جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۰ / ۲۱:۳۲
کد مطلب: 7965
۰
۱

نخوردني ها براي کنترل فشارخون

فشار خون بالا يکي از مهم‌ترين عوامل زمينه‌ساز بيماري عروق تغذيه کننده قلب است که طي سال‌هاي اخير شيوع آن افزايش زيادي داشته است.به گزارش ايسنا، فشار خون بالا باعث آسيب به کليه (نارسايي کليه)، چشم‌ (اختلال بينايي)، قلب (سکته قلبي) و مغز (سکته مغزي) مي‌شود.به طور کلي دلايل اصلي بروز فشار خون ناشناخته است اما مهم‌ترين عوامل خطر شناسايي شده براي اين بيماري سن بالا، چاقي، سابقه خانوادگي ابتلا به فشار خون بالا، کم تحرکي، ديابت، مصرف زياد نمک و الکل است. سرب موجود در هواي آلوده نيز موجب افزايش فشار خون مي شود.بهتر است بدانيد با پيشگيري و کنترل اين بيماري مي‌توان از بروز عوارض و ناتواني و مرگ و مير ناشي از آن به ميزان قابل ملاحظه‌اي (44 درصد از سکته‌هاي قلبي و 25 درصد از بيماري عروق کرونر) کاست.

چگونه مصرف نمک را کنترل کنيم؟
در بسياري از افراد مصرف نمک زمينه افزايش فشار خون را فراهم مي‌کند. بنابراين افرادي که مبتلابه افزايش فشار خون هستند نبايد بيشتر از 5 تا 6 گرم نمک در روز مصرف کنند. اين مقدار تقريبا برابر با يک قاشق چاي خوري است. اما بيماران مبتلا به فشار خون بالا بايد حتي از اين مقدار هم کمتر نمک مصرف کنند که اين مقدار را پزشک معالج براي اين بيماران مشخص خواهد کرد. هرگز به غذاي خود در سفره، نمک اضافه نکنيد. هر نوشيدني يا غذاي آماده‌اي که از فروشگاه مي‌خريد حتما به ميزان نمک موجود در ساخت و تهيه آن توجه کنيد.

رژيم غذايي در بيماران مبتلا به فشار خون بالا
کاهش وزن و حفظ وزن طبيعي از اصول اساسي هر برنامه طراحي شده براي مقابله با فشار خون است. نتايج تحقيقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا بايد مصرف سديم را کاهش دهند. پتاسيم و کلسيم به کاهش فشار خون کمک مي کند. موز، زردآلو، انجير، گريپ فروت، هلو، انگور و آلو ميوه‌هايي سرشار از پتاسيم است که در کاهش فشار خون بالا موثر است. سيب زميني، سير، بروکلي، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگي و سبزي نيز سرشار از پتاسيم است.مرکبات، توت‌ها و سبزي‌هاي داراي برگ سبز، منابع خوب ويتامين ث است. دريافت کم اين ويتامين با فشار خون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت‌هاي سفيد مانند مرغ و ماهي طبخ شده بدون نمک براي افراد دچار فشار خون بالا توصيه مي‌شود. براي معطر کردن گوشت مي‌توان از سبزي‌هاي معطر، ادويه‌ها و ميوه‌ها استفاده کرد. ماهي را نيز مي‌توان با شويد، فلفل قرمز يا سياه، مرکبات، سس‌هاي خانگي بدون نمک يا سبزي‌ها معطر کرد. مصرف ماهي‌هاي با اسيدهاي چرب مفيد از قبيل حلوا، قزل آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصيه مي‌شود.

از چه غذايي بايد پرهيز کرد؟
افرادي که به فشار خون بالا مبتلا هستند بايد از خوردن غذاهايي مانند سوسيس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهي دودي يا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبيا که سرشار از سديم است، پرهيز کنند. در طبخ به جاي کره و روغن جامد نباتي بهتر است از روغن زيتون، سويا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوي کافئين از قبيل قهوه، نوشابه‌هاي کولا و شکلات سبب افزايش فشار خون مي‌شود و بايد در حد اعتدال مصرف شود.

استرس چه اثري در افزايش فشار خون دارد؟
استرس هم ممکن است سبب افزايش فشار خون شود. به اين ترتيب بايد کوشش کنيد که آنچه را سبب استرس در شما مي‌شود تا آنجا که ممکن است برطرف کنيد و اگر نتوانستيد از پزشک خود کمک بگيريد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

لطفا طبخ غذا راتوضیحدهید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.