پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ / ۱۶:۰۰
کد مطلب: 7300
۰

۸ شایعه در مورد سلامتی

  شما هم در طول روز شایعاتی از قبیل مواد غذایی که لاغر می کنند ، می شنوید . این گفته ها تا چه حد صحت دارند؟     

یک داستان واقعی:

اخیراً یکی از دوستانم که من تصور می کردم اطلاعات زیادی در زمینه سلامتی و رژیم غذایی دارد به من ایمیل زد و به من گفت که اگر کرفس بخورم به کاهش وزنم کمک می کند(یعنی کرفس یک سبزی بدون کالری است). از آنجا که شایعات زیادی منتشر شده، این مورد خیلی نگران کننده نبود، اما در بعضی موارد، اخبار نادرست می تواند خطرناک باشد. علاوه بر این، شایعات و منابع نادرست باعث نگرانی های نابه جا شده، و شما را درمورد عادتهای خوب غذایی تان آشفته می کند و زمان بر و انرژی بر است. در اینجا، ۸ شایعه و سوء تعابیر مختلف را ذکر کرده و درصدد رفع آن ابهامات برآمده ایم.

۱) هویج های کوچولو کلر آب رو در خودشون نگه می دارند!

رندی ووروبو، استادیار دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه کرنل می گوید که نه چنین نیست. و هیچ دلیلی برای نخوردن آنها وجود ندارد. هویج های کوچولو با کلر شستشو می شوند که این مسئله توسط انجمن تغذیه آمریکا هم توصیه شده زیرا باکتری هایی مانند سالمونلا و ای. کولای که سبب بیماری های مسمومیت غذایی می شوند را از بین می برد. بسیاری از محصولات که شامل سبزیجات یخ زده و میوه ها می شود، با این مایع یا محلول های پاک کننده شبیه این شسته می شوند.

۲) ورزش کردن با شکم خالی چربی بیشتری می سوزاند

می سوزاند اما نباید انتظار معجزه چربی سوزی داشته باشیم. وقتی که ورزش می کنید، بدن شما از چربی ها و کربوهیدرات ها کالری می سوزاند. مطالعات اخیر نشان داده که ورزش کردن با شکم خالی ممکن است تا حدودی چربی بیشتری بسوزاند زیرا شما کربوهیدراتی برای ذخیره کردن ندارید اما روی هم رفته سوزاندن کالری از کربوهیدرات و چربی یکسان است. براساس تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، این همان چیزی است که شما را یک سایز کوچکتر می کند.

۳) خوردن شکر و قند بیش از حد دیابت می آورد

مورد مشابه جمله بالا در مورد سرطان گرفتن در اثر مصرف سیگار صدق می کند. اما تحقیقات نشان داده که قند و شکر ممکن است در ابتلا به دیابت نقش داشته باشند و باید مصرف آن را محدود کنید. در مرحله اول، اضافه وزن، شما را به دیابت نوع دو مبتلا می کند و مصرف بیش از حد قند و شکر در بالا بردن وزنتان تاثیرگذار است. بعضی از تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد شکر و قند علیرغم اضافه وزن، احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. مطالعه ای نشان داده که احتمال ابتلا به دیابت در خانمها دوبرابر است زیرا آنها نوشیدنی های شیرین را از یک بار یا کمتر در هفته تا یک یا بیشتر از یک بار در روز و بیشتر از ۴ سال مصرف می کنند.

۴) آیا لیسترین پشه ها را از بین می برد؟

نه. اگرچه، اینترنت این مورد را تایید کرده اما نظر دانشمندان متفاوت است. گریسون براون استاد دانشگاه حشره شناسی کنتاکی می گوید: تحقیقات ما نشان داده که افرادی که از اسپری لیسترین برای بازوهایشان استفاده می کنند تا از پشه ها دوری کنند احتمال گزیدگی در آنها به اندازه افرادی است که از هیچ اسپری ضد گزیدگی استفاده نمی کنند. اما شایعات به تاثیر گذاری این داروها تاکید می کند زیرا لیسترین حاوی اوکالیپتال، ماده ای که در اسپری های گیاهی ضد نیش و گزیدگی است، می باشد. اما غلظت آن (که کمتر از یک درصد است) خیلی کمتر از آن است که تاثیر گذار باشد.

