جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰ / ۱۹:۵۴
کد مطلب: 7960
۱

روابط نامشروع با جنس مخالف !

  هم اکنون بسیاری از جوانان معیار و ملاک مشخصی برای ازدواج ندارند.
خراسان: چندی پیش خبری مبنی براین که ایجاد مراکز رسمی همسریابی پس از گذشت ۳ سال قرار است محقق شود، منتشر شد. طبق این خبر، آیین نامه ایجاد مراکز رسمی- تخصصی ازدواج و همسرگزینی تدوین شده است که برای تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال می شود. به گفته متولیان امر هدف از ایجاد این مراکز برخورد با مراکز غیرقانونی همسریابی و جلوگیری از تخلفات آن اعلام شد. طبق بندهایی از این آیین نامه این موسسه ها به صورت حضوری و غیرحضوری خدمات خود را ارائه می دهند و آقایان و خانم ها می توانند از طریق سایت اطلاعات داوطلبان برای انتخاب همسر همتا و هم تراز خود اقدام کنند.   ساماندهی به آشفتگی های همسرگزینی

دکتر غلامرضا کبریاقاسمی مدرس دانشگاه و مشاور خانواده به عنوان یکی از تدوین کنندگان این آیین نامه در گفت وگو با خراسان از سامان دادن آشفتگی های امر ازدواج در شرایط فعلی به عنوان یکی از اهداف اصلی تدوین کنندگان این آیین نامه اشاره می کند و می گوید: هم اکنون بسیاری از جوانان معیار و ملاک مشخصی برای ازدواج ندارند و مهم ترین وظیفه این مراکز به عقیده من تعیین معیار و ملاک برای ازدواج جوانان است. البته بدیهی است در کوتاه مدت این مراکز با چالش ها و مشکلاتی روبه رو خواهند شد اما در طول زمان این مشکلات رفع می شود. بنابراین باید تلاش کنیم معیار و شاخص صحیحی در اختیار جوانان قرار دهیم تا ازدواج موفقی داشته باشند.

تجربه نشان داده است جوانان به ارائه خدمات اینترنتی روی خوش نشان می دهند و از سایت های مجاز همسریابی استقبال و سوالات خود را درباره موضوع ازدواج با کارشناسان مطرح می کنند.وی با تاکید بر این که مهریه های سنگین، شرایط ضمن عقد، گرفتن حق طلاق و … حاصل نداشتن معیار و ملاک در امر ازدواج است، تصریح می کند: اگر دختر و پسر براساس شناخت کافی و تعامل صحیح ۲ خانواده با هم آشنا شوند و ازدواج کنند دیگر نیازی نیست که از اهرم هایی مثل مهریه های سنگین برای بقای زندگی مشترک استفاده کنند. نکته این جاست که اگر شاخص و معیار و انگیزه کافی برای ازدواج وجود داشته باشد، بهانه هایی مثل وجود امکانات برای شروع زندگی رنگ می بازد. پرواضح است که در گذشته پدران و مادران ما با حداقل ها و کمترین امکانات رفاهی و مالی زندگی مشترک خود را شروع کردند و زندگی خوبی داشتند اما جوانان امروز با انواع امکانات وارد زندگی مشترک می شوند اما از آن جا که معیار مشخصی برای ازدواج ندارند، به سرعت به بن بست می رسند.بنابراین تاکید می کنیم که اگر جوان انگیزه کافی برای ازدواج داشته باشد و بداند از ازدواج چه می خواهد بدون تردید موفق می شود. هم اکنون حاشیه های ازدواج بر اصل آن غلبه پیدا کرده و مشکل این جاست که اصل را فراموش کرده ایم.

ازدواج اینترنتی مردود است

ازدواج اینترنتی در کشور ما تحت عناوین مختلف از جمله تحت لوای مراکز همسرگزینی و مشاوره ازدواج محکوم به شکست و مردود است.دکتر مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت وگو با خراسان با بیان این مطلب به خراسان می گوید: تعیین ضابطه، ملاک و معیار برای ازدواج جوانان در حد نظریه در مراکز مشاوره امکان پذیر است اما تطبیق دادن آن با خواسته ها و نیازهای متفاوت جوانان امری محال است. به این ترتیب ازدواج اینترنتی و آشنایی ۲ جوان برای ازدواج از این طریق محکوم به شکست است. حتی در دنیا که سال هاست این بحث راه افتاده است، ازدواج اینترنتی محبوبیتی ندارد و مردم از آن استقبال نکرده اند.در این مراکز نمی توان افراد را پس از آشنایی کنترل کرد و تعهدی وجود ندارد که افراد با صداقت کامل خود را معرفی کنند.
دکتر اقلیما با رد این نظریه که عده ای از جوانان به دلیل نبود واسطه مجرد مانده اند و نتوانسته اند همسر مناسب خود را پیدا کنند، تصریح می کند: آن زمان که دخترها برای معرفی به خواستگار نیاز به واسطه داشتند، گذشته است زیرا دختر امروز ما ۱۰سال بیرون از خانه درس می خواند و بعد تعداد زیادی از آنها راهی مراکز دانشگاهی می شوند و ادامه تحصیل می دهند. بنابراین دختر امروز در خانه نیست که برای ازدواج به واسطه نیاز داشته باشد. به گفته دکتر اقلیما به نظر می رسد هدف از تاسیس این مراکز نه حل مسئله بلکه پاک کردن صورت مسئله است؛ زیرا فقط باعث می شود چند سالی عده ای سرگرم موضوع شوند و سپس چیزی از اهداف و نتیجه کار این مراکز باقی نخواهد ماند وچه بسا تبعات آن بیشتر از مزایا باشد وبر ناهنجاری های موجود از جمله روابط نامشروع ودوستی های پنهان با جنس مخالف بیفزاید .

