پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ / ۲۰:۰۰
کد مطلب: 7315
۰

وعده افزایش درآمد کارمندان با دورکاری

با دورکاری زندگی‌هاي مردم گرم مي‌شود و فرصت کنار هم بودن پیدا مي‌کنند
رییس‌جمهور در همایش ملی دورکاری تاکید کرد که با اجرای طرح دورکاری در کشور مي‌توان دریافتی‌هاي کارمندان را بیشتر و در عین حال هزینه‌هاي سازمان‌ها را کمتر کرد.  در حالی همایش ملی «دورکاری در نظام اداری» دیروز با حضور پررنگ مسوولین دولتی برگزار شد که با گذشت بیش از یکسال از اجرای این طرح هیچ یک از مسوولین حاضر در این همایش آمار و ارقام جدیدی از میزان موفقیت آن ارائه نکرده و تنها به بیان تعاریف کلی و مزایا و معایب دورکاری اکتفا کردند و بر عزم دولت در انجام این طرح به گفته خود «انقلابی» صحه گذاشتند.
رییس جمهور که به عنوان ميهمان ویژه این همایش به سخنرانی پرداخت اظهارات خود را با طرح یک پرسش آغاز کرد: «برای چه زندگی مي‌کنیم؟» وی سپس در ادامه سخنانش با بيان اينكه يكي از اركان اصلي زندگي سعادتمند، خانواده است، گفت: اگر اشتغال و معيشت به گونه‌اي باشد كه اصل خانواده را دچار خلل كند و براي آن مشكل ايجاد كند، به چه درد مي‌خورد؟ ثروت و درآمد بايد در خدمت گرمي و استحكام خانواده باشد و اگر در جهت سستي خانواده عمل كند، چه فايده‌اي دارد؟
کاهش هزینه‌هاي اداری
رييس‌جمهور در ادامه به اهميت كاهش هزينه‌هاي اداري و همچنين كاهش هزينه‌هاي كارمندان اشاره كرد و گفت: مي‌توان هزينه‌ها را كاهش داد و به خود كارمند برگرداند. اكنون كارمندان در تهران 40 هزار تومان پول رفت و آمد مي‌گيرند، 40 هزار تومان براي مهدكودك فرزندانشان و 40 هزار تومان نيز براي غذا كه در مجموع مي‌شود 120 هزار تومان و اگر اين كارمند در خانه كارش را انجام دهد 120 هزار تومان صرفه‌جويي مي‌شود و مي‌توان اين هزينه را به خود كارمند برگرداند تا صرف خانواده شود. وی افزود: با دورکاری دریافتی کارمند بالا و هزینه‌های سازمان پایین خواهد آمد.
وی با تاکید بر اینکه در مقابل هر ایده تحولی مقاومت وجود دارد، اضافه کرد: در تهران350هزار کارمند بخش دولتی وجود دارد و حداقل همین تعداد نیز در بخش خصوصی کار می‌کنند؛ اگر نصف این 700هزار نفر دورکاری کنند اوج ترافیک صبح و بعدازظهر وجود نخواهد داشت و در واقع 350 هزار نفر در اوج ساعت مصرف حذف می‌شود. احمدی‌نژاد با بیان اینکه در صورت دورکاری کارمندان بسیاری از ساختمان‌ها نیز خالی خواهد شد، افزود: می‌توان با خالی شدن ساختمان‌ها یک درصد به رفاهیات کارمندان اضافه کرد؛ مگر یک دولت چند ساختمان می‌خواهد؟ البته ما به کارمندان قوای دیگر کاری نداریم که ساختمان می‌سازند.
بودجه قوه الف 20 برابر بودجه دولت
ريیس‌جمهور اظهار کرد: در حال حاضر دوهزار کارمند در ساختمان وزارت کشور هستند که باید گفت اینها چه کار می‌کنند و بهتر این است که هزار نفر از آنها در خانه‌های خود بنشینند. وی همچنین با اشاره به بودجه دولت برای کارمندانش تصریح کرد: وقتی که بودجه قوا را بر تعداد کارمندان تقسیم کردیم، دیدیم که بودجه قوه الف 20 برابر بودجه دولت است.