۵) غذاهای پر ادویه متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالا می برد

ای کاش اینطور بود! سرعت متابولیسم شما به جنسیت، قد، وزن فعلی، بدن، و سن تان بستگی دارد. این عوامل مقدار کالری که بدن شما می سوزاند را مشخص می کند تا فعالیت های اساسی زندگی تان را حتی درموقع خواب، مقدار انرژی که توسط قلب، مغز، شش ها و روده استفاده میشود را نگه دارد. خوردن غذاهای پر ادویه، نمی تواند سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد و همچنین نمی تواند کالری بیشتری را بسوزاند. اگرچه بعد از خوردن غذاهای تند دمای بدن ممکن است به صورت موقت بالا رود و قلبتان مقداری تندتر بزند اما خوردن ادویه هیچ تغییری در سرعت متابولیسم بدنتان ایجاد نمی کند.

۶) خط چشمهای مایع عفونت های سینوسی را به همراه دارد

ریچارد روزنفلد، رئیس یک بیمارستان تخصصی گوش و حلق و بینی می گوید: این شایعه که خط چشم می تواند به سینوس ها راه پیدا کرده و مشکل ساز شده و سینوسها عفونی شوند وجود دارد اما چنین چیزی امکان پذیر نیست.

فرآیند طبیعی ترشح اشک می تواند مقدار کمی از مواد آرایشی را به مجرای اشکی هدایت کند.اما این ترشحات به سوراخهای بینی و خارج از آنها منتقل می شوند. اگر بعد از استفاده از خط چشم علائم تحریک و سوزش چشم دارید و ممکن است که به این ماده آرایشی حساسیت داشته باشید.

۷) صحیح تر است که قانون پنج ثانیه ای برای غذا هایی که بر زمین می افتند را رعایت کنیم

رعایت کردن قانون یک ثانیه ای هم صحیح نیست چه برسد به قانون پنج ثانیه ای. انتقال باکتری از سطح آلوده به غذا تقریبا ناگهانی اتفاق می افتد یا حداقل سریعتر از واکنش شما. در یک مطالعه ای، در دانشگاه کلمسون، دانشمندی به نام پاول سائوسون در زمینه تغذیه، به همراه دانشجویانش سطوح آلوده بسیاری را آزمایش کردند( کاشی سرامیکی، پارکت های چوبی، و فرش) را با باکتری سالمونلا (عامل تیفوئید یا حصبه) آلوده کردند . سپس آنها تکه های گوشت فرآوری شده و تکه های نان را از ۵ تا ۶۰ ثانیه روی سطوح انداختند. بعد از ۵ ثانیه، هر دو نوع غذا ۱۸۰۰ باکتری جذب کردند(میکروب های بیشتری به سطوح نمناک گوشت چسبیدند تا به سطح نان). بعد از یک دقیقه کامل، تا حدود ۱۰ بار بیشتر شد.

۸) شکستن انگشتان باعث آرتریت می شود

نه. اگر از آرتروز در دستانتان رنج می برید، مطمئنا ربطی به این حرکت شکستن انگشتان که یک حالت عصبی است ندارد. در یک مطالعه ۷۴ نفر (سن ۴۵ سال و بالاتر) که سالها به شکستن انگشتانش به صورت مزمن مبتلا بودند با ۲۲۶ نفر که این کار را انجام نمی دادند مقایسه شدند. محققان هیچ تفاوتی در شیوع این بیماری بین این دو گروه مشاهده نکردند. اما دلایلی برای متوقف کردن این عادت بد وجود دارد: مطالعه ای شبیه به همین مطالعه نشان داد که شکستن انگشتان توانایی و قدرت انگشتان را ضعیف کرده و ایجاد تورم می کند که هر دو این مورد چالاکی تان را کم می کند. علت ابتلا به آرتروز احتمالا به علت عوامل ژنتیکی و بالا رفتن سن است.
 سیمرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...