شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ / ۱۹:۵۶
کد مطلب: 7520
۰

پایه ششم ابتدایی جایگزین اول راهنمایی نمی‌شود

 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر 5 سال یکبار سند تحول بنیادین این وزارتخانه مورد بازنگری و ترمیم قرار خواهد گرفت، گفت: پایه ششم ابتدایی جایگزین پایه اول راهنمایی نمی‌شود.

به گزارش فارس حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در تالار شهیدان فرخ‌نژاد استان البرز با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نخستین سند تاریخ کشور برای آموزش و پرورش است، اظهار داشت: این سند پشتوانه‌ای محکم چون فلسفه تعلیم و تربیت کشور را دارد.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین حاصل 7 سال کار مطالعاتی بیش از 500 محقق حوزه و دانشگاه و کارشناسان آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه تمام مطالب سند تحول بنیادین به طور اجماع مورد تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی همانند مجلس شورای اسلامی هر آنچه را تصویب کند، قانون بوده و لازم‌الاجرا است.

وی با اعلام اینکه در بیانیه ارزش‌های سند تحول 30 بند مطرح شده است که منابع، متون، روش و سیره آموزش و پرورش را مشخص می‌کند، تأکید کرد: در بیانیه مأموریت‌ها باید آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را طی 12 سال در 4 دوره 3 ساله آموزش دهد و در این سند جایگاه مدرسه در ایران 1404 به خوبی تبیین شده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه 5 هدف کلی، 15 راهبرد کلی و 130 راهکار در سند تحول تعریف شده است، گفت: سند تحول بنیادین برای ارتقای شأن و جایگاه معلمان تدوین شده است زیرا بدون معلم به تحول نخواهیم رسید.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در فصل هفتم سند تحول بنیادین، نظارت و سیاستگذاری کلان سند بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس این فصل، شورای عالی آموزش و پرورش مسئولیت نظارت و تصویب راهکارهای اجرایی این سند را دارد و وزارت آموزش و پرورش را موظف به اجرای این سند کرده است.

وی با اعلام اینکه هر 5 سال یکبار این سند مورد بازنگری و ترمیم قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: قدم اول برای اجرای سند تحول بنیادین، تغییر محتوای آموزشی است.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه برای اجرای این سند باید زمینه‌های لازم فراهم شود، افزود: هر بندی از این سند اجرا شود، شأن و جایگاه آموزش و پرورش و معلم ارتقاء خواهد یافت.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری اینکه نظام آموزشی 3ـ3ـ6 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، اضافه کرد: امروزه 123 کشور دنیا، دوره ابتدایی را به صورت 6 ساله اجرا می‌کنند که نتایج بسیار مهمی بر تربیت دانش‌آموزان دارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اعلام اینکه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان باید به پایه سوم راهنمایی منتقل شود، ادامه داد: طبق تحقیقات و کارهای کارشناسی صورت گرفته دوره ابتدایی با 5 سال جوابگوی نیازهای امروز جامعه نبود.

وی در ادامه افزود: تمام کتب درسی بر اساس سند تحول بنیادین باید طی 6 سال به طور کامل تغییر کند و به منظور اجرای این سند نیازمند تبیین نظام آموزشی 3ـ3ـ6 در کارگا‌ه‌هایی برای مدیران مدارس هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه پایه ششم ابتدایی جایگزین پایه اول راهنمایی نخواهد شد، گفت: کتاب‌های پایه ششم بر مبنای تثبیت، تکمیل و تقویت اهداف دوره ابتدایی و برخی از مواد برنامه درسی ملی تدوین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در دوره 6 ساله ابتدایی تمام اهداف نظام تعلیم و تربیت اجرایی شود، در دوره‌های تحصیلی آینده و حتی دانشگاه نیز با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.