راه اندازی این مراکز شبیه راه اندازی مراکز کاریابی است که گفته می شد می تواند برای افراد بیکار، کار پیدا کند. در صورتی که یک فرد متخصص هرگز نمی تواند از این طریق کار موردنظر خود را بیابد. رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران تاکید می کند: وقتی کار و درآمد وجود داشته باشد، فرد خود احساس نیاز می کند و به دنبال ازدواج می رود. بنابراین به متولیان امر ازدواج توصیه می کنیم ازدواج را که یک امر شخصی و خصوصی است به خود افراد محول کنند. به عبارتی ازدواج، شرایطی دارد که وقتی فراهم شود فرد بدون واسطه و توصیه انجام می دهد و مشکلی هم پیش نمی آید. مشکل زمانی به وجود می آید که فکر می کنیم با تاسیس مراکز همسرگزینی و مشاوره ازدواج می توانیم جوان را به سمت ازدواج سوق دهیم و مشکلات او را کم کنیم. در صورتی که مشکل بیکاری، نبود امنیت شغلی و تورم را هیچ مشاوری نمی تواند رفع کند. بنابراین بهتر است مسئولان و متولیان امور جوانان در کشور کار خود را انجام دهند و زمینه های اشتغال و کار ۱٫۵ میلیون دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه ها را فراهم کنند و بعد ببینند که جوانان چطور خود اقدام به ازدواج می کنند. در هیچ کجای دنیا دولت ها کاری به ازدواج ندارند و با فراهم کردن شرایط زندگی متوسط برای بیشتر مردم، تولید کار، امنیت شغلی و تامین اجتماعی و فراهم کردن حداقل امکانات زندگی برای طبقه متوسط تلاش می شود افراد یک زندگی معمولی بدون دردسر داشته باشند.
بدیهی است که موانع ازدواج یکی از دغدغه های اصلی کارشناسان و متولیان امور جوانان در کشور است و تاسیس مراکز همسریابی یا اقداماتی مشابه آن به قصد برطرف کردن موانع ازدواج یا شناسایی آن انجام می شود اما این که این مراکز در برطرف کردن موانع ازدواج تا چه حد موفق عمل می کنند موضوعی است که فقط با گذشت زمان روشن خواهد شد.

هیچ تضمین و تعهدی درباره آینده ازدواج های شکل گرفته در مراکز همسریابی وجود ندارد

هیچ تضمین و تعهدی برای آینده ازدواج هایی که در مراکز همسرگزینی و مشاوره ازدواج شکل می گیرد، وجود ندارد. دکتر کبریا قاسمی، مدرس دانشگاه با بیان این مطلب به خراسان، می گوید: نمی توان به این مراکز بیش از حد خوش بین بود. هدف فقط این است که به دختران و پسرانی که به دلایلی از چرخه ازدواج دور افتاده اند، به نحوی کمک شود تا فرصت دیده شدن پیدا کنند. به عقیده وی به جای نگران بودن درباره نتیجه ازدواج های شکل گرفته در این مراکز بهتر است به فکر فرهنگ سازی باشیم. در گذشته ازدواج های سنتی – فامیلی رواج داشت و هم اکنون ازدواج هایی که بر اساس ظواهر و مادیات انجام می شود، رواج پیدا کرده است. تمام آسیب هایی که به خانواده امروزی ایران وارد شده از ناحیه همین نوع ازدواج هاست و این امر به علت نبود ملاک و شاخص های صحیح در زمینه ازدواج رخ داده است. ما امیدواریم با تاسیس این مراکز به ایجاد فرهنگ صحیح ازدواج کمک کنیم و آشفتگی های ازدواج را سامان دهیم و بگوییم چه کسی با چه شرایطی می تواند چه فردی را انتخاب کند و زندگی موفقی داشته باشد که این کار به نظر کار بزرگی می آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.