چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ - 15 Jul 2020
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ / ۱۶:۵۵
کد مطلب: 7444
۰

2 میلیارد نفر در سراسر زمین یلدای ایرانی را جشن می‌گیرند!

  نماینده ایکوم در جمهوری اسلامی ایران گفت: آداب و روسوم شب یلدا به تمامی دنیا صادر شده است و در حال حاضر بیش از دو میلیارد نفر در کره زمین آیینها و آرزوهایشان در چنین شبی پیوند می خورد.

به گزارش مهر، مراسم شب یلدا در آخرین شب پاییزی سال، با حضور گروهی از هنرمندان، نویسندگان و علاقه مندان به فرهنگ و هنر فارسی در کافه موزه هنر امام علی (ع) با حافظ خوانی و شاهنامه خوانی برخی از هنرمندان آغاز شد و پس از آن محیط طباطبایی ـ نماینده ایکوم در جمهوری اسلامی ایران ـ به سخنرانی درباره یلدا پرداخت.

محیط طباطبایی، تعداد آیین ها در هر ملت را نشان از فرهنگ غنی و به نوعی نشان ثبات و توسعه یافتگی ملت ها بر شمرد و با اشاره به تاثیرات قرون 19 و 20 به برشمردن آثار و بی توجهی فرهنگ قرن بیستم پرداخت و به پیدایش لفظ توسعه پایدار در اواسط دهه 90 و توسعه فرهنگی اشاره کرد.

وی، استقلال فرهنگی ایرانیان و از دست ندادن آن در تمام دوره های تاریخی را نشان از توجه کردن به آیین ها و گسترش این آیین ها و فرهنگ ها در گستره جغرافیایی ایران را دانست و اشاره کرد با توجه به این که فرهنگ ایرانی در حالی که یگانگی دارد اما دارای تنوع شدید و متفاوتی هم هست و تنوع فرهنگی وحدت و عمق طولانی به درازای هزاران سال را به وجود آورده است و کشور ایران مهم ترین و اصلی ترین راه انتقال فرهنگ های شرق به غرب و غرب به شرق دانست و اشاره کرد تفکرات آیین مهر از ایران به غرب و اروپا رفته است.

وی دو آیین عاشورا و نوروز در ایران اسلامی را مهم ترین و اصیل ترین آیین ها برشمرد و اظهار کرد: نوروز و عاشورا مهم ترین سنت ها و آیین های ایرانی است که در جهت گردآوردن مردم در کنار هم، کامل ترین آیین به حساب می آید و در این دو رویداد است که مردم به شهرها، روستاها و محله های خود برمی گردند.

وی در ادامه با اشاره به تقسیم بندی فصول در سال های گذشته که تنها دو فصل سرد و گرم در تقویم بوده است، نه چهار فصل و به اهمیت و جایگاه خورشید و آفتاب در فرهنگ پیشینیان ایران اشاره کرد و گفت: از آنجا که نور و روشنایی بعد از تاریکی به دست می آید و حرکت از تاریکی به سمت روشنایی است، شب یلدا هم رفتن از تاریکی رفتن به ذکر خوشی و شادی است و ایرانیان در گذشته شب یلدا را تا طلوع آفتاب نمی خوابیدند و خورشید صبح فردای یلدا، صبح مناجات و دعا خواندن بوده است و در یک وجه یلدا نماز عقد و پیمان است و به معنای میلاد مهر در صبحی است که می آید.

سپس محیط طباطبایی به تشریح مراسم شب یلدا پرداخت و درباره پیشینه استفاده از آجیل، شیرینی، خشکبار، انار و رشته در انواع غذاها در این شب بلند سال توضیحاتی داد و سپس در خصوص استفاده سفره در فرهنگ ایرانی اشاره کرد که سفره نقطه گرد آمدن اصحاب خانه بوده است، حال چه بافته یا چرمی یا از هر جنس باشد و شب یلدا محور جمع شدن در سفره ایرانی است.

طباطبایی به رسم دیرین شب یلدا و قصه گویی پرداخت و با اذعان این نکته که قصه گویی متعلق به کودکان نبوده و نباید باشد، تاکید کرد، قصه گویی متعلق به همه ی سنین است و از دیرباز در فرهنگ ایرانی ریشه دار است. عشایرهای ایرانی در صورتی که جماعت غالبشان مرد بوده است به شاهنامه خوانی می پرداخته اند و چنانچه جمعیت حاضر در محافل، بیشتر زنان بوده و به خواندن خسرو و شیرین می پرداخته اند، گفت: کانون قصه گویی در ایران باید از همه کشورهای جهان بیشتر باشد چرا که قصه گفتن در فرهنگ ایرانی حالت عادی ندارد و قصه گویی در فرهنگ و ادب ایرانی موزیکال و موسیقایی است.

وی با اشاره به این نکته که "حافظ" کسی است که روایت را از قبل به بعد منتقل می کند و در قدیم به جای قصه گو، حافظان قصه داشته ایم. عاشیق های آذربایجان و بخشی از خراسان را همان حافظ های قدیم ایران دانست و گفت: در شب مهر حتما قصه گفته می شد و حافظان در شب یلدا قصه می خواندند تا یلدا به صبح مهر نزدیک شود.

محیط طباطبایی به مهجور واقع شدن قصه گویی در ایران اسلامی اشاره داشت: از آن جا که قدیمی ترین سندهای ادبیات تمام دنیا به صورت نثر است و ایران تنها کشوری است که اسناد قدیمی فرهنگی، ادبی، تاریخی و حماسی آن به زبان نظم و شعر است و اگر تراژدی ایران از زبان نظامی بررسی شود یا جامعه شناسی با لسان سعدی و تاریخ گویی در سروده های فردوسی به زبان شعر روایت شده است، دلیل خوبی است تا افراد بی سواد و عامی نیز در دوره های گذشته در هنگام کار و فعالیت این سروده های منظم را بر لبان خود زمزمه کنند در صورتی که در هیچ نقطه ای از دنیا کارگران و افراد بی سواد متون ادبی پیشینیان خود را نمی توانند به این شیوه مرور کنندو شاهد این رویداد سفرنامه های مستشرقین است. وی در پایان این سخنرانی به خصوصیات سفره و غذاهای ایرانی و مقایسه با سفره های چینی و مدیترانه ای اشاره کرد و گفت: این که بیش از 2 میلیارد نفر در کره زمین آیین ها و آرزوهایشان در چنین شبی پیوند می خورد را مدیون فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی دانست که به تمام دنیا صادر شده است و تاکید کرد که قصه خوانی یک پدیده فرهنگی است و عامل انتقال فرهنگ محسوب می شود و چنین عاملی در محدودیت شرایط سنی قرار نمی گیرد و پیر و جوان و کودک می توانند در کنار هم قرار بگیرند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آثار روانشناختي گسترش بیماری کووید-19 بر وضیعت سلامت روان افراد جامعه
چند روش برای داشتن زندگی بی دغدغه
دلایل جدی نگرفتن «کرونا» در جامعه از دیدگاه روانشناسی
زمان جديد برگزاری آزمون‌های ارشد و دکتری اعلام شد/کنکور تغییر نکرد
ریشه‌ محبت کردن در انسان چیست؟
ویژگی‌های رواندرمانگر ممتاز
نگاهی به نظریه فرانکل در روانشناسی دین
چه کنیم قضاوت دیگران برایمان مهم نباشد؟
بازار مکاره مشاوره‌های مجازی
ترامپ مانند دوران کودکی به دنبال جلب توجه است
نور خیابان بر خواب و سلامت روان نوجوانان تاثیر دارد
شرحی بر نظریه های رشد اخلاقی
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی