از همه مهمتر موفق نشدن در امتحان و.....که همه ی این دلواپسی ها و دلهره ها پیامد اضطراب می باشد که نتها مخرب نیست بلکه سازنده هم می تواند باشد .
و اما اضطراب: می توان اینگونه بیان نمود هر گونه نیروی که ثبات و تعادل روانی فرد را بر هم زند و در فرد ایجاد فشار نمایید اضطراب نامیده میشودو اضطراب امتحان یکی از آنهاست .
بنا براین در یک طبقه بندی کلی عوامل موثر در ایجاد اضطراب را به سه دسته میتوان تقسیم کرد:
۱) عوامل شخصیتی
۲) عوامل آموزشگاهی
۳) خانوادگی عوامل شخصیتی مربوط به هوش عدم آمادگی وعدم تو جه وتمرکز می باشد و فرد مضطرب در این خصوص هیچ گونه توجهی نسبت به برگه ای امتحانی ندارد و....وهمچنین عوامل آموزشگاهی نحوه برخورد معلمان ونحوه برگزاری امتحان و...وخانوادگی میتوان به مقایسه نمودن دانش آموز با سایر دانش آمزان دیگر ازسوی خانواده ها بیان نمود واین خود از عوامل ایجاد اضطراب می باشد .
● انواع اضطراب امتحان
الف) اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده:
به اضطراب کم و یا در حد معقول که موجب تلاش بیشتر برای کسب موفقیت میشود و نتیجه بهتری را عاید فرد میکند، اضطراب تسهیل یا تسریع کننده اطلاق میشود.
▪ نشانهها:
۱) فرد به خاطر مرور کردن درسهایش، دچار هیجان میشود.
۲) خودش را در اتاقش حبس میکند و مشغول درس خواندن میشود و به کوچکترین مزاحمت اعتراض میکند.
۳) به شیوه خاصی درسهایش را مرور میکند، مثلاً با صدای بلند درس میخواند در اتاق راه میرود و یا دراز میکشد.
۴) به درخواستهای اطرافیان توجه نمیکند و یا در مقابل خواستهها با اعتراض میگوید که درس دارد.
۵) کم غذا یا نسبت به غذا بیمیل میشود.

اضطراب ناتوان کننده، دلهره و تشویق شدیدی است که یا خود فرد دارد و یا اطرافیان آن را در فرد تشدید میکنند. اضطراب شدید، اثر منفی روی عملکرد فرد میگذارد، زیرا با متأثر و درگیر کردن ذهن، زمینه فراموشیهای زودگذر و خطاهای ادراکی را فراهم میکند.
▪ نشانهها:
۱) فرد به خاطر مرور درسهایش دچار هیجان بیش از حد میشود.
۲) دارای دلشوره و دل بهمخوردگی است.
۳) هنگام مرور درسهایش، دستپاچه و عجول میشود.
۴) از اینکه هرچه میخواند، چیزی نمیفهمد نالان است.
۵) از گرفتن نمره کم، ترس و وحشت دارد.
۶) هنگام درسخواندن، ناخنهایش را میجود، پوست لب را میکند یا با موی سرش بازی میکند.
۷) بیاشتهاست و نمیتواند غذا بخورد.
۸) حالت تهوع دارد.
۹) گریان است و بهانهگیریهای بیدلیل دارد.
-
▪ علتها:
عوامل زیر باعث اضطراب امتحان در فرد است:
۱) سختگیریهای بیش از حد
زمانی که والدین با نزدیک شدن زمان امتحان، فشار مضاعفی برای آماده شدن و نمره گرفتن (معمولاً بیست) در مورد فرزند خود به کار میبرند و یا پی در پی درباره امتحان به او هشدار میدهند.
۲) ترس و تهدید
وقتی اطرافیان و مخصوصاً والدین، شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار میکنند و فرزند خود را از گرفتن نمره کم یا قبول نشدن میترسانند و تهدید میکنند.
۳) عدم آمادگی
هنگامی که فرد به علت نداشتن برنامهریزی درسی و مطالعه صحیح، آمادگی لازم را برای امتحان کسب نکرده باشد.
۴) رقابت
زمانی است که دانشآموزان در مدرسه و یا فرزندان در خانه برای برتری یافتن بر یکدیگر به رقابت میپردازند.
۵) والدین مضطرب
وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب او میشود (مخصوصاً در ایام امتحان)
۶) مقایسه کردن
هرگاه ناتواناییهای فردی یا تواناییهای فرد دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد، اعتماد به نفس فرد کم و بر اضطراب او افزوده میشود.
۷) بیش از حد مهم جلوهدادن بعضی از درسها
وقتی اطرافیان بعضی از درسها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی میکنند، در فرد ترس با نگرش منفی نسبت به آن درسها به وجود میآید.
۸) پاداش نامناسب
زمانی که اطرافیان برای قبول شدن یا گرفتن نمره بالا (معمولاً بیست) پاداش بیش از حد در نظر میگیرند.
۹) تفکر منفی
وقتی اطرافیان، فردی را با القایی مانند بیاستعداد، بیعرضه و... مورد خطاب قرار میدهند، تصویر ذهنی ناتوانی یا تفکر منفی را در فرد بوجود میآورند. این امر اضطراب امتحان را در فرد تشدید میکند.
۱۰) بیماریها
اگر بدون توجه به بیماریهای جسمی یا روحی ـ روانی و اقدام برای رفع آنها، فشار بیش از حدی به فرد برای درس خواندن و آماده شده برای امتحان وارد شود، ممکن است دچار اضطراب شود.
۱۱) عدم تمرکز
عدم دقت و تمرکز در انجام تکالیف یا درس خواندن در طول سال باعث میشود تا یادگیری سطحی باشد و در موقع امتحان یادآوری مطالب دشوار و موجب اضطراب شود.
۱۲) مقررات
گاهی قوانین خشک، رسمی و انعطافناپذیری که بر مبنای عدم اعتماد به دانشآموز از سوی مدرسه و عوامل اجرایی امتحانات وضع شده، میتواند بر شدت اضطراب بیفزاید.
۱۳) انتظار بیش از حد
گاهی اضطراب امتحان به این دلیل است که انتظارات فرد از خود، بیش از تواناییهای اوست.
-
● راهکارهای کاهش اضطراب امتحان
۱) به فرزندامان یادآوری کنیم همواره به خدا توکل و هرکاری را با نام او شروع کند، زیرا خدا آرامش دهنده دلهای مضطرب است.
۲) بر تواناییهای فرزندمان تاکید کنیم تا اعتماد به نفس او تقویت شود.
۳) انتظارات خود را با تواناییهای فرزندمان هماهنگ کنیم و از او توقع بیش از حد نداشته باشیم.
۴) تلاشهای فرزندمان برای کسب موفقیتهای هرچند کوچک را قدر بدانیم و او را تشویق کنیم.
۵) عملکرد فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم، در صورت پیشرفت او را تشویق کنیم و در غیر این صورت درصدد علتیابی و رفع آن باشیم.
۶) امتحان، جزئی از فرآیند آموزش است، آن را عملکرد طبیعی و معمولی آموزش بدانیم و از حساسیت بیمورد نسبت به آن بپرهیزیم.
۷) شرایط فیزیکی و عاطفی مناسبی را در ایام امتحانات برای فرزندمان فراهم کنیم.
۸) از ابتدای سال تحصیلی، فرزندمان را با نحوه برنامهریزی درسی، روش صحیح مطالعه و مرور درسها آشنا کنیم تا هنگام امتحان از انباشته شدن مطالب درسی و اضطراب امتحان بکاهیم.
۹) به فرزندمان اطمینان خاطربدهیم که در کنار او خواهیم بود و اگر مشکلی داشت او را یاری خواهیم کرد. از بکار بردن عباراتی مانند «به من ربطی ندارد، مشکل خودت است، از نوع درس خواندن تو خسته شدم و...» خودداری کنیم.
۱۰) به فرزندمان یادآور شویم که تمامی تلاش خود را صرف یادگیری درسها کند نه کسب نمره، زیرا کسانی که فقط برای به دست آوردن نمره درس میخوانند، مطالب درسی را زودتر فراموش میکنند.
۱۱) با فرزندمان به گونهای رفتار کنیم که او بتواند عقاید و نگرانیهای خود را درباره امتحان آشکارا بیان کند.
امتحان یا آزمایش فرایندی است که بوسیله آن در عرصه تعلیم وتربیت میتوان آموخته های یک فرد را در طول سال تحصیلی ویا در یک ترم سنجید و سپس با مقیا س نمره ای که برای این منظور قانون شده و به سطح دانش دانش آموز از نظر کمی و کیفی پی برد.
با تعریفی که از امتحان به میان آمد می توان گفت: پی بردن به سطح آگاهی و دانش دانش آموزان از مهم ترین اهداف امتحان است. اما آیا براستی چنین است ؟
متاسفانه باکمی تامل در این خصوص در می یابیم که سیستم آموزشی سنتی ما که محدود به کتاب محوری و معلم محوری است این فرصت را از دانش آموزان گرفته است تا فراتر از چهار چوب کتاب فکر کنند و فقط به حفظ نمودن این مطالب اکتفا می نمایند و این خود بزرگترین نقص در نظام آموزشی ما محسوب می شود و دانش آموز این محفوظات را در زمانی معین و در قالب امتحان باید ارائه دهد تا سطح دانش وآگاهی وی معلوم گردد .
بسیاری از دانش آموزان ازدادن امتحان هراس دارند و وقتی که اسم امتحان به میان میاید آنها دچار استرس وبه دنبال آن اضطراب می شوند .وآن زمان است که دانش آموز در مقابله با این پدیده به دنبال راه حل و مکانیسم دفاعی می گردد هرچند که هر فرد در مسئله استرس با ۳ مقوله روبرو میباشد:
۱) منبع استرس
۲) چگونگی مقابله بااسترس
۳) واکنش وی درمقابل استرس: که یکی از راههای مقابله بااسترس همان اضطراب است .
-
● راههای پیشگری از اضطراب :
۱) حذف عوامل مخل
۲) تغییر نگرش خانواده و معلمان در مورد دانش آموزان
۳) مهیا نمودن محیطی آرام برای درس خواندن دانش آموز در خانواده و همچنین محیطی آرام برای بر گزاری امتحان و پی بردن به استعداد وتوان دانش آموزان و.......
چگونه از اضطراب امتحان کم کنیم
اکثر ما هنگام روبه روشدن با موقعیت های تهدید آمیز یا فشار احساس تنش و اضطراب می کنیم.
این گونه احساسات، واکنش های بهنجاری در برابر فشار روانی است. اضطراب امتحان پدیده ای رایج است که به وفور در مراکز آموزشی و تحصیلی دیده می شود و همبستگی زیادی با عملکرد موفقیتآمیز یا ناموفق دانش آموز دارد.
فرد دارای اضطراب امتحان، فردی است که به خوبی مواد موضوعات درسی کلا سی و دوره را فراگرفته است. اما به دلیل اضطراب قادر به بیان دانسته های خویش در امتحان نیست.
بنابراین انتظار می رود بین نمره های اضطراب امتحان و نمره های دروس رابطه معکوسی وجود داشته باشد.
تحقیقات متعددی در مورد تاثیر اضطراب صورت گرفته است .
▪ داشتن مهارت های زیر از اضطراب دانش آموزان می کاهد:
۱) داشتن یک برنامه ریزی اصولی و منسجم برای مطالعه درس های خود هستند.
۲) هنگام مطالعه تمرکز ل زم را داشته باشند.
۳) اوقات مطالعه خود را برای دروس مختلف تقسیم می کند.
۴) برنامه درسی هر روز را همان روز مطالعه می کند.
-
▪ پیشنهادهایی برای کاهش میزان اضطراب امتحان
۱) والدین باید انتظارات و توقعات خود را با علا یق و استعدادهای جوانان منطبق کنند.
۲) از تنبیه کردن کودکان و نوجوانان به دلیل گرفتن نمره کم خودداری کنند. این کار نه تنها باعث پایین آمدن اعتماد به نفس و عزت نفس تحصیلی آنها خواهد شد. بلکه زمینه ذهنی منفی ای نسبت به تحصیل در او ایجاد می کند.
۳) والدین باید نقاط قوت و استعدادهای فرزندان خود را بشناسند و آنها را تایید و تقویت کنند.
۴) معلمان نیز باید سطح توقعات خود را با توانایی ها و استعدادهای دانشآموزان هماهنگ سازند.
۵) معلمان باید محیط مساعد و آرامی برای دانشآموزان در جلسه امتحان فراهم آورند تا حالت تنش دانش آموزان از بین برود و اضطراب آنان کاهش یابد.
۶) والدین و معلمان باید از مقایسه دانشآموزان با سایر همسالان و همکلا سان جدا خودداری کنند تا از ایجاد احساس حقارت و اضطراب جلوگیری شود.
۷) اگر دانشآموز بیاموزد که در تمام موقعیت های حساس زندگی به خداوند تکیه کند. آرامش بیشتری خواهد داشت آموختن دعا یا سوره ای کوتاه از قرآن به کاهش اضطراب دانشآموز کمک می کند.
۸) مشاوران مدارس یا معلمان حتی الا مکان، روش های صحیح مطالعه و برنامه ریزی درسی را به دانش آموزان بیاموزند. دانش آموزان باید بدانند که آمادگی کافی برای امتحان باعث کاهش اضطراب می شود و بازده تحصیلی را بالا می برد.
نویسندگان :
1- حمیده نصیریان / روزنامه اطلاعات
2- ژیلا رضائیان عطاری / روزنامه مردم سالاری
3- محمود رضا سعیدی گراغانی