قیمت تمام شده خیلی بالاست
ريیس‌جمهور اقتصادهای موفق دنیا را اقتصادهایی دانست که کار خود را خرد و در فضایی کوچک جمع می‌کنند و سپس اضافه کرد: تولید شیر در ایران هزینه‌هاي زیادی دارد و قیمت تمام شده آن خیلی بالا است و اصلا قدرت رقابت ندارد. احمدی‌نژاد گفت: در کشور ما همواره بر داشتن گاوداری با ۱۰۰ راس گاو تاکید می‌شود و وام‌های بانکی بسیاری نیز برای این مساله هزینه می‌شوند؛ در حالی که هنوز با انرژی و خدمات یارانه‌ای شیر خوراکی ما نمی‌تواند با شیری که ۵ هزار کیلومتر با ما فاصله دارد رقابت کند؛ آن‌وقت مي‌گویند که عوارض واردات را بالا ببر و این تنها به این دلیل است كه برخی تولیدكنندگان نمی‌توانند خوب مدیریت كنند و به همین دلیل قیمت تمام شده كالاهایی كه تولید مي‌كنند گران مي‌شود و قابل رقابت با محصولات وارداتی و خارجی نیست.
وی افزود: این در حالی است که قیمت هر راس گاو با راه‌اندازی گاوداری حدود 8 تا 10 میلیون تومان تمام می‌شود؛ در صورتی‌که اگر 30 راس گاو را در 30 خانه تقسیم کنیم و هر روز ماشین‌های کارخانه، شیرهای تولیدی را از در خانه‌ها به کارخانه ببرد آن‌گاه هزینه تولید بسیار پایین‌تر مي‌آید.
خانم‌ها بیشتر از دورکاری استقبال می‌کنند
ريیس‌جمهور در عین حال گفت که سه میلیون کارمند در کشور فعالیت می‌کنند که اگر یک میلیون نفر در خانه مشغول فعالیت شوند، خود یک انقلاب خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه خانم‌ها حتما بیشتر از این طرح استقبال می‌کنند، اظهار کرد: خانم‌ها برای کمک به خانواده هم کار بیرون را انجام می‌دهند و هم کار خانه روی دوششان است از این رو خیلی زود فرسوده می‌شوند و آقایان نیز به همین صورت هستند. از این رو باید یک برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه صورت گیرد.
دوركاري به استحكام خانواده كمك مي‌كند
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور که میزبانی اصلی همایش را بر عهده داشت، موضوع دورکاری را کمک به استحکام خانواده دانست و گفت: در خاورميانه ايران پيش‌قراول دوركاري است. این در حالی است که از سال 1980 ميلادي موضوع دوركاري در دنيا مطرح شد و امروز بيش از يك ميليارد نفر به دوركاري فكر مي‌كنند و همه مي‌دانيم كه دوركاري چه آثار و بركاتي دارد. وي افزود: ما به استحكام خانواده معتقديم و دوركاري مي‌تواند به آن كمك كند. از سوي ديگر دوركاري مي‌تواند تناسب عملكرد و پاداش را ايجاد كند و بسياري از هزينه‌هاي جنبي سازمان را كاهش دهد. در بيرون از سازمان نيز موضوع حمل‌ونقل، اياب و ذهاب، ترافيك و رفت و آمدها را مي‌تواند سازماندهي كند. فروزنده با ابراز اميدواري نسبت به اينكه بتوان يك كشور الكترونيك را پياده كرد، گفت: تقريبا در تمام دستگاه‌ها كارگروه دوركاري تشكيل شده و برخي دستگاه‌ها تا 40 درصد دوركاري انجام مي‌دهند.
وزير تعاون،‌ كار و رفاه اجتماعي نیز در این همایش با تاكيد بر اينكه نظام کاری در کشور باید به جای وقت مزدی به کارمزدی تبدیل شود، تصریح کرد که از زمان طرح دوركاري از سال گذشته در دولت اين طرح با استقبال خوبي مواجه شده و حتی یک مورد شکایت از این طرح نداشته‌ایم.
شیخ‌الاسلامی که خود یکی از طراحان اصلی دورکاری در دولت به شمار مي‌رود، اضافه کرد که در وزارت کار سابق با مقاومت‌هایی که عمدتا از سوی مدیران صورت مي‌گرفت مواجه بودیم؛ اما این در حالی است که اکنون بیش از 50 درصد نیروهای وزارتخانه به صورت دورکاری فعالیت مي‌کنند.
 دنیای‌اقتصاد– زهرا واعظ
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا