جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۰ / ۰۷:۳۲
کد مطلب: 7401
۰

توصیه هایی برای زنده ماندن در هوای آلوده / مرگ روزانه 7نفر!

اگر به امید صبر کردن برای اقدام عاجل مسوولان برای کم شدن آلودگی هوا بمانید، احتمال زنده ماندن در این هوا برایتان پایین می آید.
پس باید راه های پیدا کرد که در هوای آلوده تهران و شهرهای بزرگ زنده ماند. اولین راه خارج نشدن از خانه است که همیشه توصیه می شود. اما این راه، می تواند زندگی را مختل کند. ماسک هم فایده ای ندارد. پس باید راه دیگری پیدا کرد؛ خوردن برخی موادغذایی. هوای آلوده البته برای گروهی از بیماران خطرات بیشتری دارد؛ بیماران ریوی، قلبی، کلیوی، خونی و سرطانی. اما دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه معتقد است با تغذیه مناسب می توان از اثرات مخرب آلودگی هوا کاست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، او گفت: آلودگی هوا به كودكان، سالمندان، بیماران قلبی و بیماران ریوی آسیب می‌رساند و تغذیه صحیح می‌تواند از عوارض آلودگی هوا در بدن جلوگیری كند، همچنین تغذیه صحیح، متعادل و كافی سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌كند. افرادی كه به كم‌خونی مبتلا هستند بیشتر در معرض تضعیف سیستم ایمنی بدن قرار دارند به همین دلیل مصرف مواد غذایی كه موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود، می‌تواند اهمیت داشته باشد.
به گفته عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران مصرف موادغذایی حاوی ویتامین C ، بدن را تقویت می‌كند همچنین مصرف شیر می‌تواند رادیكال‌های موجود در هوای آلوده را خنثی ‌‌كند: مواد حاوی آنتی اكسیدان از حمله به سلول‌های بدن پیشگیری می‌كند. همچنین مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.     مرگ ، هر روز برای هفت نفر
اگرچه پزشکی قانونی کشور تنها مرجع اعلام آمار، کالبدشکافی و تشخیص فوت در کشور است اما مدیرکل بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت، سال گذشته اعلام کرد وزارت بهداشت هر سال مطالعات دقیقی را درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامت مردم انجام می‌دهد، این مطالعه در سال ۸۸ نیز انجام شد و نشان داد بین سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی‌ها فوت کردند.
وزارت بهداشت البته در جدولی که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد اعلام کرده است روزانه هفت نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران می‌میرند. این در حالی است که محمدرضا محمودی، معاون امور عمرانی استانداری تهران مدعی حرف‌های دیگری است. او چندی پیش گفت هیچ کسی نمی‌تواند مرگ مستقیم بر اثر آلودگی هوا را تایید کند. هرکس توانست چنین چیزی را اثبات کند، حاضرم استعفا بدهم. چون مرگ بر اثر آلودگی هوا مساله قابل اثباتی نیست، اما آلودگی هوا تبعاتی برای افراد دارد. مثلا آلودگی، بیماری‌های تنفسی و قلبی را تشدید می‌کند برای همین زنگ‌خور اورژانس در این مدت بیشتر می‌شود. آلودگی هوا مانند سیگار است، کسی به دلیل کشیدن سیگار نمی‌میرد اما سیگار بیماری را تشدید کرده و باعث مرگ می‌شود. شاید مرگ از دیدگاه معاون امور عمرانی استانداری تهران شلیک گلوله به شکم، اصابت ضربات شدید چاقو یا به‌طور مثال خوردن مرگ موش به قصد خودکشی باشد. چقدر خوب است که محمدرضا محمودی حداقل این را می‌داند که آلودگی، بیماری‌های تنفسی و قلبی را تشدید می‌کند. باید اعتراف کرد که آلودگی علاوه‌بر تشدید بیماری‌های تنفسی و قلبی موجب بروز این بیماری‌ها نیز می‌شود.  در چنین شرایطی مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی می‌گوید که طی هفته جاری به دلیل تداوم پایداری جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. تضمینی نیست که ادامه این آلودگی‌ها به هفته و هفته‌های بعدی کشیده نشود. در هر صورت تداوم این وضعیت یعنی به صدا درآمدن زنگ‌های بیشتر اورژانس‌ها و بستری شدن بیماران قلبی و تنفسی بیشتر در بیمارستان‌ها و بیمار شدن افراد سالم.  سال ۹۰ آلوده‌ترین سال نامیده شده است بر همین اساس رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور می‌گوید هیچ مرجع و دستگاهی که بتواند مرگ ناشی از تاثیر مستقیم آلودگی هوا را تشخیص دهد، وجود ندارد، محمود خدادوست اما پرده از راز بزرگی برمی‌دارد که در نوع خود بسیار نگران‌کننده است. او می‌گوید تحقیقات نشان داده ریه افراد سیگاری که در شمال کشور زندگی می‌کنند به ریه افراد غیرسیگاری در تهران از نظر بیماری و مصدومیت شباهت دارد.  در تهران راه می‌رویم، کار می‌کنیم و نفس می‌کشیم بی‌آنکه متوجه بشویم روزانه به اندازه ۱۲ پاکت سیگار دود وارد حلق ما می‌شود بی‌آنکه سیگاری باشیم.
سیدهادی کسایی‌زاده در گزارشی که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد مرگ را چه تاسف‌انگیز وصف کرده است. کسایی‌زاده نوشته است مرگ‌ومیر در پایتخت به امری عادی تبدیل شده و به نوعی جزئی از زندگی شهروندی شده است در حالی که در دهه ۶۰ وقتی در محله‌ای شخصی می‌مرد تاثیر آن تا هفته‌ها روی محله سایه افکنده و حتی کودکان تا چند روز از آن کوچه‌ای که متوفی داشته تردد نمی‌کردند.  براساس اعلام آمارهای رسمی روزانه ۱۶۲ تهرانی به دیار باقی سفر می‎کنند که سکته، تصادفات و گازگرفتگی از مهم‌ترین دلایل مرگ پایتخت‌نشینان است.  آمارها نشان می‌دهد بی‌احتیاطی در رانندگی، عدم دقت در استفاده از وسایل گازسوز و بی‌توجهی به سلامت جسمانی از مهم‌ترین دلایل مرگ در پایتخت است. البته به گفته مسوولان وزارت بهداشت در سال‌های اخیر دلایلی مانند آلودگی هوای تهران هم مزید بر علت شده تا این آمار افزایش یابد. ولی علت اصلی تمامی مرگ‌های رخداده در پایتخت را تنها سازمان پزشکی‌قانونی تایید و اعلام می‌کند. آمارهای رسمی از سازمان ثبت‌احوال کشور که متولی ثبت حیات اعم از تولد و فوت در شناسنامه و اطلاعات جمعیتی کشور است حاکی از آن است که تهران از سال ۸۵ تا سال ۸۹ به طور میانگین سالانه بیش از ۵۹ هزار فوتی داشته که می‌توان اینگونه عنوان کرد روزانه ۱۶۲ تهرانی بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی فوت می‌کنند. بر اساس این گزارش براساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان بهشت زهرای تهران، پایتخت در ۹ ماهه نخست سال جاری ۳۵ هزار و ۵۵۸ فوتی پذیرش داشته است که از این تعداد ۱۹ هزار و ۹۲۲ مورد مرد و ۱۳ هزار و ۸۷۹ مورد زن بوده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۰ حدود ۸۴۸ نوزاد در سازمان بهشت زهرای تهران به‌عنوان نوزاد فوت شده پذیرش شده‌اند.  همچنین براساس اعلام آمارها «سکته قلبی» بیشترین علت مرگ تهرانی‌ها بوده که در رایانه بهشت زهرا ثبت شده است. معمولا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پذیرش‌شده‌ها در بهشت‌زهرا(س) دفن می‌شوند و الباقی برای دفن به شهرستان‌ها یا گورستان‌های دیگر تهران منتقل می‌شوند.
این در حالی است که در سال گذشته آمار کل پذیرش‌شدگان در بهشت زهرای تهران ۵۰ هزار و ۴۵۶ متوفی بوده که نسبت به سال ۸۸ حدود ۵/۴ درصد افزایش داشته است. ولی پیش‌بینی می‌شود آمار مرگ‌ومیر تهران با توجه به آمار ۹ ماهه سال جاری و آمار سال گذشته نه‌تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته باشد.
به گزارش مهر آمارها نشان می‌دهد تهرانی‌ها در تمامی زمینه‌ها در مرگ‌ومیر پیشی گرفته‌اند که البته این آمارها به صورت میانگین بوده که برخی مربوط به سال ۸۹ و برخی دیگر به علت به‌روزبودن برای سال ۹۰ است.
ولی در این میان جای سازمان یا نهادی که به صورت تحلیلی و کارشناسی دلایل مرگ تهرانی‌ها را ارزیابی و اطلاع‌رسانی کند خالی است. هرچند بخشی از این مهم برعهده سازمان پزشکی قانونی است ولی وزارت بهداشت، استانداری، محیط زیست، وزارت صنایع، وزارت نفت، هلال‌احمر، آتش‌نشانی و بسیاری از نهادهای مسوول و دخیل در مرگ و نجات پایتخت‌نشینان باید اقدامی جهادی داشته باشند تا موجب کاهش مرگ‌ومیر ایرانیان شوند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم